Om det skulle vara intressant att byta till s k timpris (istf rörligt), skulle man då kunna tänka sig att man i huvudsak värmer huset under de "billiga" timmarna, d v s på natten? eller kyls huset ner så snabbt att det inte är rimligt? och kan man i så fall styra sin värmeanläggning med någon form av timer? så att den inte kör under de dyra timmarna....?
 
Jag har funderat på samma sak och ska kolla om det går att styra min frånluftsvärmepump (F750) på det sättet. Beror nog mycket på hur ditt värmesystem ser ut och hur ditt hus är isolerat. Jag har ganska nytt hus och platta med golvvärme som jag hoppas kan hålla värmen ett tag. Tänker också försöka elda i våra kaminer under dagarna då jag jobbar hemma. Man kan ju alltid testa att flytta förbrukning till natten och se om det fungerar innan man bestämmer sig för att ändra till timpris.
 
S sepani skrev:
Om det skulle vara intressant att byta till s k timpris (istf rörligt), skulle man då kunna tänka sig att man i huvudsak värmer huset under de "billiga" timmarna, d v s på natten? eller kyls huset ner så snabbt att det inte är rimligt? och kan man i så fall styra sin värmeanläggning med någon form av timer? så att den inte kör under de dyra timmarna....?
Du får nog speca hur ditt hus förutsättningar. Troligtvis går det inte. Ett batteri kan vara ett lönsamt sätt att inte köpa el på dagen dock.
 
TRJBerg
Exakt så kommer jag att göra. Kommer att låta installera tidstyrda brytare för värme och varmvatten. Och då stänga elen på morgonen (kl 6) och sätta på den på kvällen (kl 20).
Frågan är hur lågt tempen sjunker under dagen, det vet jag inte idag. Men jag kan acceptera ung 15 grader när det handlar om såpass mycket pengar. Blir det lägre än så får jag kanske justera tidsstyrningen.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Exakt så kommer jag att göra. Kommer att låta installera tidstyrda brytare för värme och varmvatten. Och då stänga elen på morgonen (kl 6) och sätta på den på kvällen (kl 20).
Frågan är hur lågt tempen sjunker under dagen, det vet jag inte idag. Men jag kan acceptera ung 15 grader när det handlar om såpass mycket pengar. Blir det lägre än så får jag kanske justera tidsstyrningen.
Har funderat i samma banor, att helt enkelt koppla bort bergvärmepumpen dagtid och enbart köra den nattetid.

Men jag undrar om pumpen kan ta skada av att kopplas bort och kopplas in varje dag. Och när den väl sätts på igen, kommer den att vilja använda eltillskott för att komma ikapp tappet under dagen? Någon som vet?
 
Kilrain Kilrain skrev:
Har funderat i samma banor, att helt enkelt koppla bort bergvärmepumpen dagtid och enbart köra den nattetid.

Men jag undrar om pumpen kan ta skada av att kopplas bort och kopplas in varje dag. Och när den väl sätts på igen, kommer den att vilja använda eltillskott för att komma ikapp tappet under dagen? Någon som vet?
Det är möjligt att den kommer att vilja använda elpatron för att komma ifatt. Jag tänker mig att jag inte helt stänger av värme och varmvatten utan sänker det under vissa tider. Med nuvarande skillnader mellan dag och natt så är det lönsamt även om man bara kör på elpatronen på natten verkar det som. 10 ggr skillnad på priset mellan dag och natt. Kanske skulle skaffa en hög hederliga elradiatorer och bränna på med på natten ;)
Graf över dagens elpriser per timme som visar prisvariationer över dygnet, lägsta pris markerat vid 02:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Har funderat i samma banor, att helt enkelt koppla bort bergvärmepumpen dagtid och enbart köra den nattetid. Men jag undrar om pumpen kan ta skada av att kopplas bort och kopplas in varje dag. Och när den väl sätts på igen, kommer den att vilja använda eltillskott för att komma ikapp tappet under dagen? Någon som vet?
Det funkar nog när det inte är alltför kallt, men inte på vintern.
En bergvärmepump brukar vara dimensionerad för strax under husets maximala effektbehov, så när det blir kallt måste den gå konstant och tillskottet hjälper till då och då vid tillfälliga köldknäppar.
Stänger man då av värmen halva dygnet så behöver man en dubbelt så stor värmepump eller en massa tillskott.
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det funkar nog när det inte är alltför kallt, men inte på vintern.
En bergvärmepump brukar vara dimensionerad för strax under husets maximala effektbehov, så när det blir kallt måste den gå konstant och tillskottet hjälper till då och då vid tillfälliga köldknäppar.
Stänger man då av värmen halva dygnet så behöver man en dubbelt så stor värmepump eller en massa tillskott.
Man behöver också ett värmesystem som kan radiera hög värme på kort tid. Golvvärme är segt och trögt.
 
