P Peter787 skrev:
Entso-E klarar av detta, egentligen mycket mer, för deras API klarar även av handeln med el mellan nätägare, producenter och förbrukare. De har även en testsite man kan koppla upp sig mot vid testning.
Allt dokumenterat med kodexempel i Java, C++ och C# har jag för mig.
Och allt är GRATIS.
Vad är din poäng?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Läste du #32?
Ja och jag håller inte med. En lista med 24 värden per dag (eftersom priset sätts per timme) låter inte komplicerat.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Ja och jag håller inte med. En lista med 24 värden per dag (eftersom priset sätts per timme) låter inte komplicerat.
Det behövs väl inget API för det? En textfil räcker.
 
Jag laddar ner elpriserna automatiskt från Entso-E varje dag.
Jag undrar vad som skulle hända om jag även gjorde en textfil av det och la ut på min webbsida?

Förmodligen skulle jag få stryk, så jag tänker inte testa.
 
  • Gilla
Mackan228
  • Laddar…
JanneJanne123
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det behövs väl inget API för det? En textfil räcker.
Går ju att argumentera att en textfil är ett api. Vi kan leka med tanken att textfilen innehåller data i json-format och att den finns tillgänglig varje dag på nordpool.com/latest.json. Detta output cachat genererar rätt lite stök för utvecklarna, men utgör ett idiotsäkert ”api” för konsumenten. Är det jobbigt för konsumenten att parsa json kan man t.o.m. kosta på sig att ha två filer, en .csv också.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Data som både är gratis och säljs...
Den datan jag använder är enbart priset per kWh per timme nästa dag.
Grafiska data kan jag själv fixa.
Min ursprungliga frågeställning gäller varför är Nord Pool så slutna ?
Gissar att det sitter ett gäng gamla Telia och Vattenfall chefer där
Jag skulle tippa på att det är för att data är guld värt nuförtiden. Dessutom tror jag inte att de vill att kleti och pleti går in och hämtar data via deras API:er hej vilt. Nog för att du säkert har koll på hur man gör vettiga anrop mot API:er, så är det nog stor risk för att många andra ställer till besvär i onödan. Därför tror jag att de vill att det ska vara en viss tröskel för att få hämta data, en vanlig sådan är monetär insats.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
JanneJanne123
Alltså hur mycket kan man ställa till ett anrop till en tjänst som ska returnera 24 statiskt definierade datapunkter som man kan cacha i 24h? Ponera att man råkar skriva en snurra som gör att det blir ohyggligt många anrop, det kan jag garantera att en elbörs har skydd mot i sin infrastruktur och har dom inte det är det hög tid att skaffa. Troligen sker anropen från en och samma IP i ett sådant läge och då throttlar man anropen. Jag tycker faktiskt det är lite snålt att inte erbjuda ett enklare ”API” för dessa datapunkter som nu har blivit allmänintresse.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K
P Peter787 skrev:
Nej det kallas INTE aktieutdelning när man ger rabatt för produkter (elöverföring) man sålt (förmedlat).
Även om motparten råkar vara en aktieägare.
Bolagsjuridik verkar inte riktigt vara din grej, ingen koll har du heller på hur det faktiskt fungerar med alla marknadsaktörer och ägandet på infrastrukturen av elmarknaden i Europa. Och med infrastruktur avses börsoperatörer, TSO och de regulatoriska myndigheterna.
 
  • Gilla
ulfben och 2 till
  • Laddar…
Hela poängen är liksom att Nordpool har inget incitament att lägga en endaste timme på att tillhandahålla datat öppet och gratis. De har ingen goodwill att tjäna på det. Den bästa chansen att få Nordpool att tillhandahålla datat gratis tror jag är att elhandelsbolagen får tillräckligt många kunder som efterfrågar det och elhandelsbolagen kan i sin tur gemensamt pitcha att Nordpool ska tillhandahålla datat allmänt. De har nämligen en kundrelation att vårda gentemot elkonsumenterna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Johan.Andersson.81 skrev:
Hela poängen är liksom att Nordpool har inget incitament att lägga en endaste timme på att tillhandahålla datat öppet och gratis. De har ingen goodwill att tjäna på det. Den bästa chansen att få Nordpool att tillhandahålla datat gratis tror jag är att elhandelsbolagen får tillräckligt många kunder som efterfrågar det och elhandelsbolagen kan i sin tur gemensamt pitcha att Nordpool ska tillhandahålla datat allmänt. De har nämligen en kundrelation att vårda gentemot elkonsumenterna.
Då är det ju bättre för elhandelsbolaget att leverera datan. Då får ju de goodwill för det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då är det ju bättre för elhandelsbolaget att leverera datan. Då får ju de goodwill för det.
Jo, men det blir billigare för alla elhandelsbolag om Nordpool gör det åt dem. Dessutom får de goodwill genom att basunera ut att de har fått Nordpool att tillhandahålla den
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag håller med om att statligt ägda bolag inte borde ta betalt för tjänster som medborgarna efterfrågar, men tyvärr är det vanligt.

Till exempel SMHI och Lantmäteriet tar betalt för att lämna ut många uppgifter, trots att det är våra skattepengar som har betalat deras arbete. Vi tvingas därmed betala för det två gånger.
G gbgustaf skrev:
Jag håller med om att statligt ägda bolag inte borde ta betalt för tjänster som medborgarna efterfrågar, men tyvärr är det vanligt.

Till exempel SMHI och Lantmäteriet tar betalt för att lämna ut många uppgifter, trots att det är våra skattepengar som har betalat deras arbete. Vi tvingas därmed betala för det två gånger.
Men det är väl rimligt att vi minskar det kollektiva betalningstvånget i den grad det är möjligt?
Antagligen festar inte SMHI eller lantmäteriet upp pengarna de får in från avgifterna utan det är en del av finansieringen som annars hade varit ett större skatteuttag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Till exempel SMHI och Lantmäteriet tar betalt för att lämna ut många uppgifter, trots att det är våra skattepengar som har betalat deras arbete. Vi tvingas därmed betala för det två gånger.
Det stämmer inte, våra skattepengar räcker inte till Lantmäteriets arbete, utan de måste sälja tjänster och data för att kunna gå runt. Exempelvis fastighetsreglering.

Så vi betalar inte två gånger för deras jobb, utan en halv gång. Resten betalar de som får nyttan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
K kniv skrev:
Bolagsjuridik verkar inte riktigt vara din grej, ingen koll har du heller på hur det faktiskt fungerar med alla marknadsak
törer och ägandet på infrastrukturen av elmarknaden i Europa. Och med infrastruktur avses börsoperatörer, TSO och de regulatoriska myndigheterna.
Tja, förutom att jag driver ett AB, så vet jag att man inte kan dela ut aktieutdelning som en rabatt till aktieägare beroende på om de handlat olika mycket med företaget de är delägare i.
 
M -MH- skrev:
Det stämmer inte, våra skattepengar räcker inte till Lantmäteriets arbete, utan de måste sälja tjänster och data för att kunna gå runt. Exempelvis fastighetsreglering.

Så vi betalar inte två gånger för deras jobb, utan en halv gång. Resten betalar de som får nyttan.
Både lantmäteriet och SMHI har ju släppt en hem massa information fri som de tidigare tog betalt för. Tjänster som är specifikt för enskilda kunder bör de ta betalt för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.