P
Om man vill minska sin kostnad för elen som förbrukas är det rätt naturligt att man automatiskt vill hämta priset på elen för att låta någon form av hemautomation styra stora förbrukare.
Nord Pool som är den stora (enda ?) elhandelsplattformen i Norden gör sitt bästa för att detta inte ska vara möjligt.
Nu kan man ju med diverse IT-verktyg ändå hämta informationen från deras web, även om de hotar med att det är strängt förbjudet att hämta prisinformationen automatiskt,

Skärmdump av en varningsruta som informerar om förbud mot automatisk datautvinning från en webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kan man ju som privatperson skita i vad de skriver på sin site, men varför gör de på detta viset ?

Min teori är att de får procent på elhandlarnas försäljning / Kick-back.

Tack och lov är de flesta elnätsföretag, däribland Svenska Kraftnät, anslutna till den Europeiska organisationen Entso-E, som har en helt annan policy när det gäller öppenhet.
De har ett öppet API med bra dokumentation och exempel för hemma-pulare och andra.
Med ett enkelt e-mail, får man ett 'token' som ger möjlighet att fritt hämta en massa data om elnäten i Europa, inklusive priserna på elenergin.
Entso-E finner ni på 'www.entsoe.eu'
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 9 till
  • Laddar…
K
Dom gör så för att dom också har marknadsdata som en produkt de tillhandahåller och säljer. Vill man då (som företag rimligtvis) hämta priser och annan data måste man då köpa den tjänsten av dom och därefter koppla upp sig mot något av deras apier/gateways eller liknande
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
B
Nordpool är ju den naturliga källan att gå till. Men om många börjar koppla upp sig och hämta automatisk så blir det belastning på hemsidan.

Dessutom är det rätt lätt hänt att man av misstag skickar en mängd förfrågningar, när man gör sådant här automatiskt, vilket i princip om det vill sig illa blir ungefär som en dns attack.

Istället för att bryta mot nordpools villkor, så kan man ju gå in på github och sök på nordpool api. Jag antar att dessa hämtar data från nån annan server en nordpool själva, men jag kan ha fel... enklare än så tror jag inte man kan få det i alla fall.
 
  • Gilla
Eniro91 och 3 till
  • Laddar…
P
K kniv skrev:
Dom gör så för att dom också har marknadsdata som en produkt de tillhandahåller och säljer. Vill man då (som företag rimligtvis) hämta priser och annan data måste man då köpa den tjänsten av dom och därefter koppla upp sig mot något av deras apier/gateways eller liknande
K kniv skrev:
Dom gör så för att dom också har marknadsdata som en produkt de tillhandahåller och säljer. Vill man då (som företag rimligtvis) hämta priser och annan data måste man då köpa den tjänsten av dom och därefter koppla upp sig mot något av deras apier/gateways eller liknande
Det är bara det att samma data, egentligen mer data eftersom Entso-E täcker hela Europa, som Entsoe-E, tillhandahåller gratis och tjänstvilligt.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
P
B BSOD skrev:
Nordpool är ju den naturliga källan att gå till. Men om många börjar koppla upp sig och hämta automatisk så blir det belastning på hemsidan.

Dessutom är det rätt lätt hänt att man av misstag skickar en mängd förfrågningar, när man gör sådant här automatiskt, vilket i princip om det vill sig illa blir ungefär som en dns attack.

Istället för att bryta mot nordpools villkor, så kan man ju gå in på github och sök på nordpool api. Jag antar att dessa hämtar data från nån annan server en nordpool själva, men jag kan ha fel... enklare än så tror jag inte man kan få det i alla fall.
Skulle en elhandelsplats som Nord Pool inte klara av att driva en website som klarar att leverera de relativt små datamängder som majoriteten av användarna efterfrågar (pris i morgon i ett antal elenergizoner) ?
Då ska de fasiken inte bedriva handel med något så viktigt som el.
Priserna är i princip klara kl 13:00, de kan i undantagsfall ändras fram till kl 23:59.
Man behöver inte hämta priset varje sekund !
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
K
P Peter787 skrev:
Det är bara det att samma data, egentligen mer data eftersom Entso-E täcker hela Europa, som Entsoe-E, tillhandahåller gratis och tjänstvilligt.
Finns mycket data där ute som är gratis och tillgänglig, om är lite svårtillgänglig stundtals, som säljs av andra aktörer med enkla interface och snygga grafiska visualiseringar. Att samla ihop, tvätta och presentera data är big business
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
P
K kniv skrev:
Finns mycket data där ute som är gratis och tillgänglig, om är lite svårtillgänglig stundtals, som säljs av andra aktörer med enkla interface och snygga grafiska visualiseringar. Att samla ihop, tvätta och presentera data är big business
Data som både är gratis och säljs...
Den datan jag använder är enbart priset per kWh per timme nästa dag.
Grafiska data kan jag själv fixa.
Min ursprungliga frågeställning gäller varför är Nord Pool så slutna ?
Gissar att det sitter ett gäng gamla Telia och Vattenfall chefer där
 
