G Gillar att bygga skrev:
Ingen har ännu nämnt alla elektriska handdukstorkar som sitter monterade i många badrum. De drar en hel del energi då de ofta är konstant påslagna. Min egen drar 80W och den är medelstor, de finns de som drar flera hundra watt... Att stänga av den är ju ett komfortavvägande, men de behöver inte vara påslagna under dygnets alla timmar. Tyvärr är de oftast kopplade utan stickkontakt direkt i en kopplingsbox vilket försvårar gemene mans möjligheter att själv installera en tidsstyrning.

Ovanstående problematik gäller förstås också alla de el-uppvärmda badrumsgolven som fortfarande installeras i parti och minut runt om i landet "bara för att det kostar ju inte så mycket att köpa". Dock är många användare medvetna och stänger helt enkelt av golvvärmen under sommarmånaderna.
Japp, elektriska handdukstorkar var mitt tips också, samt elvärmda golv. Kollade på en av våra handdukstorkar (medelstor modell): 100W! På ett dygn blir det ju 2,4 kWh, och har man två igång under en månad så vips 144 kWh.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
H Hugo75 skrev:
Japp, elektriska handdukstorkar var mitt tips också, samt elvärmda golv. Kollade på en av våra handdukstorkar (medelstor modell): 100W! På ett dygn blir det ju 2,4 kWh, och har man två igång under en månad så vips 144 kWh.
Våran har inbyggd 4h timer som startas manuellt när man hänger upp en använd handduk...
 
  • Gilla
Hugo75 och 3 till
  • Laddar…
Måste ta och kolla på varför vi har så hög förbrukning.. En dag när vi var bortresta drog det mer el än dagen efter när vi var hemma! När vi var borta så kopplades tv-apparater osv ur. I övrigt är alla vitvaror utom ugn nytt sen förra året.
Sitter en ny Gree luft/luft i källaren.

Men visst nu när jag tänker efter finns en hel del prylar här som ständigt är igång typ.. Den äldsta dottern är dålig på att stänga av saker efter sig, så tränar hårt på det just nu!

1x 85” tv med soundbar och Apple TV
2x 65” Tv med varsin Apple TV
1x liten 32:a med en chromecast
1x PS4

3x routers
4x kameror
1x Stationär dator (Äldre speldator)
1x Raspberry Pi 4 med Home Assistant

Sen är det nog ett 50-tal lampor, släcker det mesta när vi lägger oss, annars går det efter soluppgång/nedgång.

Är en 70-tals souterrängvilla på 161kvm med en Thermia luft/vatten från 2007.
 
  • Skärmdump av mobilapp som visar elförbrukning i kWh för månaden juli med detaljerat stapeldiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F frasen_36 skrev:
Mätte precis på vår (mer än 20 år) gamla tvättmaskin som INTE har något sk standby.
Den drar 0,2 W helt avslagen dvs enbart pga nätfiltren.
Ja, under det är kanske svårt att komma.
 
F
K karlmb skrev:
Ja, under det är kanske svårt att komma.
Jo med separat huvud- eller sk säkerhetsbrytare för maskinen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Jo med separat huvud- eller sk säkerhetsbrytare för maskinen.
Där kan man tala om lång payback.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
I sammanhanget är elförbrukningen från standby i hemelektronik helt irrelevant.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndreasCh skrev:
Hej.
Har nyligen fått möjlighet att se timförbrukning av el i Eon’s app.
I juni o juli när värmen inte är på drar vi runt 20-22 kWh/ dygn, ibland 25-30. Det tvättas mycket och torktumlas en hel del. Samt diskmaskin.

Dagar vi inte varit hemma ligger vi på ca 10 kWh/dygn. Jag försöker komma fram till vad som konsumerar denna effekt.
Det jag kan komma på är.
- Router
- Kyl
- Frys
- Halvfrys
- 3 Intellivent iFresh fläktar kontinuerligt 24/7
- Fönsterlampor led, 5x2,1W. 6-7h tända
- pumpbrunn dränering
- värmepump varmvatten underhåll, ev. legionella
- 4 TV’s o köksradio i std-by samt 3 apple tv, bredbands tv box, 2 trådlösa tv-sändare/mottagare.
- utelampa lågenergi skymningsrelä
- växtlampor 2x6W, 16h tända

= ca 3kWh/dygn får jag ovan till exkl varmvatten och pumpbrunn. Kan det stämma?

Missar jag nåt eller kan varmvatten och pumpbrunn dra 7kWh/dygn när man inte är hemma?

