Inte alls. Tror du är lite väl ivrig att ge dig in i något du inte kan.

Jag har själv installerat egen FTX i mitt hus. Har lagt åtskilliga arbetsveckor på att sätta mig in i hur de är uppbyggd och fungerar både som ventilation och i samband med höga radonvärden. Som jag nämnde i mitt inlägg så skapar övertrycket en annan problematik med fukt som transporteras ut i konstruktionen. I min mening ett större problem än radon.

Radon kan du lösa på andra sätt. Själv har jag konstruerat en egen radonsug. Med kanalfläkt som suger under plattan. Mina värden har gått från upp emot 2000bq vid tillfällen till under 100bq nu. Konstruktionen kostade mindre än 2000:- och har fungerat felfritt i flera år. Den är placerad bredvid Heru FTX i pannrummet och är tystare än den, så det märks inte heller.

En seriös radonsanerar sätter inte bara in en frånluftsfläkt, framför allt inte om det är markradon. När det gäller radon från väggar av blåbetong låter jag det vara osagt.

Bananskalare Bananskalare skrev:
tja du har missat en liten detalj med ftx. Det är att du kan själv ställa in om du vill ha undertryck eller övertryck.
Sen så tycker jag att radonsanerare mest brukar slänga in frånlufts fläktar.
vill du ha balans så är ftx det bästa. Eller hur skulle man lika bra lösa problemet?
tänk på att ftx löser ventilationen i resten av huset.
Du kanske ska läsa på lite om ftx.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
[länk]

Undrar hur denna är i jämförelse :rolleyes:
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
[länk]

Undrar hur denna är i jämförelse :rolleyes:
Ja, precis, funderar också på den eller den ts länkade till, eller så har airthings en ännu billigare modell som classe säljer, undra vilken man ska välja, tycker den ts har verkar bra.
 
P Putnah skrev:
Inte alls. Tror du är lite väl ivrig att ge dig in i något du inte kan.

Jag har själv installerat egen FTX i mitt hus. Har lagt åtskilliga arbetsveckor på att sätta mig in i hur de är uppbyggd och fungerar både som ventilation och i samband med höga radonvärden. Som jag nämnde i mitt inlägg så skapar övertrycket en annan problematik med fukt som transporteras ut i konstruktionen. I min mening ett större problem än radon.

Radon kan du lösa på andra sätt. Själv har jag konstruerat en egen radonsug. Med kanalfläkt som suger under plattan. Mina värden har gått från upp emot 2000bq vid tillfällen till under 100bq nu. Konstruktionen kostade mindre än 2000:- och har fungerat felfritt i flera år. Den är placerad bredvid Heru FTX i pannrummet och är tystare än den, så det märks inte heller.

En seriös radonsanerar sätter inte bara in en frånluftsfläkt, framför allt inte om det är markradon. När det gäller radon från väggar av blåbetong låter jag det vara osagt.
Hur många sugpunkter under golvet har du?
 
M Mapet890 skrev:
Ja, precis, funderar också på den eller den ts länkade till, eller så har airthings en ännu billigare modell som classe säljer, undra vilken man ska välja, tycker den ts har verkar bra.
Jag har aldrig sett TS modell tidigare, men har haft Airthings radonmätare sedan 2018/2019 någon gång och är supernöjd. Var den enda som fanns då. Har kompletterat med ytterligare en på senare tid då de kommit ner i pris.

Sedan diskussionen om långtids och korttidsmätningar. För min del handlar det om att se att radonsug och ventilation fungerar som det ska. Airthings mäter CO2, VOC, Luftfuktighet etc. Den nya mäter även PM2.5. Ger bra information om inomhusklimatet i sin helhet.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Hur många sugpunkter under golvet har du?
Jag fick bara in en. Mitt i huset. Har 100 rör ned, ca 10-15cm under plattan. Tog hål i plattan och ”grävde” ur en grop motsvarande en fotboll i hålet.

optimalt hade nog varit fler hål, men mindre diameter. Har hört flera som kört med PV-rör på och en handfull antal hål.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Putnah skrev:
Jag fick bara in en. Mitt i huset. Har 100 rör ned, ca 10-15cm under plattan. Tog hål i plattan och ”grävde” ur en grop motsvarande en fotboll i hålet.

optimalt hade nog varit fler hål, men mindre diameter. Har hört flera som kört med PV-rör på och en handfull antal hål.
Ok, låter bra att det funkat med bara ett hål, om jag ser till mig själv så skulle det blir ganska smidigt att göra ett hål i gamla pannrummet som ligger mitt i huset och och ha installationen där, låter det mycket utomhus där luften blåser ut?
 
K
Scouten skrev:
Det du säger är ju rena lögner. Mängden återluft i ett ftx-aggregat är försumbar. Att självdrag skulle vara det bästa är ju det dummaste jag har hört.

Sprid inte lögner.
Sprider absolut inte lögner. Det är snarare du som inte vet hur systemet fungerar.
I mycket insatt gällande ventilation och FTX skickar in smutsig luft, virus och bakterier och mögelsporer som finns i luften åker in igen.

Det är varm LUFT man återvinner in i huset. Man kan inte separare värmen från luften och framför allt allt så luften innehåller, vilket är det största problemet med FTX.
FTX hus har även betydligt mer problem med mögel än hus som har självdrag.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Ok, låter bra att det funkat med bara ett hål, om jag ser till mig själv så skulle det blir ganska smidigt att göra ett hål i gamla pannrummet som ligger mitt i huset och och ha installationen där, låter det mycket utomhus där luften blåser ut?
Jag har lett ut det via en gammal kanal, men med nya rör. Jag kan inte höra något alls. viktigt är dock att man får tag i en kanalfläkt med motorstyrning. Osäker på hur många rpm min fläkt går på, men det är ett vred numrerat 1-6 som man ställer hastigheten på. Jag har den inställd på 1, väldigt låg hastighet.

