I princip så diskuteras endast kol, gas, vind, sol, vatten och kärnkraft (i viss mån kraftvärme) som alternativ för elproduktion. Jag tycker att man även borde satsa på geotermisk energi. I Malmö håller man ju på med ett projekt för detta. Nu hittar jag ingen uppdatering senare än 2020 så det är oklart hur det går för dom men teorin över hur det ska fungera ser lovande ut på papperet.
 
M merbanan skrev:
I princip så diskuteras endast kol, gas, vind, sol, vatten och kärnkraft (i viss mån kraftvärme) som alternativ för elproduktion.
Tja, fast det är bara vatten, kärn-, kol, och gas som används i någon skala och som levererar.

Så det diskuteras en massa. Men det är bara de fyra ovan som faktiskt används i någon utsträckning. Resten är dimridåer eller för små och speciella tillämpningar. (Jaja, Danmark producerar en massa vindkraft, men 1/3 av deras produktion är ändå från kraftvärme, i deras fall med stort inslag av kol, och de är en stor importör av el, så de är inget exempel att ta efter...)
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
M
lilytwig lilytwig skrev:
Fossilfritt stål t ex. Du tror inte att någon räknat på det?
Hur skall det bidra till elproduktion när det inte blåser? Det är ju bara ännu en förbrukare.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
EddieHansson
M mnils skrev:
Vad skall vi med en massa vätgas till? Bygga zeppelinare?

Att framställa vätgas för senare elproduktion brukar miljömupparna bubbla om, de redovisar aldrig några kalkyler om vad sådan lagring kostar, hur hög verkningsgraden är och hur ofta man kan köra sådan produktion.
Däremot så är de helt övertygade om att det är för dyrt att bygga ny kärnkraft, man undrar varför de räknat på det ena men inte på det anda?
Verkningsgraden är inte lika viktig som med tex olja eller kol eftersom vinden är en outtömlig energikälla, liksom vätgasen som spjälkas ur vatten. Istället för att sälja vindkraft till 0 öre när det är överproduktion i systemet, kan producenterna producera vätgas som kan säljas för mer än 0 öre. Tex bränsleceller till flygplan, kraftverk, värmekraftverk, eller så
 
M mnils skrev:
Hur skall det bidra till elproduktion när det inte blåser? Det är ju bara ännu en förbrukare.
Några inlägg tidigare kan du läsa om farhågor för att solel kommer att sänka elpriserna så andra producenter kommer att gå omkull. När elen blir så billig så kommer vätgasproduktion väl till pass. Behövs inte hög verkningsgrad för att ta hand om el som ingen annan vill ha.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Några inlägg tidigare kan du läsa om farhågor för att solel kommer att sänka elpriserna så andra producenter kommer att gå omkull. När elen blir så billig så kommer vätgasproduktion väl till pass. Behövs inte hög verkningsgrad för att ta hand om el som ingen annan vill ha.
Tja, någon måste ju ändå betala för all vätgasinfrastruktur, och den blir inte billig. Så det är inte riktigt så enkelt som att det är värt att göra eftersom elen är "gratis". Man har alltid alternativkostnaden att ta hänsyn till. Pengarna man lägger på vätgasinfrastruktur kunde används till något annat istället.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
M
Så lösningen är att bygga så mycket vindkraft att det under stor del av tiden blir sådan överproduktion att man kan göra "gratis" vätgas. Hur skall då dessa vindkraftverk betalas och framförallt hur skall övrig energiproduktion som behövs när det inte blåser finansieras? Det hela låter väldigt snurrigt!
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M mnils skrev:
Så lösningen är att bygga så mycket vindkraft att det under stor del av tiden blir sådan överproduktion att man kan göra "gratis" vätgas. Hur skall då dessa vindkraftverk betalas och framförallt hur skall övrig energiproduktion som behövs när det inte blåser finansieras? Det hela låter väldigt snurrigt!
Tänkte inte på det...
 
  • Haha
mnils
  • Laddar…
H
G OMathson skrev:
Och då sammhället sponsrat solceller i stället för att behålla sex reaktorer så får ALLA ännu dyrare el när det är mörkt och kallt.
Tack Alliansen..
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
Tack Alliansen..
Nu körde du lite i diket va…?
 
  • Gilla
krill7 och 3 till
  • Laddar…
Kanske har varit upp tidigare isåfall får ni säga till.

Men jag har ett mindre hyreshus med 150-200kvm tak mot sydväst och funderade på solceller.
Nu gör jag ju inte slut på några mängder el då då det är fjärrvärme och varje lägenhet har egen elmätare.
Vad jag förstod så får man inte så bra betalt för elen man säljer om man säljer mer än man köper?
 
nino nino skrev:
Kanske har varit upp tidigare isåfall får ni säga till.

Men jag har ett mindre hyreshus med 150-200kvm tak mot sydväst och funderade på solceller.
Nu gör jag ju inte slut på några mängder el då då det är fjärrvärme och varje lägenhet har egen elmätare.
Vad jag förstod så får man inte så bra betalt för elen man säljer om man säljer mer än man köper?
Lika bra betalt för elen, dock bara 60 öre tillbaka på skatten för lika många kwh som du gör av med.
Hyreshus AB?
Vet inte hur det isåfall fungerar om man fortfarande får dom där 60 öre.
 
A Argastesnickaren skrev:
Lika bra betalt för elen, dock bara 60 öre tillbaka på skatten för lika många kwh som du gör av med.
Hyreshus AB?
Vet inte hur det isåfall fungerar om man fortfarande får dom där 60 öre.
Nej privat
 
nino nino skrev:
Nej privat
Då är det som jag skrev.
Du får lika bra betalt för all el du säljer dock bara 60 öre tillbaka på skatten upp till det antal kwh som gör av med.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Då är det som jag skrev.
Du får lika bra betalt för all el du säljer dock bara 60 öre tillbaka på skatten upp till det antal kwh som gör av med.
Ok men då vore det ju bättre för mig att sätta upp kanske 1/5 paneler där och sen sätta ett gäng hemma där stugan också ligger i bra riktning.
Men det blir ju förmodligen mycket dyrare installation då det blir på 2 ställen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.