Tycker ändå det verkar dra mycket vi ligger typ på 10-15kw på sommaren och då duschar 3st och det lagas mat ,fläkt i badrum går konstant , används alla olika sorters laddare , en luft luft står o kyler när vi ej är hemma till hundarna , tvättas och torktumlas nästan var dag och diskmaskin 1gång om dagen ca och kyl och frys igång och tv igång hela kvällen. Så tycker det går en del för dig ändå om ni ej använder nått direkt. Kan vara någon inställning på pannan? Jag ändra nyss min Nibe luft vatten till smart price adaption och det drog ner det några kw per dag faktist
 
Mitt hus drar 7.6kWh/dygn när vi inte är hemma. Då är de mesta nerstängt men inte allt.

Solvärmepump. Tar mellan 0.2 och 0.5kWh/dag beroende på hur soligt det är.

Poolpump som går på Timer. Drar ca 0.3kWh/dag.

Hydrofor pumpen. Pumpar upp ett par hundra liter vatten till några kor och ett par höns. I Princip drar går den 20 minuter på morgonen och 20 minuter på kvällen när vi inte är hemma och runt 400W. Så de bör hamna på 0.25kWh, är trefas så jag kan tyvärr inte sätta en mätare på den.

Lampa till hönsen. Drar 20 watt, är igång allt mellan en timme och 5 timmar beroende på hur ljust de är ute. Rör sig i princip om ingen ström alls.

Ett elstängsel aggregat (har inte mätt det).

Routern och accesspunkterna drar bara 30Watt, så 0.7kWh/dygn

Har en cirkulationspump som är alltid på.. den drar 6Watt... jepp.. 6 watt, 0.14kWh/dygm

Kyl och frys drar normalt sett 0.3kWh per dygn... men de drar troligen mindre när man inte är hemma eftersom de inte öppnas.

Personligen tycker jag de bara borde gå si så där 2-3kWh/dygn när vi inte är hemma, vad som slukar de andra 4,5kWh vet jag inte, men värt att undersöka helt klart.

Finns en del annan automatik, men i princip allt går på någon sensor som i sin tur baserar sig på att någon faktiskt är hemma.

Har mätt standby strömmen på i princip alla maskiner jag kan komma på, men nästan alla drar så lite så mätaren bara säger 0 (och den är super känslig).

Såg att de fanns precisions mätare att köpa. Tänkte göra de och se om de fanns några ovanliga av och påslag .

5kWh/dygn är ju faktiskt bara en standby effekt på 200watt, vilket förvisso är rätt mycket, men fortfarande så lite att man knappast märker det.

Vi har två barn som är hemifrån i perioder. Skillnaden på om de är hema och inte är runt 3-5kWh.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
fotohasse fotohasse skrev:
I och med att den är ansluten till nätet så kan ju fasen "läcka" över till jorden och då uppstår värme.
Verktyget behöver alltså inte var i drift.
En modern kapsåg är dubbelisolerad. Det läcker med andra ord inget till jord.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
6.3 kWh / dygn när vi är bortresta och vvb samt LLVP är av.


Mailserver (24w), 2x avstängda stationära PCs, 4x i pluggade mobilladdare, router (12w), ftx, 10x utebelysning, golvvärme badrum el, kyl, frys samt kyl/frys
 
B
Hela fimljen var borta några dagar i slutet av Juli och låg då runt 23kW/dygn. Är en del grejer som står på eller i standby så blir egentligen inte förvånad.
* Bergvärme där den bara ska hålla igång varmvattnet.
* Två cirkulationspumpar
* Ett fullstort kylskåp, ett halvt kylskåp och en stor frysbox
* 2 servrar igång, 1 liten dator som router, 2 accesspunkter, 3 datorer på standby med tillhörande skärmar.
* FTX
* 3 Tv-apparater, 2 PS3, 1 Xbox One, 1 Nintendo Wii, 1 surround anläggning. På standby.
* Några lampor som tänds när det blir mörkt.