Har laborerat med inställningarna och funnit att detta ger bäst resultat. Förutom att den inte hörs, så ger detta även lägst bq.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Nja, i mitt tidigare hus med FTX och blåbetong gjorde jag säkert 4-5 kortidsmätningar och ökningen av radonhalten vid låga utomhustemperaturer var inte rolig.

Även om FTX i ett radonhus ska hålla ett visst övertryck så att radonet strömmar utåt från väggarna och inte inåt i bostaden så påverkar sträng kyla lufttrycket och gav klart högtre radonvärden.

Men det är klart så länge man inte kedjeröker är det ju inga problem.

Obs! Grov ironi.
Ok.
Själv jobbar jag bara dagarna i ända med både radon, injustering, luftrening och allt annat man kan mäta med luft.
Övertrycket har inget alls med att hålla tillbaks radon. Det avges med en konstant faktor ut mot rummet beroende av koncentrationen i rummet.
Men jag tycker det du säger är intressant med kyla. Det har jag inte reflekterat över innan och ska kika lite på det i vinter. =)
 
K Lasseba skrev:
Sprider inte lögner. Jobbar som ska med ventilation och FTX skickar in smutsig luft, virus och bakterier och mögelsporer som finns i luften åker in igen.
Känns som att du refererar till äldre varianter av FTX. De flesta jag kollat på, samt det jag till slut valde har PM1 filter. Dessa klarar både virus och bakterier, och även såklart större partiklar så som mögel- och svampsporer.

Men med det sagt, så har man självdrag som fungerar så finns det ingen anledning att byta. Sedan adderar man ju en relativt stor kostnad i både inköp, installation men framför allt drift.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Lasseba skrev:
Sprider inte lögner. Jobbar som ska med ventilation och FTX skickar in smutsig luft, virus och bakterier och mögelsporer som finns i luften åker in igen.
Jag jobbar ochså inom ventilation sen 20 år tillbaka.
Hela dagarna går åt til att luftinjustera, projektera luftrenings anläggningar, besiktiga ventilations anläggningar, felsöka och hjälpa båda stat, kommun och landsting med rådgivning
Vad har du fått det ifrån?
De fungerande ftx system jag har partikelmätt från pm.018 till pm18 visar precis tvärtom.
Vilka virus menar du då? Det är är ju knappt möjligt att mäta i befintliga system.
Och bakterier?
Var skulle de komma ifrån?
Mögelsporer stoppas ju av vanliga epm1%60% filter, de som kallades F7 filter tidigare.
Det där får du utveckla lite mer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A
K Lasseba skrev:
Sprider inte lögner. Jobbar som ska med ventilation och FTX skickar in smutsig luft, virus och bakterier och mögelsporer som finns i luften åker in igen.
Jobbar som ska? Känner inte igen titeln. Själv har jag jobbat hela mitt liv med fastigheter och genomfört många ventilationsombyggnader. Vår projektavdelning har ventilationsexperter, vi har ventilationskonsulter, ventilationsentreprenörer och verksamheterna haft egna ventilationsexperter, ingen har någonsin tagit upp dina villfarelser.

FTX är överlägset självdrag alla dagar i veckan. Till och med när vi talar om skyddsventilation. Självdrag är det sämsta av det sämsta. Talar vi skyddsventilation, så måste man titta på vilken form av FTX, men annars är det väldigt säkert. Överföringen av ämnen är extremt låg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K
P Putnah skrev:
Känns som att du refererar till äldre varianter av FTX. De flesta jag kollat på, samt det jag till slut valde har PM1 filter. Dessa klarar både virus och bakterier, och även såklart större partiklar så som mögel- och svampsporer.

Men med det sagt, så har man självdrag som fungerar så finns det ingen anledning att byta. Sedan adderar man ju en relativt stor kostnad i både inköp, installation men framför allt drift.
PM1 filter räcker ingenstans för att filtrerar mögelsporer, små virus och bakterier. De enda filter som kan fånga detta är ULPA och det finns inte i ftx systemen.
Folk som byter till FTX förstör verkligen sina hus, mkt tråkigt.
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K
Scouten skrev:
Jobbar som ska? Känner inte igen titeln. Själv har jag jobbat hela mitt liv med fastigheter och genomfört många ventilationsombyggnader. Vår projektavdelning har ventilationsexperter, vi har ventilationskonsulter, ventilationsentreprenörer och verksamheterna haft egna ventilationsexperter, ingen har någonsin tagit upp dina villfarelser.

FTX är överlägset självdrag alla dagar i veckan. Till och med när vi talar om skyddsventilation. Självdrag är det sämsta av det sämsta. Talar vi skyddsventilation, så måste man titta på vilken form av FTX, men annars är det väldigt säkert. Överföringen av ämnen är extremt låg.
Precis där du pratar med säljare som vinner på att sälja in något till er, såklart kommer det vara guld och gröna skogar hos varenda person som vinner på att sälja något. Däremot inte hos oberoende forskare inom ventilation och luftdynamik etc.
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
K Lasseba skrev:
PM1 filter räcker ingenstans för att filtrerar mögelsporer, små virus och bakterier. De enda filter som kan fånga detta är ULPA och det finns inte i ftx systemen.
Folk som byter till FTX förstör verkligen sina hus, mkt tråkigt.
Detta är 100% lögn.

Jag vet inte vad du har för agenda, men det du framför är rena lögner och konspirationsteorier.
 
  • Gilla
Humulus och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.