men satsar man inget, kan inte förvänta sig att ro hem de riktigt stora vinsterna...hahaha.
men hur var det han killen hos SIDA, han som var son till förra Spanske konungen, han erhöll toppjobb och nyckeln till kassaskåpet, för den bluffen.
 
Här i Tallkrogen brukar britter i gula västar knacka på en eller två gånger per år med samma erbjudande varje gång. Överblivet material, bra pris osv. osv.
Ser att en del nappar på deras erbjudande trots att dom har ganska dåligt rykte här i området. Tyvärr så fuskar dom med grundarbetet och det ser man ganska snart med sättningar i plattorna och sprickor i asfalten...och dyrt brukar det bli.
 
De var här uppe också och härjade nått år men det blev tvärstopp när NCC helt enkelt vägrade att sälja mer asfalt till dem
 
Dessa engelsmän/irländare var hemma hos mig också med erbjudande om överbliven asfalt men jag anade ugglor i mossen och avböjde till slut. Tyvärr gjorde inte min granne detta och idag står han med en sprucken garageinfart i asfalt och bannar det brittiska kungadömet.
Vad jag kommer ihåg från mitt möte var att efter att jag visat lite intresse och senare tackade nej var att de blev j-t sura och mumlade nåt i stil med "f-ing Swede" innan de rivstartade iväg till nästa hus.
 
Även jag (i Göteborgstrakten) har fått påhälsning av engelska stenläggare. Initialt var jag tveksam, men de erbjöd sig att visa arbeten som de gjort i området och jag fick även tala med flera av uppdragsgivarna, ALLA mar mycket nöjda.
Men med alla skriverier känner jag mig fortfarande tveksam. Priset som jag fått är lite i överkant, men eligt de andra så finns det prutmån tills man hamnar ca 15-20% under "Normalpris"
Enligt firman så betalar jag inger förrän allt är färdigt och att jag är nöjd.

Vad tror ni, är det något att satsa på?
 
Man kan ju ställa frågan varför de är här?

Arbetslösheten är lägre i England och på Irland än i Sverige, lönerna är högre och skatten är lägre. De har haft en lång byggboom i dessa länder. Varför skulle en kompetent laglydig stensättare åka till Sverige för att tjäna pengar, när han kan tjäna mer pengar på hemmaplan?

Det kan givetvis finnas fullständigt rimliga skäl, som att han träffat någon kvinna här och har flyttat hit, eller att han helt enkelt gillar Sverige bättre, men det kan knappast vara förklaringen till alla de engelsmän och irländare som söker sig hit varje sommar.
 
Putte_G skrev:
Även jag (i Göteborgstrakten) har fått påhälsning av engelska stenläggare. Initialt var jag tveksam, men de erbjöd sig att visa arbeten som de gjort i området och jag fick även tala med flera av uppdragsgivarna, ALLA mar mycket nöjda.
Men med alla skriverier känner jag mig fortfarande tveksam. Priset som jag fått är lite i överkant, men eligt de andra så finns det prutmån tills man hamnar ca 15-20% under "Normalpris"
Enligt firman så betalar jag inger förrän allt är färdigt och att jag är nöjd.

Vad tror ni, är det något att satsa på?
Ja, gode referenser får man inte gratis, jag antar att vissa av dessa killar vet vad de håller på med.

Främsta anledningen att jag avböjde, var att jag inte liter på "storyn" om överbliven material. Oavsett hur det är, så vill jag inte inleda en affärsuppgörelse med att de ljuger.
Säg blott hela sanningen, så kan jag förhålla mig till den!

För mig var det samma sak som hos dig: "Inga pengar för att du är 100% nöjd med jobbet". Hade bara en otäck feeling av hur det kunna bli om jag inte var nöjd med jobbet och sen nekar att betala...

Men visst - Du kanske har mera balls än jag, och vill satsa lite sparpengar ;) I så fall, tala gärna om hur resultatet blev.
 
Jag har sport om detta fenomen från en engelsk släkting, och kan för de intresserade berätta följande:
De här sällskapen är vanligt förekommande i England. De är inte engelsmän, utan vanligen irländare. De kallas "tinkers" (vilket jag närmast skulle översätta med "kittelflickare"). De har alltså ursprungligen gjort plåtarbeten. Det är inte längre politiskt korrekt att använda ordet "tinker", utan nu ska man säga "travellers". (Där finns en tydlig analogi med svenskans "tattare - resande".) Det finns en hästras som kallas tinkerhäst, vilket man däremot får säga. Hursomhelst, deras markarbeten är kända för att vara av låg kvalitet. Till exempel kan de lägga asfalt genom att bara hälla ut asfalten uppe på den befintliga marken.
 
Putte_G skrev:
Även jag (i Göteborgstrakten) har fått påhälsning av engelska stenläggare. Initialt var jag tveksam, men de erbjöd sig att visa arbeten som de gjort i området och jag fick även tala med flera av uppdragsgivarna, ALLA mar mycket nöjda.
Men med alla skriverier känner jag mig fortfarande tveksam. Priset som jag fått är lite i överkant, men eligt de andra så finns det prutmån tills man hamnar ca 15-20% under "Normalpris"
Enligt firman så betalar jag inger förrän allt är färdigt och att jag är nöjd.

Vad tror ni, är det något att satsa på?

Är det värt att anlita någon som inte ger några garantier eller som du får kvitto av för att få det ca 15-20% under normalpris???
Skulle jag anlita sån arbetskraft eller ev. svart arbetskraft får det vara RIKTIGT billigt!!
 
Min granne här har precis anlitat "skotska" stenläggare som lagt en liten del av hans uppfart för tror det var ca 10 kkr inkl material.
Det ser ju fint ut på ytan iaf, och snabba var dom - får se hur det ser ut om ngt år :)

Får väl jämföra med min egen uppfart som jag gjorde själv 2005. Den är förvisso lite bucklig eftersom jag nödgats parkera bilen på den (var avsedd för cykel/mc egentligen) då jag har en extra byggbil inför sommarstugebygget nu. Dock inte värre bucklig än att jag kan leva med det..

/K
 
Haha:) Kunde väl fått dem att dansa lite när de ändå skulle skjuta... Som de gör i westernfilmerna, skjuta kring fötterna på dem. Ibland önskar man att en "Pale Rider" á la Clint Eastwood kunde komma och städa upp lite bland de där skojarna...:p
 
Kalleman skrev:
Ibland önskar man att en "Pale Rider" á la Clint Eastwood kunde komma och städa upp lite bland de där skojarna...:p
Inte utan att man kan sympatisera lite med dessa missnöjda kunder. Å andra sidan lär det väl inte vara samhällets mest stabila element som söker upp "hantverkarna" för att skjuta skarpt... Lika god kålsupare måhända? Fast man vet ju inte, det skulle ju kunna vara en medelålders Clint Svensson med licens via sportskytteklubben som fick tuppjuck över sin buckliga asfalt.
 
vet jo inte vi vad som har gått förut för detta.

När de kom till mig, så var det under parollen: "Du betalar inget före att du är 100% nöjd".

Fast man undrar jo vilka metoder dessa skumma typer vill ta till, om man nu inte är nöjd. Tror att vi här ser efterspelet till precis den situationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.