Magnus E K Magnus E K skrev:
"The harmonised maximum clearing price for Single Day-Ahead Coupling (SDAC) will be set to +4,000 EUR/MWh starting from trading day Tuesday 10th May, with delivery day Wednesday 11th May."

Så max spotpris är 4 euro/kWh, 41:50 kr just nu.

Generellt blir absoluta skillnaden mellan dygnets lägsta och högsta pris högre ju högre topparna är, så styrning lönar sig bättre om maxpriset är 42 kr och minpriset 30 kr än om det är 5 kr vs 10 öre (dock inte lika kul).

Läste någonstans att den eventuella elpriskompensationen kommer baseras på medelpriset per månad och inte på vad respektive abonnent faktiskt betalar. Om det stämmer kan det bli lustiga effekter om priset svänger ner till nära noll ibland...
Jag hoppas verkligen att de gör någon typ av kombination. Får de åter igen till ett system där vissa får betalt för att göra sv med el så har de verkligen misslyckats.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
"The harmonised maximum clearing price for Single Day-Ahead Coupling (SDAC) will be set to +4,000 EUR/MWh starting from trading day Tuesday 10th May, with delivery day Wednesday 11th May."

Så max spotpris är 4 euro/kWh, 41:50 kr just nu.

Generellt blir absoluta skillnaden mellan dygnets lägsta och högsta pris högre ju högre topparna är, så styrning lönar sig bättre om maxpriset är 42 kr och minpriset 30 kr än om det är 5 kr vs 10 öre (dock inte lika kul).

Läste någonstans att den eventuella elpriskompensationen kommer baseras på medelpriset per månad och inte på vad respektive abonnent faktiskt betalar. Om det stämmer kan det bli lustiga effekter om priset svänger ner till nära noll ibland...
Säg en krisdag i vinter på 40kr varje timme. Inte ovanligt med 50kWh en vinter med luft/luft + hushållsel. 2000 kr för den dagen i räkning. Bra det finns ett maxpris men det är tillräckligt högt för att man vill ha en stor röd knapp som stänger all el och kan gå över till alternativa metoder för värme :)
 
Det är risken för sådant som gör att jag allvarligt funderar på timavtal. Annars åker man ju på att betala för den elen oavsett om man använder den eller inte.
 
  • Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
"The harmonised maximum clearing price for Single Day-Ahead Coupling (SDAC) will be set to +4,000 EUR/MWh starting from trading day Tuesday 10th May, with delivery day Wednesday 11th May."

Så max spotpris är 4 euro/kWh, 41:50 kr just nu.

Generellt blir absoluta skillnaden mellan dygnets lägsta och högsta pris högre ju högre topparna är, så styrning lönar sig bättre om maxpriset är 42 kr och minpriset 30 kr än om det är 5 kr vs 10 öre (dock inte lika kul).

Läste någonstans att den eventuella elpriskompensationen kommer baseras på medelpriset per månad och inte på vad respektive abonnent faktiskt betalar. Om det stämmer kan det bli lustiga effekter om priset svänger ner till nära noll ibland...

Aw crap. Så det är det som uttalandet baserades på. Om det finns ett sånt tak är det rätt sannolikt att det kommer inträffa i vinter då det är uppenbar risk för marknadsmanipulation under kalla dagar när det inte blåser och sen kommer det skyllas på gas och Putin. Bara till att stålsätta sig alltså.
 
Nej, risken för marknadsmanipulation är inte hög. Det skulle se väldigt konstigt ut om man undanhöll produktion när det är de priserna.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, risken för marknadsmanipulation är inte hög. Det skulle se väldigt konstigt ut om man undanhöll produktion när det är de priserna.
Det är bara för aktörerna att säga att de hade problem med produktionen den dagen, krävs bara ett par aktörer som går ihop (behöver inte ens vara här i sverige) och så blir den sista kWh som nordpool sätter priset på maxpriset 40kr/kWh. Och vips, vi har 40kr/kWh.

PS. Jag hoppas du har rätt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
I december 2021 betalade jag 7000kr för elen med kW-pris på 240 öre. I vinter räknar jag med en bra bit över 500 öre. Det funkar inte. Motåtgärder krävs. Detta har jag gjort:

1. Värmen är en F750 FLVP, programvaran är ganska skit i mitt tycke, den värmer på även om det inte behövs. Här blev det en Shelly 1 PRO som blockerar tillskott och kompressor förutom mellan kl 01-05. Det betyder att pannan bara går 4 Tim per dygn. Trögheten i betongplattan gör att komforten bibehålls (hoppas jag).

