Men: VDE har beräknat att där finns tillräckligt tolerans i en (i Tyskland) vanlig husinstallation för att tillåta upp till 600 W inmatning. Jag tror det skulle inte vara en stor problem. Man kan också ändra säkringen från t.ex 16 A till 13 A. Också är alla mikroinverter utrustad med automatisk frånkoppling inom några ms när elnätet är inte tillkopplad.
Så vad är problemet?

useless useless skrev:
Det långa svaret finns här:
[länk]

Sen kan man såklart diskutera varför olika länder gör så olika bedömningar.
useless useless skrev:
Den stora skillnaden är att man matar in strömmen innan gruppsäkringarna vid en fast installation.
Det stora problemet elsäkerhetsverket ser är just att man kan överbelasta den grupp där solpanelen är inkopplad i och med att inte all ström till förbrukarna går genom säkringen.

Sen är det säkert bättre kvalitet och högre säkerhet på de fast monterade växelriktarna jämfört med den som sitter i ett "balkongkraftverk" för några tusenlappar.
 
600W ger ca 2,6A så om det sitter på en 10A grupp så riskerar man att få ut 12,6A på ett annat uttag. De flesta uttag är certifierade för 16A. Om det är en 16A grupp så blir det då 18,6A vilket inte uttagen är cerfierade för.

Så jag är nog beredd att hålla med tolkningen att en 600W anläggning är ok i de flesta fall.

Jag hade en elektriker som utan knussel satte in en 13A säkring istället för 10A. En 600W produktionsanläggning motsvarar ungefär det.

Med det sagt så är det fortfarande en tveksam lösning. Men om man inte får ansluta den via schuko så försvinner ju enkelheten och själva poängen med produkten.
 
  • Gilla
curzondax
  • Laddar…
C curzondax skrev:
Så vad är problemet?
Problemet är att svenska Elsäkerhetsverket gör en annan tolkning.
 
  • Gilla
MarCal
  • Laddar…
M merbanan skrev:
600W ger ca 2,6A så om det sitter på en 10A grupp så riskerar man att få ut 12,6A på ett annat uttag. De flesta uttag är certifierade för 16A. Om det är en 16A grupp så blir det då 18,6A vilket inte uttagen är cerfierade för.
Det är ju inte bara själva uttaget som ska tåla den högre strömmen. Även kablar och annat på vägen ska klara 12,6 A kontinuerligt utan att bli för varma.

Eller i praktiken mer än så eftersom säkringen inte löser ut direkt vid minsta lilla överlast.

Men jag håller med om att de där extra 2,5 Amperen i princip faller inom felmarginalen i de allra flesta fall.
Problemet är kanske att folk köper 4-5 såna paket och pluggar in för att spara ännu mer pengar.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag kanske är korkad!
Men kan du förklara för mej varför vi har så dyra el priser och funderar på kärnkraft igen?
Läget just nu (fredag morgon): Sverige nettoexporterar 3.5 GW och elpriset i SE4 är ändå över 5 kr/kWh. De höga elpriserna har inget med elbrist att göra utan enbart med producenternas girighet.
 
  • Gilla
MrPrima och 1 till
  • Laddar…
Det finns en del missförstånd kring dessa balkongkraftverk.
1. Dom finns att köpa med antingen 300 eller 600 W. 600 W är gränsen för vad som kan installeras i Tyskland utan större byråkrati.
2. De matar inte ut i nätet och man får alltså inte betalt för överskott. Detta gör lönsamheten tveksam. Man måste egentligen förbrukar 600 W kontinuerligt dagtid sommar för att få det lönsamt.
3. Stickproppsanslutning är tekniskt möjligt men inte VDE-konform. För att möta VDE finns s k Wieland kontakter wieland-rt-classic-rundsteckverbinder.jpg
som kräver fast montage av ett motsvarande uttag.

Elsäkerhetsverkets bedömning är inte baserad på hårda legala fakta utan bara på lösa saker typ "en anläggning ska vara utförd enligt god elektrikerpraxis bla bla", alltså med minst två fakturerade kafferaster på Ahlsells. En ny produkt kan ju aldrig monteras enligt en praxis. .
 
  • Gilla
likblek och 3 till
  • Laddar…
wildeside
T Thomas_Blekinge skrev:
Läget just nu (fredag morgon): Sverige nettoexporterar 3.5 GW och elpriset i SE4 är ändå över 5 kr/kWh. De höga elpriserna har inget med elbrist att göra utan enbart med producenternas girighet.
Just nu fredag morgon kl 9:00 är det 21 grader varmt och ljust ute.
Just nu behöver iaf inte jag värme/ljus m.m. så jag förbrukade 370wh mellan 8-9.
Den 7 januari 2022 använde jag 3,4 kwh mellan 8-9.
På vintern förbrukar iaf jag avsevärt mer el eän på sommaren.
Om elen exporteras eller inte just nu är ganska irrelevant inför vintern.
Vet inte om det är för skojs skull dom börjar att prata om eventuell elransonering inför vintern när iaf jag behöver elen som mest.
https://www.montelnews.com/se/news/1335204/energimyndigheten-frbered-er-på-rusande-priser-i-vinter
https://www.gp.se/ledare/politikerna-måste-förbereda-sig-på-en-riktig-krisvinter-1.77789258
 
Vad händer om fastighetsskötaren tror att han bryter strömmen till din lägenhet nere i källaren och sedan blir elektrifierad av din egentillverkade "balkongström" ? Tar du ansvar för det ? Jag tror att han skulle kunna stämma brallorna av dig.
 
