HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Så du brukar alltså få blandat varmvatten i duschen, bestående av kallvatten+el eller eld+ pannans och radiatorsystemets vatten? Jag VET att du i så fall är ganska ensam om det :crysmile:. Ta useless råd på allvar och lär dig.
Jag tror han har värmepump och duschar i sprit.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag som trodde att man använde värmeväxlare?
Men vad vet en elnisse...:coffee:
värmeväxlare?
alla vet att man använder en melon :crysmile:
 
TRJBerg
Har det skrivits i tråden om huruvida det handlar om just markradon och inte byggnad, typ blåbetong?
 
K Lasseba skrev:
Sprider absolut inte lögner. Det är snarare du som inte vet hur systemet fungerar.
I mycket insatt gällande ventilation och FTX skickar in smutsig luft, virus och bakterier och mögelsporer som finns i luften åker in igen.

Det är varm LUFT man återvinner in i huset. Man kan inte separare värmen från luften och framför allt allt så luften innehåller, vilket är det största problemet med FTX.
FTX hus har även betydligt mer problem med mögel än hus som har självdrag.
Snacka om att sprida dålig information!
FTX står för Frånluft Tilluft och Värmeväxling.
Värmeväxling kan ske på många sätt tex roterandevvx, korsvvx, vätskeburen, heatpipe, mm. Sen kan man även ha återcirkulerande luft i vissa lokaler under vissa kriterier men detta är ovanligt.
Roterande vvx har ett par procents överläckage men detta är i ett rätt injusterat system ingen fara dock är det vanligaste i bostäder kors vvx då till och frånluft aldrig kommer i kontakt med varandra.

Mitt råd till Ts är att låta en riktig injusterare gå över tryckfall mm om detta inte är gjort.

//Cap
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har det skrivits i tråden om huruvida det handlar om just markradon och inte byggnad, typ blåbetong?
Det spelar ingen roll.
Den här tråden finns endast till för att folk ska få komma till tals.
Något problem att avhjälpa har aldrig varit syftet,
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
S
Mycket intressant. (I varje fall de delar som inte handlar om att baktala FTX.)

Nivåerna är ju ofarliga så någon egentlig åtgärd verkar inte behövas. Dock är det mycket intressant att ta reda på om det är ett mätfel eller om radonet verkligen varierar så mycket över dygnet. Därför tycker jag TS skall börja testa lite olika saker.

1. Placeringen av instrumentet. Blir det samma resultat om den placeras vid golvet eller taknivå? Byt plats till nära fönster eller nära dörren. Går det att placera den direkt vid en tilluftsventil från FTX? Hur ser värdena ut i andra rum?
Min HERU FTX har ganska frikostigt med utrymme inne i sig. Om din är liknande så det skulle vara intressant att placera mätaren inne i tilluft och frånluft några dagar var.

2. Mätfel beroende på miljö. Reagerar instrumentet annorlunda om den placeras nära utandningsluften, alltså högre luftfuktighet och koldioxidhalt? Sängkläder som rör sig driver upp massor av damm och partiklar i luften. Ett intensivt mattpiskande av sängen (med otvättade sängkläder) mitt på dagen borde i så fall ge en tydlig spik. En placering i köket nära potatiskok eller i badrummet då man duschar är ett bra test för att se hur den hanterar fukt.

Tillverkaren skryter om en ny patenterad mätmetod vilket gör mig misstänksam. Det är väldigt svårt att mäta så få sönderfall som 200 per kubikmeter och sekund. Gissningsvis har de något fuffens för sig som ökar risken att inte bara mäta radonsönderfall utan även andra faktorer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Det spelar ingen roll.
Den här tråden finns endast till för att folk ska få komma till tals.
Något problem att avhjälpa har aldrig varit syftet,
Nej, så är det inte! För att hjälpa så måste man veta ganska mycket och då krävs information om en massa faktorer. Det är stor skillnad på hur man minskar radonhalten på bästa sätt beroende på vad som är källan. Annars räcker det ju med att ge rådet " öppna alla dörrar och fönster, så är problemet löst". Olika lösningar ger olika för-och nackdelar såsom ekonomi, effektivitet, komfort m.fl.
Mitt råd till TS är att först ta reda på var källan är och sedan välja åtgärd efter det. Ett tips är också att kontakta kommunens miljökontor och kanske få låna ett direktmätande instrument. Ett sådant instrument går bra att " sniffa" med på tänkbara läckageställen om det gäller markradon. Sådana ställen är alla typer av genomföringar av rör, kablar o.d. i grunden/källaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
jag är lite känslig för reklam för en sak som hela berättar hur dåliga andra produkter.
Av den anledningen känns maskinen oseriös.
och jag skulle inte köpa sen
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, så är det inte! För att hjälpa så måste man veta ganska mycket och då krävs information om en massa faktorer. Det är stor skillnad på hur man minskar radonhalten på bästa sätt beroende på vad som är källan. Annars räcker det ju med att ge rådet " öppna alla dörrar och fönster, så är problemet löst". Olika lösningar ger olika för-och nackdelar såsom ekonomi, effektivitet, komfort m.fl.
Mitt råd till TS är att först ta reda på var källan är och sedan välja åtgärd efter det. Ett tips är också att kontakta kommunens miljökontor och kanske få låna ett direktmätande instrument. Ett sådant instrument går bra att " sniffa" med på tänkbara läckageställen om det gäller markradon. Sådana ställen är alla typer av genomföringar av rör, kablar o.d. i grunden/källaren.
Bra Hasse, äntligen!

