nino nino skrev:
Ok men då vore det ju bättre för mig att sätta upp kanske 1/5 paneler där och sen sätta ett gäng hemma där stugan också ligger i bra riktning.
Men det blir ju förmodligen mycket dyrare installation då det blir på 2 ställen
Korrektamundo, lär bli en dyr läxa,,,
 
nino nino skrev:
Kanske har varit upp tidigare isåfall får ni säga till.

Men jag har ett mindre hyreshus med 150-200kvm tak mot sydväst och funderade på solceller.
Nu gör jag ju inte slut på några mängder el då då det är fjärrvärme och varje lägenhet har egen elmätare.
Vad jag förstod så får man inte så bra betalt för elen man säljer om man säljer mer än man köper?
Hur tar du betalt av hyresgästerna idag för elen? Hur planerar du att ta betalt efter att solcellerna är monterade? Tänker på direktförbrukning kontra såld och köpt el.
 
A Anderscurl skrev:
Hur tar du betalt av hyresgästerna idag för elen? Hur planerar du att ta betalt efter att solcellerna är monterade? Tänker på direktförbrukning kontra såld och köpt el.
Hyreagästerna har egna abb hos elleverantören, då får dom göra vad dom vill med sin el så slipper jag bli förbannad när motorvärmarna går dygnet runt :D

Blir ingen skillnad om jag får upp paneler.
 
Ja, då är det nog svårmotiverat att sätta upp solceller på den fastigheten tyvärr.
 
A Anderscurl skrev:
Ja, då är det nog svårmotiverat att sätta upp solceller på den fastigheten tyvärr.
Det är ju själve fan också...
Har ett kanonbra tak utan skugga från 10-17 då ska det inte gå att sätta upp för att jag gör slut på för lite el... mycket märkligt
 
Ja, det blir lite knepigt när du inte förbrukar själv. Hos skatteverket går det att läsa på mer. Men om jag förstått det hela rätt så när du hyr ut som privatperson kan du ha intäkter på 40 000kr skattefritt / fastighet. Sedan är det skatt på resterande. Då du redan har intäkter högre än det så blir det skatt på all såld el. Samt att du inte får tillbaka moms @60öre / kWh för den sålda elen då det inte finns förbrukning att kvitta emot. Hade du däremot haft elen inbakad i hyran så hade ju solcellerna varit ett sätt att minska dina löpande utgifter och på sätt kunnat öka kassaflödet.
Kanske är läge att titta på att ändra form på uthyrning från privat till AB då du väl hade en till fastighet? Rådfråga med nån ekonom som kan guida i skatteträsket och kan visa om det lönar sig på totalen då med solcellerna och fastigheterna.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
5300 kr sparat på solcellerna i augusti.

Hade varit mycket mer om dottern kunde bada efter att solen gått ner ;)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
5300 kr sparat på solcellerna i augusti.

Hade varit mycket mer om dottern kunde bada efter att solen gått ner ;)
Mycket mer? Hur ofta badar hon, eller hur stort badkar har ni, eller badar hon i kokande vatten? Många frågor :D
 
Ja, augusti gav ett bra tillskott i bufferten inför vintern som kommer. Inte så bra antal soltimmar som tidigare i år. Mitt emellan april och maj produktionen blev det för vår del med strax under 2600kWh för aug. Det märks att dagarna börjar bli kortare.
 
halper halper skrev:
Mycket mer? Hur ofta badar hon, eller hur stort badkar har ni, eller badar hon i kokande vatten? Många frågor :D
Dagliga bad, rätt stort badkar, och vägrar fatta att det är billigare att bada när solen gått ner bakom grannen tall. :cool:
Omkring en en 50-lapp i snitt tror vi att ett bad kostar, betydligt mer om hon lyckas pricka fullt solsken och maximalt elpris, man säljer ju överskottet till spotpriser.

Men det visar sig väl rätt tydligt på både elräkning och vattenförbrukning när hon fått jobb och flyttat till egen lägenhet igen.
 
Anna_H,
Är ni säkra på att ni har tim-medelspotpris för ström ni köper? Alltså tokdyrt att köpa ström mitt på dagen.
Det kanske är månadsmedelspotpris ni har, så kallat rörligt elpris.
Till och med säljarna på elhandelsbolagen vet inte skillnaden, märkte jag när jag snackade med dem.

Om det skulle vara så att ni verkligen har tim-medelspotpris för ström ni köper, kanske ni skulle byta till rörligt elpris, dvs månadsmedelspotpris. Då spelar det nämligen ingen roll när på dygnet ni köper strömmen, lika dyrt oberoende på tidpunkt på dygnet. Bättre för familjefriden.
 
A Arnodt skrev:
Anna_H,
Är ni säkra på att ni har tim-medelspotpris för ström ni köper? Alltså tokdyrt att köpa ström mitt på dagen.
Det kanske är månadsmedelspotpris ni har, så kallat rörligt elpris.
Till och med säljarna på elhandelsbolagen vet inte skillnaden, märkte jag när jag snackade med dem.

Om det skulle vara så att ni verkligen har tim-medelspotpris för ström ni köper, kanske ni skulle byta till rörligt elpris, dvs månadsmedelspotpris. Då spelar det nämligen ingen roll när på dygnet ni köper strömmen, lika dyrt oberoende på tidpunkt på dygnet. Bättre för familjefriden.
Finns det ens tim-medelspotpris? Eller vad menas med det, medel över dagens timmar?
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Anna_H Anna_H skrev:
Dagliga bad, rätt stort badkar, och vägrar fatta att det är billigare att bada när solen gått ner bakom grannen tall. :cool:
Omkring en en 50-lapp i snitt tror vi att ett bad kostar, betydligt mer om hon lyckas pricka fullt solsken och maximalt elpris, man säljer ju överskottet till spotpriser.

Men det visar sig väl rätt tydligt på både elräkning och vattenförbrukning när hon fått jobb och flyttat till egen lägenhet igen.
Stäng av varmvattnet på dagen. :devilish:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
tveksam,
Just som det heter "tim-medelspotpris", det är ju det spotpris som gäller varje timma. Dvs medelvärde för en timma. Till skillnad från medelvärdet av alla månadens tim-medelspotpriser.
Se vattenfalls hemsida,
https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris-pa-elborsen/
Härnedan urklipp därifrån. Det är timmedel-spotpris, som anges.

Har du en ny elmätare som kan mäta energi per timma, då kan du hos vissa elhandelsbolag välja att köpa din ström till tim-medelspotpris. Idag har du kanske månadsmedelspotpris, dvs köper till så kallad "rörligt pris".
Rörligt elpris, är inget annat än medelvärde av alla månadens 720 tim-medelspotpris. + elhandelsbolagets vinst + litet andra saker.

På Vattenfalls hemsida där, kan man även välja att se månadsmedelspotpris. Man för Elområde 4 ser att det är hittills tom 6 för sept 2022 hela 3,68 kr/kWh. Det blir ganska fläskigt pris att köpa ström det ca 6,00 kr/kWh, allt inkl.
 
  • Webbsida med tabell över timpriser på elbörsen för Södra Sverige, visande olika timmars spotpriser i öre/kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nej, det heter inte tim-medels-potpris. Priset sätts per timma. Det varierar inte under timmen under den vanliga dagen före handeln.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.