Har kollat historiskt timpris, och mellan 01-05 är det dygnets lägsta, och sällan över 50 öre. Vad det blir i vinter vet jag inte, men bra mycket lägre än rörligt genomsnitt.

2. I bastun ligger en 300l vattenvärmare. Den fick en timer som också endast släpper på mellan 01-05. Med normal användning räcker vattnet för det som behövs mellan cyklerna.

3. Torkskåpet fick samma behandling - timer på mellan 01-05. Man kan slå på innan, men den går först igång på natten.

4. Disk och tvätt går att start-förskjuta till natten manuellt vid varje start.

5. Återstår belysning, kyl och frys och matlagning som jag inte kan flytta.

Nu har jag flyttat allt som går från hela dygnet till de billiga timmarna, och i kombination med timpris, tror jag det blir så billigt det kan UTAN att minska komforten.

Vad har jag missat?
Fungerar Shelly 1 PRO på 3 fas? Eller går din FLVP på 1 fas?
Letar efter ett sätt att styra min LVVP som går på 3 fas.
 
J jonzon jonzon skrev:
Fungerar Shelly 1 PRO på 3 fas? Eller går din FLVP på 1 fas?
Letar efter ett sätt att styra min LVVP som går på 3 fas.
Gissningsvis är pumpen förberedd för styrning via någon plint. Iaf på min bergvärmepump kan man sätta in ett relä som när det är slutet t.ex. väljer att slå av kompressorn. Man bryter då aldrig strömmen till pumpen.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Svenska kraftnät sa att i värsta fall kunde vi se 40kr/kWh och avbrott i SE4. Jag tog upp kalkylatorn och räknade på förbrukningen jag hade på kallaste dagen förra året men fick en smärre chock och körde ctrl-alt-del snabbt som tusan.
Jag mår dåligt när jag tänker på vad det KAN komma att kosta, om jag själv får stå för notan - men då kommer jag snåla på elen... Men om man som förslaget var får bildrag på allt över 1kr/kwh kommer jag må väldigt dåligt också då det är ett enormt slöseri med skattepengar... Jag hoppas verkligen ett sådant "bidrag" blir konstruerat på ett sådant sätt att det kvarstår starka incitament att dra ned sin förbrukning och jag inte via skattsedeln får betala för ångande spabad och 400kvm hus som värms till 25 grader...

Helt klart är att man måste vara redo att dra ned förbrukningen, automatiskt eller manuellt, när de västra pristopparna är. Jag har hyfsat mycket ved men bara en eldstad. Vet inte vad mer jag kan göra egentligen...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Är det bara minusgrader ute slipper man oroa sig för förstörda matvaror i alla fall. (Men i SE4 är det kanske brist på kyla också?)
 
TRJBerg
M Martin Lundmark skrev:
Hej Nikorasu

Elkraft är en överföringsform av arbete med den nackdelen att den måste produceras i samma ögonblick som användaren behöver den. Lagring av elenergi går i viss mån men är kostsam och därför lagrar vi främst arbetet i form av oproducerad elenergi i t.ex. kraftverksdammar.

Sedan avregleringen av elmarknaden 1996 så tenderar marknaden (liksom andra marknader) till att kostnadseffektivisera produktion och distribution av elkraften samtidigt som elanvändaren förutom ökat elberoende i vardagen, ökar antalet användningsområden för elkraft.



Som jag beskrev i mitt inlägg #57 så ryms inte ditt elbehov inom fyra timmar (1/6) av dygnet. Du kommer att öka ditt effektbehov. Eftersom det kostar mycket för elnätet att tillhandahålla en hög effekt under kort tid (det optimala är att du tar ut en jämn effekt dygnet om året om) så kommer kunderna att debiteras även för effektuttag (en del gör det redan).

Elmarknaden är speciell (bland annat på grund av lagringproblematiken) och kan därför inte jämföras med marknader för t.ex. flytande bränslen, spannmål eller metaller.
Effektuttag debiteras på dagtid i regel vad jag förstår. Inte nattetid. Min nätägare mäter den avgiften mellan 7 - 19 vardagar.
 
Min (förra) mäter ett snitt utirån vissa kriterier på hela månaden
 
Här är en tråd där nån frågar efter praktiska tips, som snabbt spårar ur till "snillen spekulerar" där runt 80% av inläggen inte är relevanta.

Det börjar bli mycket av såna trådar här.
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.