Robotgräsklipparen (Husqvarna Automower 315) har börjat låta mycket, har bytt skärblad men felet sitter någon annan stans. Bifogar en videosnutt i förhoppningen att någon vet var jag ska leta/vad som behöver bytas. Den är inne på sin fjärde sommar.

 
Skulle gissa att knivdisken skrapar i på något sätt efter att du bytt knivar. Kan också vara lagren i den som börjar ge upp.
 
  • Gilla
Raymond B
  • Laddar…
engs
När min 330 lät illa efter att ha kört över en kvarglömd cementplatta, fick jag skruva av tallriken, har för mig det först var insex och sen tre torx man fick lossa på innan jag kom åt några lösa skruvar. Drog åt dessa och sen tillbaka med resten så var den OK igen.
 
  • Gilla
Raymond B
  • Laddar…
Testar att skruva isär insex+torx och se vad jag kommer åt. Råkade ut för att skyddsskivan föll av tidigare i somras, det kan ju finnas ett samband där.
 
Har tyvärr också fått oljud från min Automower 315, fast ett helt annat typ av ljud - se videon.

Oljudet verkar komma oavsett om robotens hjul rör sig eller ej så jag misstänker att det är motor/lager till knivtallriken/hasplåten.

Vad tror ni, kan det vara lager under/till hasplåten eller något helt annat?
 
Lossa knivtalriken och byt lilla lagret som sitter där, ibland räcker det att rengöra och smörja.
Kräver både insex och torx
 
  • Gilla
ATH
  • Laddar…
A ATH skrev:
Har tyvärr också fått oljud från min Automower 315, fast ett helt annat typ av ljud - se videon.

Oljudet verkar komma oavsett om robotens hjul rör sig eller ej så jag misstänker att det är motor/lager till knivtallriken/hasplåten.

Vad tror ni, kan det vara lager under/till hasplåten eller något helt annat?
https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-automower.411150/page-3#post-4246977

Min lät så här var lagret som det skrevs om ovan detta inlägg bifogar länk till min maskin precis samma modell.
 
  • Gilla
ATH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.