Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Utmärkt. Då stämmer det för dig. Dock är det inte ett generellt svar, då rätt många inte går in och gör den typen av ändringar i sina värmepumpar.
Kanske inte. Kanske alla är inte så intresserade av att spara el.
 
Flyttade till nytt boende vid årsskiftet.
299 liters varmvattenberedare från 1975 byttes ut mot en 50 liters från 2022.
Ensam i hushållet så 50 liter räcker gott.
Elförbrukningen minskade med ca. 6-7 KWh per dygn.
Känns lite lustigt, för om man inte förbrukar varmvatten borde den ju inte dra ström!
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Börja med att försöka lista ut vad som gör att du får toppar med c:a 6 timmars mellanrum. Dessa toppar finns ju i båda diagrammen, men olika höga.
Jag har listat ut ur min app Förvånad man som höjer sina ögonbryn i en gif-animation. att ungarnas „speldosor”drar lika mycket som kyl och frys
 
fotohasse fotohasse skrev:
Flyttade till nytt boende vid årsskiftet.
299 liters varmvattenberedare från 1975 byttes ut mot en 50 liters från 2022.
Ensam i hushållet så 50 liter räcker gott.
Elförbrukningen minskade med ca. 6-7 KWh per dygn.
Känns lite lustigt, för om man inte förbrukar varmvatten borde den ju inte dra ström!
Du behöver behålla temperaturen i den. Om du inte tillför energi (dina 6-7 kWh per dygn) så svalnar vattnet. Som en termos inte kan hålla kaffet varmt oändligt länge. Istället kan du låta kaffet stå kvar på kaffebryggarens platta, eller värma det med jämna mellanrum. Trots att du inte dricker upp det går det åt energi att hålla det varmt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F
B bakterie skrev:
Tvättmaskin, 13 år gammal Miele: 11W
Torktumlare, 1 år gammal Miele: 18W
Cent

raldammsugare, 8 år gammal Canvac: 16W
Digitalpiano, ca 5 år gammalt Yamaha Clavinova: 38W
Hur tusan kan tvättmaskin och tumlare dra så mycket standby? Har de någon display?
 
F Fideliox skrev:
Hur tusan kan tvättmaskin och tumlare dra så mycket standby? Har de någon display?
Skenbar effekt gissar jag återigen…
 
  • Gilla
SkaneErik och 3 till
  • Laddar…
J
Kollade för skoj skull fyra dygn i juli som vi var 100% iväg.
Vanlig villa med ”sedvanlig utrustning”.

8,75 kWh i snitt under de fyra dagarna.
Tre dagar med 9 kWh och en på 8.

Det som drogs ur helt och inte stod standby alltså var 1st TV och 1st router, av två av vardera.
 
Redigerat:
Undrar om det vore möjligt att få till en databas över folks tomgångsförbrukning motsvarande den med total förbrukning?
Admin?
 
  • Gilla
Toulon och 2 till
  • Laddar…
F
Någon rekommendation på en billig energimätare som ändå visar hyfsat korrekta värden?
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Hej, kedjehus från 1963, en och halvplan på 136 kvm. ”Tomgångskörning” på 2,4 kWh oavsett om sommar/vinter, det som är på är kylskåp, frysskåp, vinkyl (80 liter), litet FTX, två paxfläktar i badrummen, tre routrar i nätverk. När vi är hemma ligger snittförbrukningen på 12 kWh/dag. Har märkt att golvvärmen är en riktig eltjuv som kan dubbla förbrukningen året om.
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
Det är din värmepump som försöker upprätthålla inställd temperatur på varmvattnet. Stäng av den en dag och du kommer att se att standbyförbrukningen reduceras med 50%
 
  • Gilla
jonpalm
  • Laddar…
K
Kollade min förbrukning, Juli, 27kWh i medel, och Juli är den månad vi hade lägst förbrukning i år. Måste kolla upp detta. Husvärmen är av (IVT490), bara VVB på i den. 3 TV, en del datorer.
 
V mutalisken skrev:
Kyl och frys drar olika mycket. Kompressorn är inte på konstant. De kan dra mer än deras listvärde. Om du inte har aaaa+++++ kyl och frys så får du nog räkna med att se drar 3-4kwh bara de.
Om du inte har gamla skåp (15+ år) så drar en fullstor kyl och en fullstor frys under 2 kWh/dygn tillsammans.
Angående "dra mer än deras listvärde" - efter vad jag kan hitta hos Energimyndigheten håller sig skåpen till det som står på energidekalen. De kan dra lite mer men det är inom de toleranser som finns. Dvs de hamnar inte i en helt annan energiklass.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A AndreasCh skrev:
Hej.
Har nyligen fått möjlighet att se timförbrukning av el i Eon’s app.
I juni o juli när värmen inte är på drar vi runt 20-22 kWh/ dygn, ibland 25-30. Det tvättas mycket och torktumlas en hel del. Samt diskmaskin.

Dagar vi inte varit hemma ligger vi på ca 10 kWh/dygn. Jag försöker komma fram till vad som konsumerar denna effekt.
Det jag kan komma på är.
- Router
- Kyl
- Frys
- Halvfrys
- 3 Intellivent iFresh fläktar kontinuerligt 24/7
- Fönsterlampor led, 5x2,1W. 6-7h tända
- pumpbrunn dränering
- värmepump varmvatten underhåll, ev. legionella
- 4 TV’s o köksradio i std-by samt 3 apple tv, bredbands tv box, 2 trådlösa tv-sändare/mottagare.
- utelampa lågenergi skymningsrelä
- växtlampor 2x6W, 16h tända

= ca 3kWh/dygn får jag ovan till exkl varmvatten och pumpbrunn. Kan det stämma?

Missar jag nåt eller kan varmvatten och pumpbrunn dra 7kWh/dygn när man inte är hemma?

2 bilder från när vi inte varit hemma:

:[bild][bild]

mvh
Andreas
Mitt hus drar typ 7kWh per dygn när vi inte är hemma. Det blir en tydlig topp när varmvattenberedaren går igång.
Övriga grejer är det gamla vanliga, kyl, frys, router, hårddisk (NAS), kameror, standby.

/Anders
 
  • Energianvändningsdiagram för ett hus med tydlig topp i förbrukningen mitt på dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
E
Mannen i huset har senaste dagarna roat sig med att göra ett Excel ark där han skrivit upp vad olika saker drar och specat
Standby läge - igång - används/körs

De största standby tjuvarna var våra 3 tv: apparater med tillhörande ljudsystem. så nu har de fått var sin fjärrstyrd Philips plugg så på kvällen när man lägger sig man man lätt från mobilen välja att stänga av strömmen till allt samtidigt.
Playstation låg också väldigt högt i standby.

Saker som kaffemaskin, micro, torkskåp, tvättmaskin och diskmaskin drar ju också mycket men bara bör de används.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.