R Robban1234 skrev:
NTR AB ?
A är något bättre än AB men hur stor skillnad det är vet jag inte.

A ska kunna ligga mot mark och AB över mark.
Enligt Svenskt trä eller vad de nu heter...
 
PAKA Göteborg Paco_got skrev:
A är något bättre än AB men hur stor skillnad det är vet jag inte.

A ska kunna ligga mot mark och AB över mark.
Enligt Svenskt trä eller vad de nu heter...
Ok så mot sten. Med papp imellan så är detta inte viktigt……
 
  • Gilla
PAKA Göteborg
  • Laddar…
Jag får vara motpolen då.
Köpte ett hus för några år sedan med en altan som delvis står på plintar direkt på jord. Alla kanter har nedgrävda plintar, men i innandömet är det säkert 15 stället som det inte är nedgrävt. Det sjunker någon centimeter varje vinter. Jag får krypa in med domkraft och palla upp. Tyvärr kommer jag bara åt hälften av stöttorna så delar av altanen svajar märkbart.
Riktigt surt och jag har svurit många gånger åt de klantar som byggde den.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Jag får vara motpolen då.
Köpte ett hus för några år sedan med en altan som delvis står på plintar direkt på jord. Alla kanter har nedgrävda plintar, men i innandömet är det säkert 15 stället som det inte är nedgrävt. Det sjunker någon centimeter varje vinter. Jag får krypa in med domkraft och palla upp. Tyvärr kommer jag bara åt hälften av stöttorna så delar av altanen svajar märkbart.
Riktigt surt och jag har svurit många gånger åt de klantar som byggde den.
Man får har koll på passet. Jag har 1,4m under hela altanen så ser inga problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonas Persson
Är det torrt fungerar plattor bra då tjälen inte flyttar på dem. Tänk bara på att ställa regeln mitt på plattan. Annars finns risken att plattan med tiden kantrar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
R Robban1234 skrev:
Ok så mot sten. Med papp imellan så är detta inte viktigt……
Avgörande är om de torkar upp ordentligt mellan varven. Är det fuktigt längre tider gäller NTR A, är det bara blött och fuktigt ibland och snustorrt övriga tider fungerar även vanligt otryckt virke.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T Tiggrawastaken skrev:
Så jag ska bygga en altan till baksidan och tänkte höra om det är någon som testat bygga altan på Plintar som INTE är nedgrävda och hur det höll sig med åren?

Jag vet att inprincip alla rekomenderar att man gräver ned plintarna etc.


Planen är att ställa plintarna på en stor platta som jag sedan ställer på befintliga trädgårdsstenar som stått där sedan många år tillbaka.

Är detta rent åt helvete dum idé och ej genomförbart eller är det värt att testa? (OBS bor i Norra Västerbotten)
Trädäck med möblemang framför ett vitt hus, konstruktion visar ingen synlig lutning efter 15 år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade en stensatt uteplats. För 15 år sedan lade vi reglarna direkt på plattan med asfaltpapp under. På några ställen fick rätta upp med kilar. Än idag är trädäcket plant.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Jag bygger just nu en altan där stolpar av impregnerad trä, 95x95mm står på cementplattor på ett lager av "snäcksand" dvs gammal havsbotten, Frigången under altanen är 0,6-0,8m. Om marken sjunker någonstans i framtiden så kommer jag att justera mha domkraft och träkilar.
Har en tråd igång här: [länk]
Använd plastkilar istället. Träkilar har en tendens att krympa bort.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Får jag vända på frågan, varför vill du inte gräva ner plintar? Då kanske du slipper justera varje år, om den skulle sätta sig/sjunka.

Jag byggde en altan i år, halva altanen är över en gammal stensatt uteplats. Det hade nog gått bra att ställa benen direkt mot markstenen, men jag valde att gräva ändå. Markstenen hade förflyttat sig en hel del på vissa ställen, även fast det var ca 40 cm packat grus under stenarna.

Går rätt så fort att gräva ett plinthål, klockade tiden vid ett par utav hålen och landade mellan 10-15 min per hål. Visst, något hål tog längre tid, men det var gjort på några dagar, valde att sprida ut grävningen och ta några hål om dagen. Har för mig att jag grävde ner 17 plintar totalt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har en altan på cirka 10kvm som legat i 10 år på enbart plattor på gammal jord, har inte rört sig en centimeter. Byggde nyss 60kvm altan som jag lade på plattor på väldränerad gammal stenig mark. Skulle bli ytterst förvånad om den rör sig. Men, med vattensjuk mark kan nog en hel del röra sig. Med andra ord; det beror på underlaget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Håller med de ovan om att kontrollera vad du har för marktyp under!
Vi bor på en enormt tjock och tung blålera med bara någon eller ett par dm matjord ovanpå, dessutom bor vi i västernorrland, som har ett tjäldjup på typ 1,8 meter om jag inte minns fel = Hos oss skulle det inte fungera alls att ställa något "direkt på marken", utan vi behöver gräva ur ordentligt, grusa upp och använda markisolering alternativt gjuta lååånga plintar när vi ska bygga något nytt.

Bor du däremot på en sandigare mark med låg risk för tjäle så har du bättre förutsättningar.
En fingervisning är att se hur marken rör sig där när det är tjällossning om vårarna, men det är inte hela sanningen eftersom att det är en inte helt obetydlig vikt med punktbelastning när du lägger ett trädäck där.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TinyWiking TinyWiking skrev:
Se bara till att stenen dom står på har komprimerad jord under sig så kommer du inte ha problem.
Att ha 'jord' under en plint/platta/terrassfot är att be om problem i ett klimat som vårat med tjäle så det anser jag vara ett riktigt dåligt råd.
 
Jonas Persson
Tjäle betyder att vatten i marken fryser. Vatten som fryser expanderar. Om något ligger ovanpå marken som fryser kommer det att höjas upp tills tjälen försvinner. Det behöver inte vara ett problem förutsatt att det bara rör sig upp och ner.

Titta på bilden som tydligt visar vad som händer. Mitt på gräsmattan fanns en plogad stig som inte hade något isolerande snötäcke, sidorna låg under snön. Som synes visar brädan att stigen blev som en banvall. Några dagar senare var allt plant igen.
En upphöjd stig på gräsmattan orsakad av tjäleffekten, omgiven av smältande snörester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tjäle betyder att vatten i marken fryser. Vatten som fryser expanderar. Om något ligger ovanpå marken som fryser kommer det att höjas upp tills tjälen försvinner. Det behöver inte vara ett problem förutsatt att det bara rör sig upp och ner.

Titta på bilden som tydligt visar vad som händer. Mitt på gräsmattan fanns en plogad stig som inte hade något isolerande snötäcke, sidorna låg under snön. Som synes visar brädan att stigen blev som en banvall. Några dagar senare var allt plant igen.
[bild]
I teorin har du naturligtvis alldeles rätt, men min erfarenhet är att det ofta skjuter och sedan inte lägger sig precis som det var innan. Det blir väldigt lätt både gropar och knölar när du har lerig mark som haft en ordentlig tjäle, speciellt om man ser det över en tioårsperiod. I alla fall är det så här i Västernorrland :geek:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.