Drar 5 kwh när vi var bortresta. Då har jag några nattlampor som körs igång under natten. Har fjärrvärme i huset.
 
J
K Ken skrev:
Kollade min förbrukning, Juli, 27kWh i medel, och Juli är den månad vi hade lägst förbrukning i år. Måste kolla upp detta. Husvärmen är av (IVT490), bara VVB på i den. 3 TV, en del datorer.
Det är väl helt normalt om ni var hemma i juli.
Vad ska du kolla upp?
 
Sebbe_art Sebbe_art skrev:
Jag har listat ut ur min app [bild] att ungarnas „speldosor”drar lika mycket som kyl och frys
Vad tillförde detta inlägg? Jag försökte i alla fall hjälpa TS, då det uppenbarligen finns något, som drar mycket och det i cykler på c:a 6 timmar. Misstänk är ju då t.ex. varmvatten eller el-värme i golv.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
A AndreasCh skrev:
Hej.
Har nyligen fått möjlighet att se timförbrukning av el i Eon’s app.
I juni o juli när värmen inte är på drar vi runt 20-22 kWh/ dygn, ibland 25-30. Det tvättas mycket och torktumlas en hel del. Samt diskmaskin.

Dagar vi inte varit hemma ligger vi på ca 10 kWh/dygn. Jag försöker komma fram till vad som konsumerar denna effekt.
Det jag kan komma på är.
- Router
- Kyl
- Frys
- Halvfrys
- 3 Intellivent iFresh fläktar kontinuerligt 24/7
- Fönsterlampor led, 5x2,1W. 6-7h tända
- pumpbrunn dränering
- värmepump varmvatten underhåll, ev. legionella
- 4 TV’s o köksradio i std-by samt 3 apple tv, bredbands tv box, 2 trådlösa tv-sändare/mottagare.
- utelampa lågenergi skymningsrelä
- växtlampor 2x6W, 16h tända

= ca 3kWh/dygn får jag ovan till exkl varmvatten och pumpbrunn. Kan det stämma?

Missar jag nåt eller kan varmvatten och pumpbrunn dra 7kWh/dygn när man inte är hemma?

2 bilder från när vi inte varit hemma:

:[bild][bild]

mvh
Andreas
Åke L, skulle kolla dräneringspumpen
 
Stickan56
T Thomas_Blekinge skrev:
Vore intressant att veta skillnaden om alla datorer, tv, router, kameror mm är riktigt avstängda. Tror inte man kan lita på deras märkskylteffekter.
Skaffa en mätare.
Stationara datorer drar ström även när dom är avstängda jag har två äldre och dom drar 20-30w avstängda,
Kolla nätaggregat dom kan dra ström fast apparaten är avstängd.

Stickan
 
M Mapet890 skrev:
Samma här, ligger på cirka 10 kWh när ”inget” är igång
Samma här enl app ca 0.4Kwh vid "nollläge"..
Letar just nu till andra halvan av min trådlösa 3-fas realtidsenergimätare. SKA finnas nånstans :D
Ska kolla vad som drar. Får uppdatering varje sekund.
Det sedvanliga kyl, frys (x2) ett antal små AC/DC i vägguttagen, div standbyprodukter tv router bredband/fiber, fasttelrouter etc..
Ska bli intressant när jag får igång det...
OT Denna veckan har Kwh-priset varierat mellan 6 öre och 2.70.
Något är fel, orimlig skillnad.tycks finnas extremt mycket el - när det blåser...
 
Kan ge lite siffror. Ett hus byggt från 2020 och jag har VP med semesterläge. Då ligger jag på mellan 3 - 4 kWh/dygn och då drar jag i princip ut all utrustning utan kyl och frys, router, NAS, lite belysning, mediaomvandlare och en rasberryPI. Som lägst brukar jag ligga på under 100Watt/h nattetid. Kan säga att jag blev förvånad över min hemmabiorecievier i "standby" så drar den 40W. Tipset är att skaffa grenuttag med strömbrytare på, fast när jag åker bort så drar jag ut kontakten också ifall blixten skulle slå ner.

Glömde nämna att jag har extra frysbox också.
 
