kisumisu
A AndersS skrev:
Nja, för marknätet var det så utifrån att det var ansloga sändningar. Men IPTV med digital sändning och STB hade högre bildkvalité tidigare och då kunde du utnyttja t ex plasmaTVs bättre upplösning. Så med gamla analoga marknätet kunde du inte utnyttja den nya tekniken. Gällde även när HDTV kom.
Och plasma var då bättre än LCD
Isakare Isakare skrev:
SONY har alltid legat på topp när det gäller bild.
Ja det är nog så. För är inte någon ny tv enda den inte har är "smarta funktioner" och är rätt så liten 32" storleken duger dock helt till mig. Sedan finns det ingen inbyggd sattelitmottagare det är en sak som är riktigt bra i Samsung tv (typ standard?). Den inbyggda mediaspelaren klarar dock 60fps videor helt utan problem skönt ibland bara stoppa in en USB sticka med videor man laddat in från t ex Youtube. På de sättet slipper man även reklamen som man normalt får med streaming :)
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Nja, för marknätet var det så utifrån att det var ansloga sändningar. Men IPTV med digital sändning och STB hade högre bildkvalité tidigare och då kunde du utnyttja t ex plasmaTVs bättre upplösning. Så med gamla analoga marknätet kunde du inte utnyttja den nya tekniken. Gällde även när HDTV kom.
Och plasma var då bättre än LCD
Sorry råkade citera dig 2 gånger och skriver nu med min mobil.

Helt sant att många hade värsta fina tv och sen körde dem nån dålig analog signal via comhem :crysmile:

Har flera som gnällde åt mig när jag körde CRT tv. Själva hade dem sämre bild. Än idag kör många SD och bla hos Tele2 som numera äger Comhem är tom SVT HD kanaler kodade och många kör bara deras standard utbud! Tom på en gammal CRT tv ser man skillnaden mellan HD och SD!!
Marknätet har haft också väldigt sunkig bildkvalitet låg bitrate :thinking: Men de har dock blivit bättre nu när det blev mpeg4 där.

Men sen har vi dessa lågbudget märken och äldre varianten av LCD som ju var sämre oavsett hur bra signal man matar dem med.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Tror jag betalade 16000kr för första 37" plasman, nästa var en 50" FullHd plasma och 15000kr. Båda Panasonic.
Och den senare hänger fortfarande på väggen.
Panasonic är bra märke har deras VHS som fungerar riktigt bra (y);)

Köper jag någon gång en sprillans ny tv får det nog bli Panasonic eller Sony.
 
A AndersS skrev:
Och vilken TV-teknik avser du LCD, plasma, etc, men även fabrikat och modell var det stora skillnader på.
"affärsinställninge" som kom med platttv och fortfarande finns är bedrövlig och har lurat många:cool:.
Men också teknikskillnad där plasma var överlägsen de första LCD, speciellt när det gällde svärta och betraktningsvinkel.
Fanns sedan kabeltvnät som fortsatte med analogt långt in på 2000-talet och då blev det inte bättre.;)
Plasma var väll det som var bäst och de sista pioneer kuro var det hög klass på, även panasonic var bra
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
G Golf2r skrev:
Plasma var väll det som var bäst och de sista pioneer kuro var det hög klass på, även panasonic var bra
Ja Pionner Kuro va lite "best of the best". Jag har fortfarande min 5090H kvar och den e fan konkurrenskraftig än idag (om man bortser från 4K och HDR och annat lulllull)

Den blev dock flyttad till arbetsrummet för 3v sedan efter nästan 13 år som primär skärm... snacka om kvalité! Håller tummarna på att den ska kämpa på i ytterligare 10-15 år
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Valde mellan Panasonic och Pioneeren, var nog priset som avgjorde.
Hade en bekant i butiken och kunde få lite extra rabatt och de hade inte Pioneer.
 
Pear4Life Pear4Life skrev:
Ja Pionner Kuro va lite "best of the best". Jag har fortfarande min 5090H kvar och den e fan konkurrenskraftig än idag (om man bortser från 4K och HDR och annat lulllull)

Den blev dock flyttad till arbetsrummet för 3v sedan efter nästan 13 år som primär skärm... snacka om kvalité! Håller tummarna på att den ska kämpa på i ytterligare 10-15 år
hade önskat jag hade haft någon av de sista pioneererna, själv har jag en pioneer 436. Undrar hur länge den håller
 
kisumisu kisumisu skrev:
En bonusfråga när övergav ni parabol? Det sistnämda har jag själv svårt förstå, så gärna en förklaring. Då de flesta jag känner övergick till sämre "enligt mitt tycke" (marksänt eller fiber)
Jag skaffade aldrig parabol. Eller TV innan TV-avgiften avskaffades. Innan dess hade jag skärmar utan TV-mottagare.

Farsan hade parabol. Den fungerade aldrig när det regnade. Morsan hade antenn. Den fungerade aldrig när det regnade. Grannarna hade ComHem. Fungerade nästan aldrig. Punkt. Min fiber har alltid fungerat...
 
G Golf2r skrev:
hade önskat jag hade haft någon av de sista pioneererna, själv har jag en pioneer 436. Undrar hur länge den håller
Ooo!!! Klassiker den me! Hade den innan jag bytte till 5090 Gav bort den till en vän och den funkar än idag! Så den kämpar på! Pioneers plasmor var och ÄR kvalité!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Platsbrist, inredningsstil eller gammal envishet? Nu när det finns paneler i jämförbar storlek dvs.
Har aldrig fattat det där med jättestora bildskärmar, allt handlar ju om vinkeldiameter ändå så man kan ju bara sätta sig närmare :D
Paneler i 120" diagonal?

