T Thomas_Blekinge skrev:
Hur säker är man på siffran < 1 W? Är det uppmätt eller det som tillverkaren anger?
CEC. California Energy Commission.
Ska produkten gå att sälja i USA måste den leva upp till denna standard.
 
Inte varit borta hittills i år. Men tittar jag på förra årets förbrukning ligger jag på 3-4 kWh per dygn när huset är tomt.

Hittills de första nio dagarna i augusti i år så är snittförbrukningen ca 7 kWh/dygn med bebott hus två personer.
Ett dygn med 10 kWh som störst förbrukning. Övriga dygn ligger det på 6-8 kWh/dygn.
 
B Boende45 skrev:
Den mekaniska ventilation har en fläktmotor på ca 50W, dvs 1,2 kWh/dygn.

Varmvattenförluster är det enskilt största om man har konventionell beredare.

En äldre frys likaså, kan dra 200-300W. Blir snabbt dyrare än innehållet.
När vi är borta några dagar, då stänger jag alla säkringar i elskåpet förutom Frys och Kyl. Det blir då ca 1,1 kWh/dygn sommartid, ca 0,9 kWh på vintern, dvs max 45W för båda tillsammans och dem är från 2008... (Siemens, A+)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Återigen...var det aktiv effekt?
Dammsugare har ett nätfilter bestående av ett par tre kondensatorer på nätingången, för att inte släppa skräp från elmotrns kolborstar baklänges ut på nätet. Ligger dessa före brytaren drar de kapacitiv reaktiv effekt med avslagen dammsugare. Eventuell varvtalsreglering kan också spöka.
Sådana nätfilter som ligger före nätströmbrytaren (dvs alltid inkopplat) har våra tvättmaskiner (bost. + landet) också.
Men båda har separat säkerhetsbrytare så de är ändå bortkopplade utom vid drift.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ingen har ännu nämnt alla elektriska handdukstorkar som sitter monterade i många badrum. De drar en hel del energi då de ofta är konstant påslagna. Min egen drar 80W och den är medelstor, de finns de som drar flera hundra watt... Att stänga av den är ju ett komfortavvägande, men de behöver inte vara påslagna under dygnets alla timmar. Tyvärr är de oftast kopplade utan stickkontakt direkt i en kopplingsbox vilket försvårar gemene mans möjligheter att själv installera en tidsstyrning.

Ovanstående problematik gäller förstås också alla de el-uppvärmda badrumsgolven som fortfarande installeras i parti och minut runt om i landet "bara för att det kostar ju inte så mycket att köpa". Dock är många användare medvetna och stänger helt enkelt av golvvärmen under sommarmånaderna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur säker är man på siffran < 1 W? Är det uppmätt eller det som tillverkaren anger?
Det finns sedan många år krav på stand-by förbrukning inkl. nätdelar till bärbara datorer, mobilladdare och sån "småskit".
Dokument med tabeller över effektivitetskrav för strömförsörjning enl. Level VI-standarden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har du några "inte så high-tech"-grejer inkopplade?
Mina två garageportsöppnare från 2006 drar ca 7W aktiv effekt/st dygnet runt. Det är gammaldags konstruktion på dem.

Det är för övrigt alldeels för mödosamt att vänta på timvärden om du vill ha reda på vad som egentligen drar!
Sätt en mobil att kolla på elmätaren och ring ett videosamtal till den, eller ställ en person vid elmätaren. Gå till elcentralen och slå av grupp för grupp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi fick nytt kyl/frysskåp i lägenheten där vi bodde förut. Det värmde skåpen på båda sidorna till drygt 30 grader, inte kul för matvaror som ska stå i rumstemperatur. Satte in en billig energimätare som sa att det drog 3 gånger så mycket som energideklarationen.

Förklaringen, så vitt jag kan se, är att moderna kyl/frysskåp ofta inte har värmeslingor på baksidan utan det är sidorna som ska ta hand om värmen. Fastighetsförvaltaren sa att skåpet var uppköpt på kontrakt med Elon, kunde inte ha fått nåt annat. Men klart är, enligt min åsikt, att ett modernt skåp inte passar till köksinredningen i ett hus från 1944 - om man inte kan göra avsteg från upphandlingen och få ett skåp med värmeslingorna på baksidan. Sånt ska finnas.

Edit: köksinredningen var inte från 1944, kommer jag på nu. Huset totalrenoverades några år innan vi flyttade in, så det kylskåp som la av var väl ca 20 år gammalt, liksom inredningen. -44 fanns det väl inte kyl/frys i ett vanligt kök, på sin höjd ett litet kylskåp med frysfack.

[SH] [SH] skrev:
Om du inte har gamla skåp (15+ år) så drar en fullstor kyl och en fullstor frys under 2 kWh/dygn tillsammans.
Angående "dra mer än deras listvärde" - efter vad jag kan hitta hos Energimyndigheten håller sig skåpen till det som står på energidekalen. De kan dra lite mer men det är inom de toleranser som finns. Dvs de hamnar inte i en helt annan energiklass.
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Fysikens lagar säger att man sparar på el om man stänger av VVB under frånvaron. Nu kommer dom som säger att då behöver man mer el för att värma upp VVB när man kommer hem. Men så är det inte, det går lätta att räkna ut, fråga närmste NO-lärare med utbildning.
Enda nackdelen är att man behöver vänta ett par timmar efter hemkomsten innan man kan duscha.
En enligt mig bra sammanfattning
Efter läst denna satte jag smart styrning på vvb

https://cornucopia.se/2022/01/uppfoljning-varmvattenberedaren-13-kwh/

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tror det är rätt få som stänger av varmvattenberedaren när man är borta över en kortare period, så det värms upp oavsett.
Visst drar den mer och längre perioder när man använder varmvatten, men de är ju inte extremt välisolerade utan läcker en hel del värme, vilket gör att de brukar aktiveras några gånger per dygn även utan förbrukning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Ser inget stort problem med att folk mäter ström och tror att allt blir aktiv effekt, så att det ser ut som grejorna drar mycket mer i standby än de faktiskt gör. Vore värre om det var tvärtom.

