Nu börjar folk blanda in tysken och gasen. Dessa var inte boven förra året. Men i år kommer gasbristen bli ett problem. Jag skulle aldrig vilja bara beroende av Putin gas
så jag säger bara vad var det jag sa
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu börjar folk blanda in tysken och gasen. Dessa var inte boven förra året. Men i år kommer gasbristen bli ett problem. Jag skulle aldrig vilja bara beroende av Putin gas
så jag säger bara vad var det jag sa
Nja, det är inte enbart gasen, Tyskland stängde också massa reaktorer 2021 ;)
 
J Jonas786 skrev:
Du har bara glömt den lilla detaljen att den stängningen inte var politiskt beslut. Det var ägarna som inte ansåg det lönsamt
Kolla gärna på denna videon
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
S S0L0 skrev:
Nja, det är inte enbart gasen, Tyskland stängde också massa reaktorer 2021 ;)
I vintras var inte gasen något problem..
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
I vintras var inte gasen något problem..
Men dom stängde fortfarande mer 3 reaktorer vilket i sin hur har gjort att priserna drar iväg lite extra.
 
S S0L0 skrev:
Men dom stängde fortfarande mer 3 reaktorer vilket i sin hur har gjort att priserna drar iväg lite extra.
Det stämmer säkert. Men det är inte Putins fel. Nu kan vi skylla på Putin däremot
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det stämmer säkert. Men det är inte Putins fel. Nu kan vi skylla på Putin däremot
Nja, jag säger inte Putin, utan ansvarslös energi politik i EU överlag, det hjälper inte att Ryssland kan strypa gasen pga sanktioner.

Alla vet att människor skapar konflikter, man ska inte förlita sig på andra länder.
 
Blodsoppen
Bananskalare Bananskalare skrev:
hur långt är ditt snöre?
Röd repbit bredvid tumstock på trägolv, använd för att markera längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
[bild]
Bra!
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
[bild]
lagom långt snöre! Kanske lite längre eller kortare. De beror på hur man tycker att den korta längden är lagom. men lite längre men kort:cool:
 
  • Wow
Blodsoppen
  • Laddar…
S S0L0 skrev:
Men dom stängde fortfarande mer 3 reaktorer vilket i sin hur har gjort att priserna drar iväg lite extra.
Kan du utveckla hur detta hänger ihop orsaksmässigt? Sverige exporterar ju fortfarande el, just nu 4,7 MW vilket motsvarar ungefär 4-5 kärnreaktorer. Hade Sverige tre reaktorer till hade det väl inte ändrat någonting.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan du utveckla hur detta hänger ihop orsaksmässigt? Sverige exporterar ju fortfarande el, just nu 4,7 MW vilket motsvarar ungefär 4-5 kärnreaktorer. Hade Sverige tre reaktorer till hade det väl inte ändrat någonting.
Var låg de reaktorerna?
Vi tappade ju kapacitet i s4 samt s3, och överföring norrifrån funkar inte adekvat.

Så jo, det hade hade haft betydelse för oss härnere i syd och inte sett ut såhär

Dagens spotpriser på el i Sverige med olika priser för elområden SE1 till SE4 och noteringar om morgondagens förändringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar nästan vara maniskt omöjligt att ta in att vi rört till det för oss Själva, i kombination med resten av Europa
Redan när Barsebäck stängdes var detta uppe på agendan, så inget nytt, det kan man läsa sig till om man vill.
Oavsett vad man tycker om kärnkraft, solkraft, vindkraft och gud vet vad, så kommer ju verkligen nu farande med stormsteg, det stora samhällsdilemmat är ju inte att spabadet får stängas, eller duscharna får kortas ner.
Den stora pucken är ju hur företag i söder påverkas, och vad det kan leda till gällande avveckling etc.
Tom pizzerior härnere är gnälliga satan på kostnaderna, hur tror man då ett större tillverkningsbolag i valfri bransch påverkas?
 
Redigerat:
  • Gilla
Crank och 3 till
  • Laddar…
B Borgen2021 skrev:
Var låg de reaktorerna?
Vi tappade ju kapacitet i s4 samt s3, och överföring norrifrån funkar inte adekvat.

Så jo, det hade hade haft betydelse för oss härnere i syd och inte sett ut såhär

[bild]

Det verkar nästan vara maniskt omöjligt att ta in att vi rört till det för oss Själva, i kombination med resten av Europa
Så är det allt
MathiasS MathiasS skrev:
Hur fysiken fungerar har jag förklarat ovan i mitt inlägg. Nu är det bara för dig eller Bananskalaren att konstruera ett exempel och sätta in lite siffror så kan ni var och en bevisa att ni har rätt.

Om poolen ska vara varm en gång om året tror jag du har rätt. Om den ska vara varm varje dag tror jag Bananskalet har rätt.

Jag väntar med en näve popcorn i handen tills ni har räknat lite och bevisat er respektive
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan du utveckla hur detta hänger ihop orsaksmässigt? Sverige exporterar ju fortfarande el, just nu 4,7 MW vilket motsvarar ungefär 4-5 kärnreaktorer. Hade Sverige tre reaktorer till hade det väl inte ändrat någonting.
Om vi nu kan exportera 4,7MW. varför har vi då elbrist? varför har då elpriserna varit och är så höga? Enkelt du tar en ögonblicksbild bild när allt är perfekt. vindkraften snurrar perfekt solkraften lyser perfekt. och vattenkraften snurrar perfekt. Då självklart, men nu blåser det inte alltid perfekt solbcellern lyser inte. Då är det tur att man kan lita vattenkraft och kärnkraft
Du gör som Miljöpartiet....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.