16 807 läst · 68 svar
17k läst
68 svar
Nord Pool, varför försöker de hindra brukare att få tillgång till prisinformation
Vad är din poäng?P Peter787 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 997 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 855 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 855 inlägg
Går ju att argumentera att en textfil är ett api. Vi kan leka med tanken att textfilen innehåller data i json-format och att den finns tillgänglig varje dag på nordpool.com/latest.json. Detta output cachat genererar rätt lite stök för utvecklarna, men utgör ett idiotsäkert ”api” för konsumenten. Är det jobbigt för konsumenten att parsa json kan man t.o.m. kosta på sig att ha två filer, en .csv också.Nyfniken skrev:
Jag skulle tippa på att det är för att data är guld värt nuförtiden. Dessutom tror jag inte att de vill att kleti och pleti går in och hämtar data via deras API:er hej vilt. Nog för att du säkert har koll på hur man gör vettiga anrop mot API:er, så är det nog stor risk för att många andra ställer till besvär i onödan. Därför tror jag att de vill att det ska vara en viss tröskel för att få hämta data, en vanlig sådan är monetär insats.P Peter787 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 855 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 855 inlägg
Alltså hur mycket kan man ställa till ett anrop till en tjänst som ska returnera 24 statiskt definierade datapunkter som man kan cacha i 24h? Ponera att man råkar skriva en snurra som gör att det blir ohyggligt många anrop, det kan jag garantera att en elbörs har skydd mot i sin infrastruktur och har dom inte det är det hög tid att skaffa. Troligen sker anropen från en och samma IP i ett sådant läge och då throttlar man anropen. Jag tycker faktiskt det är lite snålt att inte erbjuda ett enklare ”API” för dessa datapunkter som nu har blivit allmänintresse.
Bolagsjuridik verkar inte riktigt vara din grej, ingen koll har du heller på hur det faktiskt fungerar med alla marknadsaktörer och ägandet på infrastrukturen av elmarknaden i Europa. Och med infrastruktur avses börsoperatörer, TSO och de regulatoriska myndigheterna.P Peter787 skrev:
Hela poängen är liksom att Nordpool har inget incitament att lägga en endaste timme på att tillhandahålla datat öppet och gratis. De har ingen goodwill att tjäna på det. Den bästa chansen att få Nordpool att tillhandahålla datat gratis tror jag är att elhandelsbolagen får tillräckligt många kunder som efterfrågar det och elhandelsbolagen kan i sin tur gemensamt pitcha att Nordpool ska tillhandahålla datat allmänt. De har nämligen en kundrelation att vårda gentemot elkonsumenterna.
Då är det ju bättre för elhandelsbolaget att leverera datan. Då får ju de goodwill för det.J Johan.Andersson.81 skrev:Hela poängen är liksom att Nordpool har inget incitament att lägga en endaste timme på att tillhandahålla datat öppet och gratis. De har ingen goodwill att tjäna på det. Den bästa chansen att få Nordpool att tillhandahålla datat gratis tror jag är att elhandelsbolagen får tillräckligt många kunder som efterfrågar det och elhandelsbolagen kan i sin tur gemensamt pitcha att Nordpool ska tillhandahålla datat allmänt. De har nämligen en kundrelation att vårda gentemot elkonsumenterna.
G gbgustaf skrev:Jag håller med om att statligt ägda bolag inte borde ta betalt för tjänster som medborgarna efterfrågar, men tyvärr är det vanligt.
Till exempel SMHI och Lantmäteriet tar betalt för att lämna ut många uppgifter, trots att det är våra skattepengar som har betalat deras arbete. Vi tvingas därmed betala för det två gånger.
Men det är väl rimligt att vi minskar det kollektiva betalningstvånget i den grad det är möjligt?G gbgustaf skrev:Jag håller med om att statligt ägda bolag inte borde ta betalt för tjänster som medborgarna efterfrågar, men tyvärr är det vanligt.
Till exempel SMHI och Lantmäteriet tar betalt för att lämna ut många uppgifter, trots att det är våra skattepengar som har betalat deras arbete. Vi tvingas därmed betala för det två gånger.
Antagligen festar inte SMHI eller lantmäteriet upp pengarna de får in från avgifterna utan det är en del av finansieringen som annars hade varit ett större skatteuttag.
Det stämmer inte, våra skattepengar räcker inte till Lantmäteriets arbete, utan de måste sälja tjänster och data för att kunna gå runt. Exempelvis fastighetsreglering.G gbgustaf skrev:
Så vi betalar inte två gånger för deras jobb, utan en halv gång. Resten betalar de som får nyttan.
Tja, förutom att jag driver ett AB, så vet jag att man inte kan dela ut aktieutdelning som en rabatt till aktieägare beroende på om de handlat olika mycket med företaget de är delägare i.K kniv skrev:
Både lantmäteriet och SMHI har ju släppt en hem massa information fri som de tidigare tog betalt för. Tjänster som är specifikt för enskilda kunder bör de ta betalt för.M -MH- skrev: