TRJBerg
V Villaägarenr1 skrev:
Är folk så jäkla fattiga att man är villiga att försumma livskvalitet på det här sättet.
Hade en elräkning på 40000 i december.
Hur rik är du?
 
  • Wow
djac
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Är folk så jäkla fattiga att man är villiga att försumma livskvalitet på det här sättet.

Lol håller med, hur kan man ens tänka tanken på att gå runt hemma i 15 grader? De e väl värt ett par tusen att iallafall gå hemma och inte frysa. 20 grader, långbyxor och hoodie är väl sunt?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hade en elräkning på 40000 i december.
Hur rik är du?
Missade detta du skrivit då hade jag nog sålt huset istället. Alternativt fryst arslet av mig som du planerar att göra hehe. Annars håller jag fast vid mitt svar ovanför
 
Redigerat:
Med en grov gissning baserat på vintern 2021/22 så kan man antagligen sänka kostnaden 10- 30% utan att sänka"livskvaliten" nämnvärt.
Men det kanske är en grov överskattning? Får räkna på det här...

Tanken är då att flytta varmvattenproduktion och viss värme till billiga timmar från dyraste.

Sen har jag ju en magkänsla att förra vintern var en mjuk uppvärmning mot vad som komma skall. Men jag är ju pessist som tack och lov oftast har fel i långtidsprognoser.. :)
 
Jag går i motsatta tankar. Tänkte försöka ställa in min luft/luft värmepump så att den bara är igång och värmer under dagen under vintersäsongen. När solen är framme under dagen på vintern så höjs utetemperaturen och därmed värmepumpens COP-värde. Under kvällen stängs den av och sedan eldar jag i min kamin för att hålla värmen inomhus. Min förhoppning är att kaminvärmen ska räcka under den kalla natten och sedan på dagen när solen åter är uppe och värmer uteluften så startar luftvärmepumpen igen. I mitt fall gör det inget att värmepumpen förbrukar el under dagen när timpriset är som högst eftersom jag har fast elavtal.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur? Folk vill kanske lära sig, få några tips?
Nja. Vi har en överdimensionerad bvp. 2000 liter acktank. Kamin. Vedlager. Luftluft. Solceller. Stora styrningsmöjligheter. Så ladda med värme på natten. Stödelda på dagen. Låt tankarna tömma ut värme på dagen och ladda nästa natt. Timpris och säljer el dyrt. Köper el billigt på natten. Har lagt 80% förbrukning mellan 00-06. Mellan april och oktober funkar detta galant. Mellan nov mars måste vi stödelda eller stödvärma tankarna 1-3 timmar bwroende på temperatur. luftavfuktare, vvb, tvätt, disk går alla på natten också. De flesta är inte villiga i att investera i detta. Dyrt är det. Tar mycket plats. Och än nu är vårt system inkomplett. Hade behövt ett batteri och ftx för att klara nov-mars utan att använda el på dagen.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
D
Om man är hemma under dagen och kan ratta lite manuellt så tror jag att man kan göra ganska mycket, har man dessutom en eldstad kan man ju enkelt stötta där. Själv, har ganska nytt, tätt och välisolerat hus, upplever jag att det snabbt kan bli för varmt med ved eller värmeloggs, däremot pellets i korg ger ganska lagom värme.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Är folk så jäkla fattiga att man är villiga att försumma livskvalitet på det här sättet.
Alla är olika. För vissa är det ett måste att vända på varenda slant, för andra är det en livsstil.

För oss är det som en sport, eller en utmaning, att leva så komfortabelt som möjligt för så lite pengar som möjligt. Vi har allt vi behöver och lekte av oss som unga. Har inget behov av nya prylar eller hektiska resor, utan nu är det man njuter av mest att sitta på altanen med en öl och en bok. Och börja varva ner från arbetslivet innan man fyller 50, eller max 55.

Vi är inte rädda för att vinterns elräkningar ska påverka oss ekonomiskt, men vill inte betala mer än nödvändigt. Och det är dessutom kul att hitta nya sätt att spara. :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, men det som är svårt att ordna, eller att veta, är om det går att spara så stora pengar genom att t.ex. stänga av eller sänka temp. kraftigt i sitt system. Många som vet påstår att det istället ger en ojämn temp. och inte sparar många kronor då systemet måste återhämta tempen på kort tid, vilket kostar och kanske sliter mer på pumpen?!

Vi har sänkt vår estimerade faktura från 15000:- till 8000:- på att sänka bergvärmepumpen till 17c samt stänga dörrar till övervägning som ej används.

Från 87 kwh dygn till dryga 37-40 kwh.
 