De senaste 30 åren har jag kört projje och ld/dvd/bd/nedladdat/streamat för film och parabol för linjär-tv
Under vanliga vardagskvälkar har vi gått från 29"crt-tv via 42" lcd till 55" qled.
Plasma, dlp och i viss mån oled ger för orolig bild.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Fiber kan jag bara drömma om, både på mitt permanenta boende i Småland och vårt fritidshus på Öland. Kör fortfarande med gamla spretiga antenner på taket med sändningar via marksändare.

Internet har vi via mobilt bredband och router. Funkar hyfsat. Kör via Halebop både i Småland och här på Öland.

Hade parabol ett år på Öland men den blåste sönder, eller snarare en vinter när stormvindarna drog fram så slet stormvindarna tag i parabolen och slet bort en del av taket. Så sedan dess fimpade jag paraboler för gott.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Plasma, dlp och i viss mån oled ger för orolig bild.
3CHIP DLP var ju guld. Dock hade jag inte råd med det på den tiden så det fick bli en Mitsu HC3100 med 5x färghjul. Men jag tyckte det var riktigt behaglig bild på den trots DLP och färghjul. Idag kör jag JVC D-ILA panel och det är ju en riktigt behaglig bild att titta på (Om man stänger av motion compensation och all annan skit).
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
kisumisu
S sjoelund skrev:
Jag skaffade aldrig parabol. Eller TV innan TV-avgiften avskaffades. Innan dess hade jag skärmar utan TV-mottagare.

Farsan hade parabol. Den fungerade aldrig när det regnade. Morsan hade antenn. Den fungerade aldrig när det regnade. Grannarna hade ComHem. Fungerade nästan aldrig. Punkt. Min fiber har alltid fungerat...
Hehe nä jag vill inte vara ironisk. Comhem håller jag dock helt med dig där sitter du fånge bakom en usel operatör som inte sköter sina grejor! Men det sistnämda gör du även med fiber tv, nån gräver av en kabel där är du utan tv. Du tvingas betala för gratiskanaler som tom SVT. Du tvingas in i deras boxar och appar.

När det gäller parabol kan mycket gå fel. För det första måste allt ställas in med mm precision. Ingenting får röra sig. Jag hade också problem i början dåliga fästen vindskiva som inte satt fast ordentligt, dålig kvalite i själva parabolen, dåliga LNB, dåliga kablar, träd i vägen....ja you name it!

Men när jag bytte till Torroidal, fällde några träd, kvalitets LNB, bra kablar som tål UV ljus och fukt och switcharna inomhus på vinden. Så fungerar det tom i snöstorm och ösregn. Det som dock kan störa är åska och på de icke nordiska kanalerna som har svag signal från början kan det bli störningar vid ösregn och blötsnö.

Vanlig antenn har jag bara upplevt problem ta in finska kanaler när jag bodde mer inåt landet...men även dem gick in med bra antenn och mastförstärkare (var dock lite pillerjobb). Men det är ju många som kör 30-40 år gamla antenner eller köper den första och bästa inomhusantennen och tror dem kan få bra bild med det.

Nog lär även fiber tv börja krångla med 30år gamla nätverksprodukter :crysmile: Om ens fungera överhuvudtaget :thinking:

Men mycket beror ju också var man bor. Däremot är sattelit överlägset bara du har bra grejor och fri sikt.
 
kisumisu
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Fiber kan jag bara drömma om, både på mitt permanenta boende i Småland och vårt fritidshus på Öland. Kör fortfarande med gamla spretiga antenner på taket med sändningar via marksändare.

Internet har vi via mobilt bredband och router. Funkar hyfsat. Kör via Halebop både i Småland och här på Öland.

Hade parabol ett år på Öland men den blåste sönder, eller snarare en vinter när stormvindarna drog fram så slet stormvindarna tag i parabolen och slet bort en del av taket. Så sedan dess fimpade jag paraboler för gott.
Var det något som inte satt fast ordentligt i huset?

Jag har varit med i vårat hus om fuskbygge, vindskiva som en del av parabol satt fast slets av. Var och varannan spik var fastspikat i luften och det var inga långa spik. Det roliga var att man hörde alltid knakande när det blåste. Nu är den vindskivan och mycket annat fastsatt med rejäla långa skruvar och dem är inte skruvade i luften. Nu hörs sldrig något knakande mer;)

Om man har möjlighet är det bästa att ha parabolen på marknivå och inte ens fast i huset utan fast på marken. Sistnämda går dock inte överallt. Jag måste också ha dem på taket högt pga en massa hinder av träd.

Fiber är riktigt bra till internet! Jag har fiber men något tv abbonemang tänker jag då inte ta via det. O visst streamar även jag då och då för även svtplay, YouTube är också streaming men det är inte nu fiber tv direkt.
 
Har aldrig tittat på tv via Parabol faktiskt.

Första "platt-tvn" jag köpte var nog. 2005? när kampen stod mellan LCD och Plasma. Skulle inte kalla den platt i nuvarande mått mätt när jag har min LG som har en skärm som är 4mm tjock.

Den Panasonic jag köpte då var kanske 15 cm tjock och vägde 30 kg, 42" och kostade 25 000...
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.