KalleT skrev:
Ahh..en differenstermostat...meddela mig gärna om du hittar någon billig( under 1500:)
/Kalle
Har byggt några luftsolfångare enligt Vilhelmina-modell, där jag använt en universaltermostat från Conrad ( art.nr: 615889) som kostar 144 kr .

Satte den i "vanlig" kopplingsdosa

Funkar kalas och kräver marginellt med arbete

mvh Kgust
 
Kan inte någon upp lite bilder på sitt bygge?

En bild säger ju mer än 1000 ord :)
 
Här kommer mitt första försök. Det enda som skiljer från byggbeskrivningen ovan är väl att liggeunderlaget byttes ut mot 20 mm frigolit som jag hittade bland bråten i ladan. Idag har jag isolerat klart samt fogat springor och monterat plåten. Imorgon hoppas jag hinna med glaset och därefter ska det bli ett första test om inte solen försvinner helt. Återkommer senare med bild på den färdiga luftsolfångaren samt besked hur väl den funkar. Nästa gång ska jag dock inte bygga med ett tjockt bordsskiveglas - den är hyfsat tung...
 
  • luftsol_v1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är ett exempel på en mycket enkel och lättbyggd differenstermostat som kan vara lämplig till luftsolfångare. Det är den som jag tänker använda mig av till mitt bygge, som tyvärr inte har kommit igång ännu.
 
  • FCC.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parts.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt klart utom "silikonkittning" av glaset. Fin sol idag och den verkar funkera förvånansvärt effektivt, i alla fall om jag jämför med Solarventi. Har ingen exakt termometer med temphöjningen av luften var minst 30 grader - den analoga termometer jag hade indikerade 60 grader. Solarventis SV14 anger temphöjningen till 30 grader med samma luftflöde som min fläkt, men den har lite större yta (såg nu att Solarventis angivna luftflöde är minivärde medan 60 kbm/tim för mig är maxvärde, d v s vid full sol). Tyvärr är ju min fångare lite klumpigare men jag är nöjd så långt med mitt första test.

Någon som är duktig på att räkna effekt? Om vi räknar med höjning av lufttemp på 30 grader C och ett luftflöde på c:a 60 kbm/tim?
 
  • luftsol_v1_02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kasch skrev:
Någon som är duktig på att räkna effekt? Om vi räknar med höjning av lufttemp på 30 grader C och ett luftflöde på c:a 60 kbm/tim?
Några exempel på hur man kan räkna:
Värmepump, värmepumpar, forum - värmepumpsforum!

Edit: ca 650 W, om jag räknat rätt enligt en av formlerna där.
 
Apropå differenstermostater. Här finns en till ganska lågt pris (solvärmestyrning):

Hjemmeside
 
A80TD skrev:
Några exempel på hur man kan räkna:
Värmepump, värmepumpar, forum - värmepumpsforum!

Edit: ca 650 W, om jag räknat rätt enligt en av formlerna där.
Tackar! Ska försöka kontrollräkna när jag sovit ut och är lite piggare i skallen.
 
En fundering efter att ha följt en luftsolfångardiskussion på alternativ.nu:

Vad tror ni om att placera en större luftsolfångare mellan två våningar och ta luften på övervåningen för att värma och sedan blåsa in den i nedervåningen? Möjligen ett dammfilter vid utsuget...

Fördelar: Klart högre verkningsgrad kyliga dagar. Skapar inget övertryck i ett gammalt hus med skorsten som är konstruerat för undertryck.

Nackdelar: Behov av kraftigare fläkt. Något mer komplicerad montering. Ingen tillförsel av friskluft.

Något feltänkt?
 
Efterklokhet efter första bygget: Idiotiskt (ogenom)tänkt av mig att isolera med frigolit. Nästa gång tar jag ett mer värmebeständigt material. Mellanväggarna av trä är möjligen ännu dummare eftersom de på sikt faktiskt skulle kunna vara en brandfara genom torrdestillation. För att minska risken att frigoliten mjuknar/deformeras eller rent av smälter av stagnationshetta när fläkten är avstängd tänker jag ta upp ventilationshål även i övre delen av ramen. De får vara öppna sommartid och därefter hittar jag på något bra sätt att plugga/isolera dem. Nödlösning men jag ser denna första panel som ett experiment.

Nästa blir dubbelt så stor, lättare material, med värmesäker isolering, kraftigare solcellsfläkt (9W, 114 kbm/h) och ev. enligt funderingarna i inlägget ovan om recirkulation av inomhusluften. Däremot är jag nöjd med modellen där mellanväggar tvingar luften att ta en längre väg. Ser egentligen ingen effektskillnad så långt mellan min och professionella luftsolfångare av jämförbar storlek.
 
Mellanväggarna av trä är möjligen ännu dummare eftersom de på sikt faktiskt skulle kunna vara en brandfara genom torrdestillation.
Hur stor tror du risken är för torrdestillation i dessa mellanväggar? Jag menar hur hög kan temperaturen bli i solfångaren? Hade faktiskt tänkt att använda trä till dessa mellanväggar i min luftsolfångare.
 
Tja ärligt talat vet jag inte hur stor risken är men den borde finnas och tar därför det säkra för det osäkra i fortsättningen. Jag misstänker att temperaturen lätt kan nå 100 grader eller t o m mer. Så man bör nog antingen använda material som tål höga temperaturer eller ha möjlighet att köra fläkten konstant. Eller kanske bådadera. Och är det inte risken för brand man tror på - jag kanske överdriver den - så för att förlänga luftsolfångarens livslängd.
 
Tror att risken för att brand ska uppstå i dessa mellanväggar är väldigt liten. Detta på grund av att trä har en antändningstemperatur av 300 °C. Så hög temperatur kommer man säkerligen inte upp i en luftsolfångare.
 
Nja, riktigt torrt trä kan faktiskt genom torrdestillation antändas redan vid 100 °C. Det är därför sotaren brukar vara petig med trä som ligger an mot murstocken trots att den inte bli brännhet. Jag inbillar mig också att OM träet skulle antändas, blir det snabbt ganska illa med tanke på luftflödet.

Men jag tror som sagt att risken för torrdestillation av träet är relativt liten. Å andra sidan vill jag förebygga den eftersom jag inte är helt säker. Frigoliten i mitt första experiment mår dessutom definitivt inte bra uppåt 100 °C.
 
OK, vad använder du, eller planerar att använda, i stället för mellanväggar i trä? Aluminium eller vad...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.