vad är egentligen vitsen med att köpa en egen radonmätare och göra korttidsmätningar?
 
Stickan56
Linjediagram som visar risken för lungcancer i relation till radonhalt och rökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa: SSM 2009

Stickan
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
vad är egentligen vitsen med att köpa en egen radonmätare och göra korttidsmätningar?
Denna korttidsmätning visar ju trors allt radonmängden, där den genomsnittligamängden på viss tid ju är en mängd man kollar för att räkna på hälsoeffekter.
Att mäta en under en lång tid så hinner du ju kanske bli sjuk innan du vet resultat och ska du mäta på en livscykel så.... förstår ju alla hur fiffigt det är.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Eftersom de studier som ligger till grund för de olika gränsvärdena är gjorda med långtidsmätningar, så är det ju också vettigast att använda långtidsmätning på samma sätt som i studien om man vill kunna dra några slutsatser av sina mätningar.
(Studieupplägget i de mest kända svenska studierna gick ut på att ta en grupp av patienter med lungcancer, ta reda på deras tidigare bostadsadresser och utföra radonmätningar i dessa hus, alltså långt senare. Sen jämförde man med en kontrollgrupp personer utan lungcancer och mätte i deras tidigare hus och jämförde den uppskattade radondosen de fått i sina hus under sina liv med vad lungcancerfolket fått, korrigerade för rökning och fick fram de kurvor som länkades tidigare. Det här innebär ju också att några bättre studier knappast går att göra eftersom väldigt många hus numera är radondsanerade och en mätning i efterhand därför inte blir representativ)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K K Nizze skrev:
Denna korttidsmätning visar ju trors allt radonmängden, där den genomsnittligamängden på viss tid ju är en mängd man kollar för att räkna på hälsoeffekter.
Att mäta en under en lång tid så hinner du ju kanske bli sjuk innan du vet resultat och ska du mäta på en livscykel så.... förstår ju alla hur fiffigt det är.
Nu brukar det vara exponering under längre tid som tillsammans med rökning ger lungcancer.
Jag har aldrig läst om korttidsmätningar som ett godkänt sätt...

hittade en länk... https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/att-mata-radon/
så varför ska jag köpa en radon mätare?
 
Stickan56
F fredrik.johansson skrev:
Eftersom de studier som ligger till grund för de olika gränsvärdena är gjorda med långtidsmätningar, så är det ju också vettigast att använda långtidsmätning på samma sätt som i studien om man vill kunna dra några slutsatser av sina mätningar.
(Studieupplägget i de mest kända svenska studierna gick ut på att ta en grupp av patienter med lungcancer, ta reda på deras tidigare bostadsadresser och utföra radonmätningar i dessa hus, alltså långt senare. Sen jämförde man med en kontrollgrupp personer utan lungcancer och mätte i deras tidigare hus och jämförde den uppskattade radondosen de fått i sina hus under sina liv med vad lungcancerfolket fått, korrigerade för rökning och fick fram de kurvor som länkades tidigare. Det här innebär ju också att några bättre studier knappast går att göra eftersom väldigt många hus numera är radondsanerade och en mätning i efterhand därför inte blir representativ)
Så här resonerar jag.
Långtidsmätning med spårdosa - Åtgärd - Ny mätning - Eventuell ny åtgärd - Ny mätning - Åren går ......
För att snabbt veta och om en åtgärd gett en effekt mäter man med ett instrument.
Sedan gör man en långtidsmätning för att få ett korrekt årsmedelvärde.

Stickan
 
  • Gilla
Humulus och 5 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Så här resonerar jag.
Långtidsmätning med spårdosa - Åtgärd - Ny mätning - Eventuell ny åtgärd - Ny mätning - Åren går ......
För att snabbt veta och om en åtgärd gett en effekt mäter man med ett instrument.
Sedan gör man en långtidsmätning för att få ett korrekt årsmedelvärde.

Stickan
är det inte bättre att hyra? eller göra en korttidsmätning med dosor?
säg som det är...
det är roligt med massa mätare och verktyg :rofl:
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
är det inte bättre att hyra? eller göra en korttidsmätning med dosor?
säg som det är...
det är roligt med massa mätare och verktyg :rofl:
Jag tänkte eventuellt skaffa en mätare, tänker det kan vara bra att mäta på ett gäng platser och försöka lista ut var man ska lägga krutet.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Som andra varit inne på så skulle det sannolikt vara gynnsamt ur perspektivet radon att ställa in FTX till övertryck. Förhoppningsvis är inte källan till radon alldeles där intaget för friskluft sitter.

För övrigt: om jag sätter undertryck på min FTX så får jag kallras i köksfläkten så sådan inställning funkar inte alls för mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Nja, det finns massor med källor på att temperaturskillnader kan skapa undertryck i huset vilket gör att radon sugs in i mycket högre omfattning än om inte undertryck råder. Här är en källa som också tar upp dygnsvariationen, men det här tror jag redan att du vet: [länk]

Det är bl a därför radonhalten alltid är högst vintertid, stor skillnad mellan inomhustemperatur /utomhustemperatur. Vid en korttidsmätning med rätt utrustning kan man se skillnaderna mellan t ex 0˚C och -10˚C.
Nu förstår jag vad du menar med att det ökar med tempen. Man syftar på hus med företrädesvis självdrag och frånluft.
Men TS har ftx, vilket gör att han förhoppningsvis har tryckt igen alla gamla hål eller inte har några om huset är nytt.
Vilket borde göra att det är hyfsat täppt.
Och att få så fina grafer dag efter dag känns för bra för att vara temperatur skillnader.
Ioförsig hade ju ts fönster öppna...
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
Stickan56
M Mapet890 skrev:
Jag tänkte eventuellt skaffa en mätare, tänker det kan vara bra att mäta på ett gäng platser och försöka lista ut var man ska lägga krutet.
Då tänker vi likadant,
Jag har dessutom flera bostäder så det är mest praktiskt att initialt kunna mäta själv.

Stickan
 
  • Gilla
Mapet890
  • Laddar…
Nja, i mitt tidigare hus med FTX och blåbetong gjorde jag säkert 4-5 kortidsmätningar och ökningen av radonhalten vid låga utomhustemperaturer var inte rolig.

Även om FTX i ett radonhus ska hålla ett visst övertryck så att radonet strömmar utåt från väggarna och inte inåt i bostaden så påverkar sträng kyla lufttrycket och gav klart högtre radonvärden.

Men det är klart så länge man inte kedjeröker är det ju inga problem.

Obs! Grov ironi.
 
M Mapet890 skrev:
Jag tänkte eventuellt skaffa en mätare, tänker det kan vara bra att mäta på ett gäng platser och försöka lista ut var man ska lägga krutet.
ventilationen?

Annars brukar det vara några klassiska ställen där problemet sitter.
 
B Boende45 skrev:
Nja, i mitt tidigare hus med FTX och blåbetong gjorde jag säkert 4-5 kortidsmätningar och ökningen av radonhalten vid låga utomhustemperaturer var inte rolig.

Även om FTX i ett radonhus ska hålla ett visst övertryck så att radonet strömmar utåt från väggarna och inte inåt i bostaden så påverkar sträng kyla lufttrycket och gav klart högtre radonvärden.

Men det är klart så länge man inte kedjeröker är det ju inga problem.

Obs! Grov ironi.
vad säger långtidsmätmingen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.