Vi har sänkt vår estimerade faktura från 15000:- till 8000:- på att sänka bergvärmepumpen till 17c samt stänga dörrar till övervägning som ej används.

Från 87 kwh dygn till dryga 37-40 kwh.
 
  • Gilla
mackee
  • Laddar…
Jag kan också följa upp.

Hittills har vi värmt huset (eller våra 2000 liter acktankar) med bergvärmepumpen mellan 00:00-06:00. Även när det var som värst (-15) klarade vi oss. Vi stödeldar dock i myskaminen på dagen. Men vi behöver inte värma acktankarna mer än den gången. De värma till ca 55 grader. Om elen är ”billig” så skjuter vi på 1-2 timmar extra vilket ger ett bra tillskott. Vår bvp är överdimensionerad så vi behöver aldrig köra elpatron.

Vi har dock sänkt temperaturen i huset en del. Utan att elda skulle huset ligga på ca 17 grader när det var som kallast. Men pga eldning kommer vi upp i 20-24 (beroende på mängd).

Huset är inte märkvärdigt på något sätt i form av isolering. Ganska standard tegelhus. Dock bra tak-tilläggsisolering. Vi beräknar att lägga ca 800kwh el i värme under december.

Vårt största problem är faktiskt varmvattnet. Det har tagit slut ett par gånger (som tur är runt 20:00 när barnen sover). Vår vvb är liten (140l tror jag) men vi har slingtank innan så vi får aldrig kallare än ca 25gradigt varmvatten vilket faktiskt går att duscha i worst case.

Mtp att vi har ca 270m2 sutteränghus från 1963 är vi hyffsat nöjda.

Energianvändningsjämförelse; specifikt hem, mest effektiva hem, genomsnittliga hem i kilowattimmar (kWh).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Många som sagt att detta inte kommer räcka eller gå. Nibe avrådde oss från att ha kvar acktankarna. Men kanske ser vi fler hus, även i stockholm, med acktankar framåt.

Men så lita inte alltid på vvsare och vp-bolagen. Utan det kan faktiskt bli bra.

Edit: vår beräknade elfaktura för december är 5800kr. Detta inkluderar också laddning av vår elbil. Utan denne skulle vi landa ca 1000kr lägre.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
F
V Viktorbyggahus skrev:
Men så lita inte alltid på vvsare och vp-bolagen. Utan det kan faktiskt bli bra.
25kwh per dag är ju svinbra. Vi ligger på 35-40kwh per dag för våra 120 kvadrat från 2005.FLVP är skit, pannan håller drygt 17 grader. Eldar så mycket vi kan för resten.

I min erfarenhet så har många VVS och rörfirmor inte mycket kunskap alls om energi förbrukning osv. De gillar att installera grejer dock. Påminner mycket om såkallade bankrådgivare. Kan inte så mycket, bara intresserade av att sälja sin produkt, skiter i kunden helt och hållet.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
C
V Viktorbyggahus skrev:
Hittills har vi värmt huset (eller våra 2000 liter acktankar) med bergvärmepumpen mellan 00:00-06:00. Även när det var som värst (-15) klarade vi oss.
Låter helt sanslöst. Vad har ni för framledningstemperatur?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Låter helt sanslöst. Vad har ni för framledningstemperatur?
Vi har låst det på 24.5 grader på golvvärmen. Men det flexar upp och ned 1 grad beroende på tempen i acktankarna. Elementen går på 30 grader (markplan) vilket inte räcker men iom kaminen består av typ 1 ton sten som efter några timmar håller 60 grader värme som strålar ut och att kaminen har inbyggd fläkt så är markplan ändå 22-23 grader varmt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
25kwh per dag är ju svinbra. Vi ligger på 35-40kwh per dag för våra 120 kvadrat från 2005.FLVP är skit, pannan håller drygt 17 grader. Eldar så mycket vi kan för resten.

I min erfarenhet så har många VVS och rörfirmor inte mycket kunskap alls om energi förbrukning osv. De gillar att installera grejer dock. Påminner mycket om såkallade bankrådgivare. Kan inte så mycket, bara intresserade av att sälja sin produkt, skiter i kunden helt och hållet.
Vi ska bygga nytt (eventuellt). Köpte konsultering från en energiingenjör. Hans råd, som vi räknade på, skiljer sig markant från hustillverkare och vptillverkare. Billigare att köpa/installera men krångligare för röris. Billigare i drift också. Vi får se om vi faktiskt gör det. Ända problemet är att vi inte får in så stor acktank i nya huset. Vi får in max 750 verkar det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.