Invertern producerar inget om den inte är ansluten till ett stabilt nät. Så det är ingen risk.

Wildeside: Om du inte använder opinionsbildande information för faktainhämtning så få du en bättre bild av verkligheten.
 
  • Gilla
masken10 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Invertern producerar inget om den inte är ansluten till ett stabilt nät.
Ja så fungerar en vanlig växelriktare till solceller. Är det samma för dessa "balkong" modeller ?
 
Ja, naturligtvis.
 
C curzondax skrev:
Men: VDE har beräknat att där finns tillräckligt tolerans i en (i Tyskland) vanlig husinstallation för att tillåta upp till 600 W inmatning. Jag tror det skulle inte vara en stor problem. Man kan också ändra säkringen från t.ex 16 A till 13 A. Också är alla mikroinverter utrustad med automatisk frånkoppling inom några ms när elnätet är inte tillkopplad.
Så vad är problemet?
Om du sätter dig lite bättre in i frågan ser du att VDE som hänvisas till är i princip och allt väsentligt likt det här i SE. Anslutning via Schuko är tillåten i Holland, Schweiz och Österrike och som Thomas skrev av liten nytta normalt med liten effekt och ingen avräknimg för leverans.

Att det speciella Wieland anslutningsdonet kommit fram är för att minska oskicket att koppla flera "Guerilla PV" via grendosor. Många områdens stadsverk godkänner inte heller såna omformare om man inte registrerar sig och som vanligt skyltar vid husanslutningen och ev extra brytare. Alltså väldigt likt en ordinarie standatd solcellsinstallation.

En annan aspekt är att det lätt hamnar snett genom att man börkar leverera ut och en mängd andra göra samma och utan ordning på vilken fas som bakmatas rejält. Jfr de regler som gäller för vanliga installationer om man vill använda enfasiga omformare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Wildeside: Om du inte använder opinionsbildande information för faktainhämtning så få du en bättre bild av verkligheten.
Kan jag väl göra!
Är dom här källorna med opinionsbildande så vet i f*** vad man ska tro på om det man hör och läser

https://www.svk.se/press-och-nyhete...ktbrist-och-manuell-forbrukningsfrankoppling/

Skriver iof att risken är liten men det sa dom om Harrisburg med men ändå uppstod olyckan.

Sveriges radio ekot

https://sverigesradio.se/artikel/sodra-sverige-kan-drabbas-av-elbrist-i-host
  • Till hösten och vintern kan strömmen för vissa elanvändare brytas i södra Sverige. Det rapporterar Dagens Nyheter. Enligt tidningen hänger en del av detta på hur kriget i Ukraina påverkar energimarknaden.

  • Niclas Damsgaard, chefsstrateg på Svenska kraftnät, säger till tidningen att det inte finns tillräckligt med el för att möta förbrukningen.

  • Hur länge ett elavbrott skulle vara är svårt att säga.
En sak är iaf säker jag tror inte ett skit på vad politiker säger....
 
Tjena...

Jag svara snabbt på frågorna. Jag flyttade redan för 5 år till Sverige och är intresserat på den så kallad "balkongkraftverk" som finns tillgänglig i Tyskland och Österrike.
Jag ringde och skrev till flera ställe... kort och knappt kan jag nu skriva att det är inte tillåtet i Sverige.
Där finns flera poäng som säga nej till solceller på denna set.
- anslutningen finns risk.. jag ved om denna "Wieland"- in-, uttag men ändå NEJ
- brandrisk
- överbelastning i husets/ lgh. kablar, kan också pga "mindre diameter...
- behövs en el-mätare som elen inte släppas ut...
- installation från en reg. elinstallatör...
- tillåtet av hem/ villa försäkring?!
...
Tyvärr, jag tänker också att det är en bra lösning, men ville inte heller att varat hus brinner när...

Men jag hoppas att det kommer kanske i framtiden.
Då vi bor i "Norrland" tänker jag att det kanske en vanligt stora solanledning är inte så en perfekt lösning, pga långt vinter, snö och att vi har en tak på ungefär 10 grader...


Men vi få se...


Hälsningar Tino ;) :)
 
holziehw13 holziehw13 skrev:
Tjena...

Jag svara snabbt på frågorna. Jag flyttade redan för 5 år till Sverige och är intresserat på den så kallad "balkongkraftverk" som finns tillgänglig i Tyskland och Österrike.
Jag ringde och skrev till flera ställe... kort och knappt kan jag nu skriva att det är inte tillåtet i Sverige.
Där finns flera poäng som säga nej till solceller på denna set.
- anslutningen finns risk.. jag ved om denna "Wieland"- in-, uttag men ändå NEJ
- brandrisk
- överbelastning i husets/ lgh. kablar, kan också pga "mindre diameter...
- behövs en el-mätare som elen inte släppas ut...
- installation från en reg. elinstallatör...
- tillåtet av hem/ villa försäkring?!
...
Tyvärr, jag tänker också att det är en bra lösning, men ville inte heller att varat hus brinner när...

Men jag hoppas att det kommer kanske i framtiden.
Då vi bor i "Norrland" tänker jag att det kanske en vanligt stora solanledning är inte så en perfekt lösning, pga långt vinter, snö och att vi har en tak på ungefär 10 grader...


Men vi få se...


Hälsningar Tino ;) :)
Tänk på att ni har lägre elpris än SE3 och SE4. Så även små anläggningar kan vara svårare att tjäna in samt sämre solstrålning beroende vart man bor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.