Mitt hus drar så här års (juni till augusti, om det inte är extrem värmebölja) strax under 10 kWh per dygn (veckogenomsnitt typ) när jag är hemma och bor i det.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag håller med om detta.
Men även om det är 20W och inte 60W så är det ju alldeles för mycket jämfört med 1W per enhet i standby.
Kan vara att du blandar begreppen. Skenbar effekt är inte summan av den aktiva och den reaktiva effekten. Säg att 60VAr är reaktiv effekt och 4W är aktiv effekt. Den skenbara effekten (S) blir då rot3(60^2+4^2)=60,13VA.

Det kan illustreras som en effekttriangel där den skenbara effekten är hypotenusan och reaktiv och aktiv effekt är varsin katet. Man använder sedan Pythagoras sats. S=P^2+Q^2. Formeln jag räknade med var en ”förenkling”.
Effektfaktorn är sedan cosinus för vinkeln phi, spetsen på triangeln. Cosinus för vinkeln phi (Effektfaktorn) fås genom att dividera P med S. I detta fall 4/60,13=0,0665=6,65%. En riktigt rutten verkningsgrad så mina värden är i mitt exempel är orimliga. Däremot har många LED-lampor en effektfaktor på 0,5.

som sagt, privathushåll betalar inte för reaktiv effekt, men det kanske blir aktuellt i framtiden.
 
  • Gilla
Alexander HB och 2 till
  • Laddar…
Vårt hus drar 5,0 kWh/dag när vi är bortresta på sommaren. Ligger på 0,12 kWh som lägst under en timme och en ny VVB:are ser ut att dra ca 2 kWh/dag när den drar igång 3 ggr/dag. Kyl, frys, router, liten server, ngr Google NestHubs och nattetid flera utelampor. Har FTX och en LLVP avstängd på sommaren. Tidigare stängde vi av VVB:aren från 70-talet när vi reste bort en vecka .. att stänga av den nya för att spara 2kWh/dag bryr vi oss inte om.

Energianvändningsdiagram för huset visar konsumtion i kWh och kostnad i öre över en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
Det verkar få som ifrågasätter hur El mätaren kommer till ett värde?
Tidigare har det varit högsta belastning på någon av de tre fas! Jag skulle bli förvånad om inte en el leverantör skulle utnyttja detta. Speciellt när el priset styrs på löpande abonnemang av högsta pris. Dvs om en gasturbin startas i nätet, för att täcka en topp. Så debiteras den drift till alla obundna. Vem reglerar den aktiviteten? Så mycket för ren energi bör även kolkraft som nyttjas av alla då även det är en produkt av elleverantörerna.

”jag kör ekologiskt med el?” Är det glasklart att en elbil är fri från utsläpp när laddning kommer från nätet. Finns det skilda nät. Smutsig energi och ren energi. Drivmedels skatten gör tydligen att drivmedel blir renare. Men vad går denna skatt? Ren energi till huset? Solceller och vindkraft ? Vad blir det för utsläpp när de uppgraderas och skrotas? Vinden är ganska ren förutom utsläpp. Vindkraft bildar Ozon i produktionen och det var väl något som bryts ned av utsläpp???
 
  • Gilla
Peter #11
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Kan vara att du blandar begreppen. Skenbar effekt är inte summan av den aktiva och den reaktiva effekten. Säg att 60VAr är reaktiv effekt och 4W är aktiv effekt. Den skenbara effekten (S) blir då rot3(60^2+4^2)=60,13VA.

Det kan illustreras som en effekttriangel där den skenbara effekten är hypotenusan och reaktiv och aktiv effekt är varsin katet. Man använder sedan Pythagoras sats. S=P^2+Q^2. Formeln jag räknade med var en ”förenkling”.
Effektfaktorn är sedan cosinus för vinkeln phi, spetsen på triangeln. Cosinus för vinkeln phi (Effektfaktorn) fås genom att dividera P med S. I detta fall 4/60,13=0,0665=6,65%. En riktigt rutten verkningsgrad så mina värden är i mitt exempel är orimliga. Däremot har många LED-lampor en effektfaktor på 0,5.

som sagt, privathushåll betalar inte för reaktiv effekt, men det kanske blir aktuellt i framtiden.
Tack, jag kan detta redan då jag är ingenjör inom elektroteknik. (y)
Om vi antar en någorlunda liksidig triangel så var väl inte 20 W helt fel antaget som värsta fall för den aktiva effekten i det exempel vi diskuterade?

Edit: jag menade inte liksidig utan likbent triangel då det ju alltid är 90 graders vinkel. :oops: Eller inte det heller utan en rätvinklig triangel där basen och höjden är (ungefär) lika långa.
 
Redigerat:
  • Wow
Rotbygg
  • Laddar…
Intressant detta med att saker drar ström när de inte används.
Jag har köpt en ny Bosch kap å gersåg, den är svagt ljummen längst ut i handtaget......... (6k ungefär, så inget skit).
Jag funderar på vad det sitter där som kan dra ström, eller är det en potentiell brandfara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.