V
TRJBerg TRJBerg skrev:
Exakt så kommer jag att göra. Kommer att låta installera tidstyrda brytare för värme och varmvatten. Och då stänga elen på morgonen (kl 6) och sätta på den på kvällen (kl 20).
Frågan är hur lågt tempen sjunker under dagen, det vet jag inte idag. Men jag kan acceptera ung 15 grader när det handlar om såpass mycket pengar. Blir det lägre än så får jag kanske justera tidsstyrningen.
Är folk så jäkla fattiga att man är villiga att försumma livskvalitet på det här sättet.
 
V Villaägarenr1 skrev:
Är folk så jäkla fattiga att man är villiga att försumma livskvalitet på det här sättet.
Verkar knapert ute i stugorna, dock enklare att spara in på annat som inte påverkar hälsan och boendemiljön, men men...
 
  • Gilla
Maalox
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Är folk så jäkla fattiga att man är villiga att försumma livskvalitet på det här sättet.
inte alla men många påverkas nog av elräkningar som saknar all form av rimlighet. Inte särskilt konstigt.
 
Jag skulle behöva vara ganska rik för att känna att en elräkning på typ 15-20k för en månad skulle vara ”whatever” så speciellt fattig vet jag inte om man behöver vara för att fundera i dessa banor :p
 
  • Gilla
JesperKn och 1 till
  • Laddar…
Vi tänker alla olika
Jag tänker mer i banorna "Är folk så bortklemade att raggsockar och elda lite på kvällen ses som försämrad livskvalitet så kommer nog ganska många dö knall fall om saker blir illa på riktigt"
 
  • Gilla
carlsagan och 1 till
  • Laddar…
berisen berisen skrev:
Jag skulle behöva vara ganska rik för att känna att en elräkning på typ 15-20k för en månad skulle vara ”whatever” så speciellt fattig vet jag inte om man behöver vara för att fundera i dessa banor :p
Ja, men det som är svårt att ordna, eller att veta, är om det går att spara så stora pengar genom att t.ex. stänga av eller sänka temp. kraftigt i sitt system. Många som vet påstår att det istället ger en ojämn temp. och inte sparar många kronor då systemet måste återhämta tempen på kort tid, vilket kostar och kanske sliter mer på pumpen?!
 
Ja lite ransonering skulle nog inte skada.........villaägaren ovanför här antydde ju att barn inte mår så bra under 21 grader men jag tror nog merparten av de flesta skulle klara lägre temperaturer inne. Mina barn är uppväxta med typ 18 grader inne på vintern och de har inte lidit nån skada vad jag vet. Kallare än så ibland.......
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, men det som är svårt att ordna, eller att veta, är om det går att spara så stora pengar genom att t.ex. stänga av eller sänka temp. kraftigt i sitt system. Många som vet påstår att det istället ger en ojämn temp. och inte sparar många kronor då systemet måste återhämta tempen på kort tid, vilket kostar och kanske sliter mer på pumpen?!
Självklart finns det någon jeppe som gör bort sig och stänger av helt under dagen och sen låter tillskottsvärmen gå in kl 17 när döttrarna gnäller.
Men det är ju därför det skapas såna här trådar eller? Så man reder ut hur görbart det är och vad man ska unvika.

Ojämn temp och merarbete ligger ju lite i sakens natur. Men det kan det vara värt för ganska många när man ser en tre, fyra eller åttadubbling av januariräkningen i framtiden.
 
I Tyskland var sådana värmesystem mycket vanliga på 50-talet och framöver. Det handlade om elradiatorer som hade inbyggda värmelager och som värmdes nattetid och lämnade ifrån sig värme dagtid. Huvudtanken bakom var att utnyttja kraftverken nattetid på ett bättre sätt, och värmesystemen fick t o m statligt stöd. Det var dock bara få elbolag som hade separata dag/natt-tariff. Huvudfördelen låg som sagt på systemnivå. Senare har dom fasats ut och tidvis t o m förbjudits pga ineffektivitet.
Nu, då var och en kan skaffa timdebitering i Sverige kan samma princip användas igen fast på smartare sätt. Det gäller att skaffa tillräckligt värmelagrinskapacitet i huset, vilket inte är lätt i dagens svenska papphus. Murade hus har mycket bättre förutsättningar, ungefär som en kakelugn.
Problemet är att man med VP kan ladda ett eventuellt magasin bara till 55-60 grader och det är för lite värmeförråd för att värma hela kåken under dagen. Och detta gäller oavsett om magasinet är en vattentank eller ett betongblock..
 
Varje hus är ju olika, jag vet ganska väl hur många timmar det tar innan man känner sig lite kylig när elen går en blåsig vinterkväll och även hur lång tid det tog för mig att förstå att inte VP fungerade vär det var mildare väder.
Så ett optimalt system skulle ju vara uppkopplat både mot timmpris och väderlek.
Är det molningt och vindstilla så klarar huset många timmar innan det märks. Kör man efter innegivare bara kanske det blir "för sent" man börjar värma igen?

Sen vet jag inte hur VP slits av långa kontinuerliga driftstider, men oftast brukar man väl vilja minimera starter "för att det är det som sliter". (hört av både VP-killen och rörmockaren gällande vattenpumpen)
Eller är det en gammal skröna?
 
Magnus E K
Håller med om att helt stänga av den huvudsakliga värmekällan regelmässigt dagtid nog inte blir så lyckat. Det man kan göra är dels att hålla koll på timpriserna och stänga av de värsta timmarna (blir det effektbrist men inte allmän energibrist kan det skilja väldigt mycket mellan olika timmar dagtid) och dels att bara värma sekundära utrymmen när det är billigt. I en källare som inte används för att bo i t ex borde det räcka att hålla frostfritt (+5) och då bara ha värme på där vid behov på nätter eller när det nu råkar bli lägre pris.
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Är folk så jäkla fattiga att man är villiga att försumma livskvalitet på det här sättet.
Jag kan hantera en elräkning på 20000 i december. Men varför skulle jag om jag kan sänka till typ 6000-7000 med planering och måttlig komfortsänkning?
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
V mutalisken skrev:
Jag kan hantera en elräkning på 20000 i december. Men varför skulle jag om jag kan sänka till typ 6000-7000 med planering och måttlig komfortsänkning?
Kan du verkligen det med din befintliga anläggning utan att sänka tempen till runt 15 grader? isf hur?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan du verkligen det med din befintliga anläggning utan att sänka tempen till runt 15 grader? isf hur?
JAG kan det. De flesta kan inte det.
 
V mutalisken skrev:
JAG kan det. De flesta kan inte det.
Hur? Folk vill kanske lära sig, få några tips?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.