F
Jag tänker att det bästa är väl att testa själv. Beror ju mycket på vilket hus man har, isolering, planlösning, varmvattenbehov osv.

Jag går själv i samma tankar men då jag jobbar hemma mycket kan jag också elda.
 
Att helt stänga av värmen på dagen blir nog inte så bra, men man kan stänga av den (eller sänka inställt värde) i några timmar innan priset går ner. Om priset störtdyker kl 22, då kanske man kan stänga av pumpen kl 18-22. På samma sätt kan man höja inställt värde om priset är lågt i några timmar, och sedan ska öka kraftigt.
 
Det kommer komma många svar efter denna vintern på hur bra det går. :)
Kopplas friskt på värmepumparna ute i stugorna nu..

Jag står och väljer mellan enkel knapp/timer som sköter rumssänkning vissa tider och någon mer fancy lösning som t.e.x. Ngenic. Båga kombinerat med stödeldning.

Men vi accepterar viss komfortsänkning, gör man inte det kan det nog vara svårare.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
TRJBerg
Kilrain Kilrain skrev:
Har funderat i samma banor, att helt enkelt koppla bort bergvärmepumpen dagtid och enbart köra den nattetid.

Men jag undrar om pumpen kan ta skada av att kopplas bort och kopplas in varje dag. Och när den väl sätts på igen, kommer den att vilja använda eltillskott för att komma ikapp tappet under dagen? Någon som vet?
Kanske? Men det är nog elektroniken i så fall. Mekaniken/pumpen går ju intermittent hela tiden, dvs den (min) genererar först värme en viss tid, tar paus typ 10 minuter, sedan genererar den varmvatten, tar paus, osv.
F ö har min bvp ingen elpatron eller motsvarande.
 
TRJBerg
useless useless skrev:
Det funkar nog när det inte är alltför kallt, men inte på vintern.
En bergvärmepump brukar vara dimensionerad för strax under husets maximala effektbehov, så när det blir kallt måste den gå konstant och tillskottet hjälper till då och då vid tillfälliga köldknäppar.
Stänger man då av värmen halva dygnet så behöver man en dubbelt så stor värmepump eller en massa tillskott.
Så är det nog. Men jag har kakelugnar som jag tänker kompenseringselda i. Och som sagt, lägre temperatur generellt inomhus måste jag acceptera.
(Sedan kommer jag ha övervåningarnas rum avstängda men stängda dörrar.)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Så är det nog. Men jag har kakelugnar som jag tänker kompenseringselda i. Och som sagt, lägre temperatur generellt inomhus måste jag acceptera.
(Sedan kommer jag ha övervåningarnas rum avstängda men stängda dörrar.)
Ok. Men då värmer du huset hela dygnet fast med olika värmekällor. Att göra som trådens huvudfråga, bara värma på natten, funkar generellt dåligt med värmepump då den normalt sett inte är dimensionerad för att bara gå 50% av tiden när det är kallt.
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Ok. Men då värmer du huset hela dygnet fast med olika värmekällor. Att göra som trådens huvudfråga, bara värma på natten, funkar generellt dåligt med värmepump då den normalt sett inte är dimensionerad för att bara gå 50% av tiden när det är kallt.
Ja. Men det är ju lite underförstått i dagens situation att man gör så med förståelse för sämre värmekomfort.
Sedan ditt resonemang inte specifikt för värmepumpar, i regel har de flesta hus en uppvärmningslösning som är anpassad för dygnet runt uppvärmning under kalla årstiden. Och de hus som har mer kapacitet än så är det, vad jag föreställer mig, de som är uppvärmda med direktel (vissa) samt de som är uppvärmda med eldstäder (vissa). (Om jag skulle basera min uppvärmning på eldning i mina kakelugnar skulle jag aldrig kunna hålla temperaturen högre än 20 grader på vintern. I bästa fall.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.