AXS
Kul att det verkar funka!
 
  • Gilla
Pillard
  • Laddar…
Jag har exakt samma problem. Roboten har snittat lite i ytan på slangen och nu är det en tunn dimstråle som läcker ut när vattnet är påslaget. Blir en liten pöl under slangvindan om slangen inte rullats ut så långt att skadan kommit utanför. Håller helt med att en vanlig reparator-lösning inte har en chans att funka då den är alldeles för grov. Slangen behöver vara slät för att den automatiska upprullningen ska fungera.

Var köper man slangskarven och vilket lim rekommenderas?
 
S Såbrasommanorkarmed skrev:
Jag har exakt samma problem. Roboten har snittat lite i ytan på slangen och nu är det en tunn dimstråle som läcker ut när vattnet är påslaget. Blir en liten pöl under slangvindan om slangen inte rullats ut så långt att skadan kommit utanför. Håller helt med att en vanlig reparator-lösning inte har en chans att funka då den är alldeles för grov. Slangen behöver vara slät för att den automatiska upprullningen ska fungera.

Var köper man slangskarven och vilket lim rekommenderas?
Måste dock meddela att den där slangkopplingen inte höll så länge. Det slutade med att jag skar bort den delen av slangen som hamnade före skadan och använder den som skarv när det behövs
 
Hej!
Jag har samma problem.

Går det att byta slangen i vindan?

Experimenterar själv med cykel-lagning. Första höll ett tag, fast jag hade då lite för lite vulkmedel. Ska testa igen
 
AXS AXS skrev:
Kan det gå med en slangskarv som limmas fast?
[bild][/Jag använde en sådan, det funkade kanon. Vulktape håller inteQUOTE]
 
Har någon lyckats byta slangen och isåfall hur? Min robot åt lite på min slang häromdagen.. Testade vulk tejp men det sög fett, trots massiva varv och rejält tejpad åldetsbeständig tejp över..

Istället för att lägga pengar på mer småfix köpte jag idag en ny slang men jag får inte kläm på hur den kan bytas.. Har skruvat upp de mesta men får inte upp den helt och hittar ingen beskrivning på nätet.. Hittar dock videos och annat till andra märken så man får en idé men kan inte applicera dem på gardenas
 
A Alexn72 skrev:
El tejp kan fungera ett tag. Likaså att kapa av och sätta en invändig skarv och sen låsa med ståltråd. Då blir den nästan helt slät.
Kanske går att vända slangen med så skadan är i början.
Hej,Lennart heter jag,hade samma problem med skada på vattenslangen,löste det med hylsa invändigt och några varv med sk pianotråd,tunn smidig och lättarbetad och lite eltejpt utanpå,rullar in utan svårighet i boxen.
 
  • Gilla
Ridbäck
  • Laddar…
AXS
Om inte mitt förra förslag fungerar i längden så skulle jag testa pvc-lim och trä på en större slang utanpå skadan. PVC går bra att limma både tåligt och flexibelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.