Det tog 141 inlägg innan det självklara (kan man tycka) rådet kom: ”Ta reda på var källan är.”
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Nej, så är det inte! För att hjälpa så måste man veta ganska mycket och då krävs information om en massa faktorer. Det är stor skillnad på hur man minskar radonhalten på bästa sätt beroende på vad som är källan. Annars räcker det ju med att ge rådet " öppna alla dörrar och fönster, så är problemet löst". Olika lösningar ger olika för-och nackdelar såsom ekonomi, effektivitet, komfort m.fl.
Mitt råd till TS är att först ta reda på var källan är och sedan välja åtgärd efter det. Ett tips är också att kontakta kommunens miljökontor och kanske få låna ett direktmätande instrument. Ett sådant instrument går bra att " sniffa" med på tänkbara läckageställen om det gäller markradon. Sådana ställen är alla typer av genomföringar av rör, kablar o.d. i grunden/källaren.
har bra erfarenhet av användning av "sniffare". Puckar indikerade ca 400 i hela huset med med sniffning fann radonkillen att allt kom från matkällaren där det var bara grus på backen, ingen platta + röret vid inkommande el
 
  • Gilla
Humulus och 3 till
  • Laddar…
Stickan56
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har det skrivits i tråden om huruvida det handlar om just markradon och inte byggnad, typ blåbetong?
Oj, handlar den här tråden om radon. :p

Stickan
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
har bra erfarenhet av användning av "sniffare". Puckar indikerade ca 400 i hela huset med med sniffning fann radonkillen att allt kom från matkällaren där det var bara grus på backen, ingen platta + röret vid inkommande el
Ja det är just det som är det viktiga - att veta varifrån det kommer. För många år sedan ( c:a 1990 ) använde jag ett extremt känsligt instrument med jonkammare ( Gammadata Atmos 12 användes f.ö. då som referens av SSI ) för att kolla nivå och responstid. Mätte c:a 70 Bq i inomhusluften ( fastighetsägaren önskade mycket mindre), men hittade en grav i golvet där fjärrvärmesystemet kom in i huset. Där mättes c:a 17000 Bq/ m3 ( om jag minns rätt) och efter tätning omkring rören och av locket till graven, så blev allt OK.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
PeterFalun
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja det är just det som är det viktiga - att veta varifrån det kommer. För många år sedan ( c:a 1990 ) använde jag ett extremt känsligt instrument med jonkammare ( Gammadata Atmos 12 användes f.ö. då som referens av SSI ) för att kolla nivå och responstid. Mätte c:a 70 Bq i inomhusluften ( fastighetsägaren önskade mycket mindre), men hittade en grav i golvet där fjärrvärmesystemet kom in i huset. Där mättes c:a 17000 Bq/ m3 ( om jag minns rätt) och efter tätning omkring rören och av locket till graven, så blev allt OK.
en sån här?
Person som öppnar ett mindre, bärbar vit tvättmaskin med öppet lock.
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
en sån här?
[bild]
Ja !!! Atmos 10 eller Atmos 12. Designade av Peter Baltzer och producerade av Gammadata. Sådana såldes till många av kommunerna i Sverige och olika konsultfirmor och jag antar att det fortfarande är det bästa instrumentet på marknaden när det gäller precision, men vet inte om det fortfarande är i produktion.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.