  • Haha
  • Gilla
JanWa och 3 till
  • Laddar…
K
P Peter787 skrev:
Data som både är gratis och säljs...
Den datan jag använder är enbart priset per kWh per timme nästa dag.
Grafiska data kan jag själv fixa.
Min ursprungliga frågeställning gäller varför är Nord Pool så slutna ?
Gissar att det sitter ett gäng gamla Telia och Vattenfall chefer där
Och mitt ursprungliga svar var att de säljer marknadsdata till andra företag, och vill därför inte ha massa script som scrapar deras hemsida likt ddos attack varje dag när priserna publiceras.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
K kniv skrev:
Och mitt ursprungliga svar var att de säljer marknadsdata till andra företag, och vill därför inte ha massa script som scrapar deras hemsida likt ddos attack varje dag när priserna publiceras.
Fast hade de orkar publicera ett enkelt API, hade de sluppit webskraparna
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Delvis är det för dyrt. Har du tiotusen entusiaster som använder ditt api - gör en på tio rejält fel och ökar lasten något överdjävligt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K
P Peter787 skrev:
Fast hade de orkar publicera ett enkelt API, hade de sluppit webskraparna
Javisst, jag håller helt med dig. Säger inte emot, bara belyser ämnet med lite insikt och svarar på din fråga.
 
P
K kniv skrev:
Javisst, jag håller helt med dig. Säger inte emot, bara belyser ämnet med lite insikt och svarar på din fråga.
Det är iofs inte första gången företag tror att de kan ta betalt för något som finns tillgängligt gratis någon annanstans ifrån.
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
A andersda skrev:
Delvis är det för dyrt. Har du tiotusen entusiaster som använder ditt api - gör en på tio rejält fel och ökar lasten något överdjävligt.
Njah.. Det är ju ganska vanligt att man som användare av en tjänst ska registrera sig för att få en API nyckel. Sedan kan man begränsa varje nyckel till, säg 5 förfrågningar i dygnet - inte mellan 12:30 och 13:30 - och eventuellt bara för sin egen elregion. Då finns det fortfarande utrymme för att sälja en mer professionell tjänst som har tillgång til ytterligare regioner + förfrågningar. Inte omöjligt att en användare lyckas att göra ett fel som kan likna DDoS ändå, men då vill det va från samma källa som kan blockeras i FW/border router.

Om dom hade viljan att öppna upp är det nog inget stort eller särskilt dyrt projekt. Men det har inget kommerciellt intresse.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P
JesperKn JesperKn skrev:
Njah.. Det är ju ganska vanligt att man som användare av en tjänst ska registrera sig för att få en API nyckel. Sedan kan man begränsa varje nyckel till, säg 5 förfrågningar i dygnet - inte mellan 12:30 och 13:30 - och eventuellt bara för sin egen elregion. Då finns det fortfarande utrymme för att sälja en mer professionell tjänst som har tillgång til ytterligare regioner + förfrågningar. Inte omöjligt att en användare lyckas att göra ett fel som kan likna DDoS ändå, men då vill det va från samma källa som kan blockeras i FW/border router.

Om dom hade viljan att öppna upp är det nog inget stort eller särskilt dyrt projekt. Men det har inget kommerciellt intresse.
Ointresset kanske blir större om Nord Pool får Kick-Back på elhandlarnas försäljning ?
 
B
Kickback, va pratar du om? De tillhandahåller en börstjänst där köpare och säljare kan mötas, en rätt avancerad börstjänst. För detta tar de olika avgifter, bl.a. fasta avgifter och rörliga avgifter (som beror på vilka volymer som handlas).

Varför ställer du inte krav på din egen elhandlare att denna tillhandahåller ett öppet api som du kan ladda ner elpriser? Det är ju med denna part som du har en affärsrelation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.