Och säkert nått mer som jag inte tänkter på :thinking:
Kanske ska ta tag i detta...
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Javisst, meb jag tror fortfarande som i mitt svar ovan snarare än att den är trasig från fabrik.
Bra svar från er bägge, jag skruvar isär och kollar.
 
E Em_A skrev:
77" tv drog 34
Soundbar drog 10
Sub drog 7
Ok. Jag tror inte på de siffrorna. En del elmätare visar fel när det är så låga effekter och dessutom switchat. I verkligheten ligger de grejorna på max 5 w styck om det är iaf nyare än 10 år gammalt.
 
Testade att stänga av allting en vecka under sommaren:
ca: 6 kWh/dygn
= Kyl+Frys+Varmvattenberedare. Som jag har förstått det, drar de flesta VVB ca: 3 kWh/dygn, så verkar rimligt.

(var också en del teknik i standby, men som kan ignoreras. Även högt räknat <0.5 kWh/dygn)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag vill uppmana till försiktighet vad gäller dom små handhållna elmätarnas noggrannhet. Jag grävde fram en i verkstan som visade 260 V nätspänning. Skulle det vara så då hade väl det mesta brunnit upp såhär långt. Jag tvivlar också på att dom kan mäta förbrukningen från switchar och annan elektronik korrekt, för deras strömförbrukning är allt annat än sinusformad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F
F Fideliox skrev:
Hur tusan kan tvättmaskin och tumlare dra så mycket standby? Har de någon display?
Reaktiv effekt pga nätfiltret som sitter före strömbrytaren?
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
10 om dagen när ni inte är hemma låter ändå rimligt tycker jag med allt som är igång hos er!!!

igår var jag borta på fm annars hemma hela dagen. Gick åt 2,71 kwh. Då duschade jag, värmde mat i mikron 3 gånger, tittade på tv och laddade mobilen.
 
Vårt hus drar ca 5kwh/dygn när vi är borta, dvs ca 200w momentant i snitt över dygnet. Vi har fjärrvärme så ingen värmepump som ligger och drar effekt för varmvatten. Förbrukningen ligger momentant på mellan 120-400w, tror topparna beror på kyl/frys (framförallt ett gammalt härke till frys som står i källaren för att lagra kött, bär mm) som drar igång kompressor. Tror det är svårt att komma lägre utan att dra ned på bekvämlighet. Det är ändå en hel grejer som står på eller som står på standby: kyl/frys/tv/tv-spel/server/ap:s/switchar/robotgräsklippare/lampor mm.

Är vi hemma ligger förbrukningen på ca 12-15kwh/dygn. Tror ganska mycket av det relaterat till diskmaskin/tvättmaskin/torktumlare/matlagning/aktiv tv-tid.

Ett tips för bra mätvärden är att koppla in er direkt på elleverantörens mätare. Är ganska lätt nu med de nya mätarna som har ett särskilt gränssnitt för att koppla in sig på. Jag tar sen datan vidare till Home Assistant. Skärmavbild av energiförbrukningsdata med graf och statistik för augusti 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
10 kWh en vanlig hemmadag med matlagning, tvätt. VP med VVB drog 3 av dessa 10.
Kom på att det sitter en bortglömd antennförstärkare på vinden.
 
  • Gilla
Försöker
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Reaktiv effekt pga nätfiltret som sitter före strömbrytaren?
Elnätsbolagets elmätare visar troligen någon mer korrekt siffra. I verkligheten drar inga apparater tillverkade mindre än 10 år sedan mer än någon enstaka watt i standby.
 
F
K karlmb skrev:
Elnätsbolagets elmätare visar troligen någon mer korrekt siffra. I verkligheten drar inga apparater tillverkade mindre än 10 år sedan mer än någon enstaka watt i standby.
Mätte precis på vår (mer än 20 år) gamla tvättmaskin som INTE har något sk standby.
Den drar 0,2 W helt avslagen dvs enbart pga nätfiltren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.