Redigerat:
Jag har också hög tomgångsförbrukning på kåken. Ligger i spannet 300-600W. Oftast runt 500W vilket jag tycker är mycket. Så jag började mäta och dokumentera vad jag hade som drog. Det blev inga överraskningar igentligen. Jag har ju i princip installerat allt elektriskt hemma så jag vet vad jag har och vad det drar. Det var mer som när man är på affärn och handlar "billiga prylar" nån 10a + nån 20a och nån 50lapp. I kassan... OJ! 600spänn !?!?
Samma sak med elprylar som drar "ingenting". Är de nog många blir summan stor ändå.
I vart fall har jag i skrivande stund inga exakta siffror med mig men det som i huvudsak drar ström hos mig är:
kyl o frys inne + 1 extra sommarkyl + extra frys. Dessa drog mindre än väntat trots god ålder. Sommarkylen kör tex r12a fortfarande...
3st cirkulationspumpar av äldre modell.
Dessa borde bytas. Har stängt av på sommaren ibland men upplever lite tappad komfort när värme/kyla inte cirkulerar. Har jag 18° i den kalla acctanken som står i garagekällaren så dämpar det värmen lite i bostaden.
Ventilationsaggregatet är utbytt och de nya fläktarna drar märkbart mindre.
 
Det bästa sättet att spara pengar på elen är att byta regering. Vi ska inte behöva jaga enstaka kWh för att överleva. Elektrisk energi behöver vara billig för att landet skall vara konkurrenskraftigt så lägg krut på att göra era röster hörda för de som behöver höra, och se för guds skull till att miljömuppar och sossar förpassas till historieböckerna.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
Det där är ju ca 64 W (228*0,28=63,84)! Något är knas, antingen i mätningen eller i någon av förbrukarna. Jag skulle dra ur prylarna en och en för att se vilken som är boven i dramat...
Hemmabiorecivern drar för jävla massa! Min är en Onkyo-NR609 och den tar minst 40W i avstängt läge. Jag har därför köpt en fjärrströmbrytare och kopplat in den på.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ja du, tror du att svensson-svensson vill räkna allt detta åt dig? Slå av huvudsäkringen så får du se om det bli noll. :)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Fysikens lagar säger att man sparar på el om man stänger av VVB under frånvaron. Nu kommer dom som säger att då behöver man mer el för att värma upp VVB när man kommer hem. Men så är det inte, det går lätta att räkna ut, fråga närmste NO-lärare med utbildning.
Enda nackdelen är att man behöver vänta ett par timmar efter hemkomsten innan man kan duscha.
Är det nån som vet om man kan stänga av varmvattenberedaren som min bergvärmepump är kopplad till? Alltså låta själva pumpen vara på (men inställd på lägsta, 10 grader, så den ej går igång så länge utetemperaturen inte understiger det) men stänga av varmvattnet?

Två dagar i augusti när jag inte var i huset var förbrukningen 19,3 kWh. Ena dagen var elkostnaden 1,37 öre, men två dagar senare var elförbrukningen 66 kr!!! Och då hade alltså samma mängd el dragits båda dagarna, dvs 19,3 kWh.
 
fotohasse fotohasse skrev:
Flyttade till nytt boende vid årsskiftet.
299 liters varmvattenberedare från 1975 byttes ut mot en 50 liters från 2022.
Ensam i hushållet så 50 liter räcker gott.
Elförbrukningen minskade med ca. 6-7 KWh per dygn.
Känns lite lustigt, för om man inte förbrukar varmvatten borde den ju inte dra ström!

Förenklat kan man säga att det är ytan på vvb som ger förlusterna... stor beredare har mer yta... Och mer förluster.
O andra sidan kan en stor beredare ha lägre temperatur men ändå få ut samma mängd varmvatten...
Så det behöver inte vara så stor skillnad
 
K Kojaxx skrev:
Det bästa sättet att spara pengar på elen är att byta regering. Vi ska inte behöva jaga enstaka kWh för att överleva. Elektrisk energi behöver vara billig för att landet skall vara konkurrenskraftigt så lägg krut på att göra era röster hörda för de som behöver höra, och se för guds skull till att miljömuppar och sossar förpassas till historieböckerna.
Slösa med energi är aldrig bra.
Så varför skulle man inte se över sitt hus nu?
Bara för att något är billigt eller finns mycket av de så kan man väl ha en rimlig inställning till de.

Eller vi ska ha ett kärnkraft enbart för standby förbrukningen...känns lite....

(Tycker jag det är bra som de är nu. Egentligen inte... Men jag har solceller så just nu klagar jag inte på situationen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.