2 bilder från när vi inte varit hemma:

:[bild][bild]

mvh
Andreas
Hej!
Har du krypgrund med avfuktare kan den dra över 1,5-3kWh per dygn bereonde på modell och hur många kvm du har i krypgrunden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G
Jag ser min effekt momentant i Home Assistant. Och jag kan se att när vi inte är hemma så drar huset mellan 167W och 209W. Skulle uppskatta att dom extra 42W är kyl/frys då det pendlar mellan detta väldigt jämnt.
Ingen värme på. TV x2 på standby. Switch x2, hemlarmet, en router osv.. dom prylarna är väl det då som drar 167W?
 
  • Gilla
Staraction
  • Laddar…
K
De senaste dagarna har vårt hem gått från ca 100 W i stand-by till närmare 200 W. Kan det vara värmen som gör att kyl/frys behöver jobba mycket hårdare?
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
Magnus E K
K Kallebo skrev:
De senaste dagarna har vårt hem gått från ca 100 W i stand-by till närmare 200 W. Kan det vara värmen som gör att kyl/frys behöver jobba mycket hårdare?
Nej, inte 100% ökning. Om omgivningstemperaturen stiger från 22 till 30 grader bör kylskåpet dra ca 47% mer och frysen bara ca 20%, förutsatt att de lyckas hålla samma temperatur som innan, räknade på +5 resp. -18 (annars ännu mindre).
 
Stickan56
G Gjutjärn skrev:
Jag ser min effekt momentant i Home Assistant. Och jag kan se att när vi inte är hemma så drar huset mellan 167W och 209W. Skulle uppskatta att dom extra 42W är kyl/frys då det pendlar mellan detta väldigt jämnt.
Ingen värme på. TV x2 på standby. Switch x2, hemlarmet, en router osv.. dom prylarna är väl det då som drar 167W?
Modern hemelektronik skall ju inte dra mer än 1W enligt EU-direktiv.
När det gäller router switch larm går dom någonsin i standby? Du måste mäta.

Stickan
 
  • Gilla
Gjutjärn och 1 till
  • Laddar…
Så här ser det ut för oss. Var bortresta 1 vecka, 5 kWh per dygn gick det åt.
Det som var på golvvärme 3,5 kvm 22 grader, ventilation A , 2 kylar 175cm A och A+ , 2 frysar 175cm A+ och A+++.
Har gått från 9000 kWh år 2020 till c:a 5000 kWh 2022. Kör vv-ber juni-aug.
Uppvärmning vedpanna med 1,5 kubik tankar, värmer upp 190 kvm. Årskostnad ved 5000 kr (15kbm)
Bytte ut ventilation februari 2021(gamla stor energitjuv), bytt till energi snåla vitvaror, led belysning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Simbassängens filter drar 185W, visar det sig. =0

Om jag skulle stänga av det under dygnens dyrperioder, som jag antar är i snitt 6h/dygn (25%). Och höftar att dyrelen kostar i snitt 5kr/kWh under sommarhalvåret, blir det ungefär en krona per timme under dyrtiderna och 6kr per dygn. Ett fjärrstyrt utomhusuttag för z-wave kostar 700kr (Popp). Det tar då runt 100 dagar att tjäna in kostnaden för uttaget, vilket kanske kan likställas med en säsong. Just nu är det nog lågt räknat.

Tror det räknas som snabb payback. Jag gör det!

/Fumble

Edit: Popp:en är nere på 630kr. Jippi!
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Stickan56
F Fumble skrev:
Simbassängens filter drar 185W, visar det sig. =0

Om jag skulle stänga av det under dygnens dyrperioder, som jag antar är i snitt 6h/dygn (25%). Och höftar att dyrelen kostar i snitt 5kr/kWh under sommarhalvåret, blir det ungefär en krona per timme under dyrtiderna och 6kr per dygn. Ett fjärrstyrt utomhusuttag för z-wave kostar 700kr (Popp). Det tar då runt 100 dagar att tjäna in kostnaden för uttaget, vilket kanske kan likställas med en säsong. Just nu är det nog lågt räknat.

Tror det räknas som snabb payback. Jag gör det!

/Fumble

Edit: Popp:en är nere på 630kr. Jippi!
Jag kör poolpumpen på 700w 8 tim/dygn schemalagt i 12 delar.
Jag styr den via en TellStick ZNet Lite v2 och en Nexabrytare.

Stickan
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.