I en annan tråd redovisade jag för mina upptäckter i helgen när jag sprang runt och mätte upp vad olika prylar drar. Precis som andra konstanterat här så är hemelektronik i standby inte så farligt. Däremot upptäckte jag några andra busar, siffrorna anger vad de drar när de är "avstängda":

Tvättmaskin, 13 år gammal Miele: 11W
Torktumlare, 1 år gammal Miele: 18W
Centraldammsugare, 8 år gammal Canvac: 16W
Digitalpiano, ca 5 år gammalt Yamaha Clavinova: 38W

Totalt blir detta 83W hela tiden, eller ca 20% av min totala grundlast på runt 400W. Det blir ca 720kWh på ett år, helt i onödan.

Så mitt tips är att kolla era vitvaror. Hos mig får diskmaskin (8 år gammal Miele), ugn (8 år gammal Husqvarna), och mikro (okänt märke och ålder) godkänt, medan resten får bakläxa. Jag ska åtgärda dessa med lite smarta pluggar.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Teknikprylar som går standby, då menar standby, inte bara att man inte använder dem. Drar extremt lite. Det handlar om milliwatt, även äldre utrustning. Så länge vi inte pratar om antik elektronik fån 79-80 talet.
Men en router är inte i standby bara för att man inte använder den. Nätverkskopplade högtalare är aldrig i riktig standby, de måste lyssna på nätet, men de drar ändå väldigt lite, jämfört med om man spelar något.
Tyvärr kan jag sägs att utan att mäta så vet man inte...
Blev ganska förvånad när jag upptäckte att dammsugaren som är helt släckt drar 10w i standby.....
Den är gjord efter 2000....
 
  • Gilla
Birdway och 2 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Problem: Du mäter spänning (U) och ström (I).
I likströmsfallet/100% resistiv last på växelström (e.g. ett värmelement) beräknas den aktiva effekten som P=U*I.

I fallet med reaktiv last (t.ex. nätdelar till tv) så kommer en sådan mätning bara ge den skenbara effekten, som består av både den reaktiva och aktiva effekten. Privathushåll debiteras enbart den aktiva effekten (well, den reaktiva schablonmässigt inbakat, men det är en separat diskussion).

Per definition kan du inte mäta den aktiva effekten med utrustningen i bilden, om inte effektfaktorn är angiven på apparaten. Isåfall är det bara att beräkna den aktiva effekten som P = U*I*effektfaktorn. I teorin. Sen kan effektfaktorn variera.

Mätte på mina nätverksprylar, och om jag minns rätt så var den skenbara effekten typ 3 gånger större än den aktiva.
Hur bra är de apparater man kan köpa för att mäta förbrukning då? Klarar de av det min "maskinpark" inte fixar?
Och är en för 179 spänn från Kjell lika bra som dyrare varianter?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur bra är de apparater man kan köpa för att mäta förbrukning då? Klarar de av det min "maskinpark" inte fixar?
Och är en för 179 spänn från Kjell lika bra som dyrare varianter?
Om man läser kommentarerna på produktsidan så är den första att mätvärdena inte verkar stämma. Låter misstänkt som att den mäter skenbar och inte aktiv effekt. Den anger dock kWh och W, inte kVArh och VA.

Med det sagt, jag har en som ser exakt likadan ut köpt på biltema. Har faktiskt inte kollat hur den mäter utan bara förutsatt att den gör rätt. Kanske ska ta och ta reda på det.
 
A Alexn72 skrev:
Tyvärr kan jag sägs att utan att mäta så vet man inte...
Blev ganska förvånad när jag upptäckte att dammsugaren som är helt släckt drar 10w i standby.....
Den är gjord efter 2000....
Återigen...var det aktiv effekt?
Dammsugare har ett nätfilter bestående av ett par tre kondensatorer på nätingången, för att inte släppa skräp från elmotrns kolborstar baklänges ut på nätet. Ligger dessa före brytaren drar de kapacitiv reaktiv effekt med avslagen dammsugare. Eventuell varvtalsreglering kan också spöka.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Om man läser kommentarerna på produktsidan så är den första att mätvärdena inte verkar stämma. Låter misstänkt som att den mäter skenbar och inte aktiv effekt. Den anger dock kWh och W, inte kVArh och VA.

Med det sagt, jag har en som ser exakt likadan ut köpt på biltema. Har faktiskt inte kollat hur den mäter utan bara förutsatt att den gör rätt. Kanske ska ta och ta reda på det.
Kan inte påstå att jag är varken nöjd eller missnöjd med Kjells egna märken generellt ..
Steget upp verkar ju vara nåt sånt här;
https://www.kjell.com/se/produkter/...trom/energimatare/elmatare-din-montage-p67049

Om man vill testa att någon mäter rätt, hur skulle man gå tillväga?

Den har ju hyfsade omdömen på amazon iaf ...
 
  • Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kan inte påstå att jag är varken nöjd eller missnöjd med Kjells egna märken generellt ..
Steget upp verkar ju vara nåt sånt här;
[länk]

Om man vill testa att någon mäter rätt, hur skulle man gå tillväga?

Den har ju hyfsade omdömen på amazon iaf ...
Två metoder som dyker upp spontant: Koppla in en ren kapacitiv last (= en kondensator som tål nätspänning). Räkna ut vad skenbara respektive aktiva effekten blir. Jämför med mätvärdet.
Alternativt: Använd husets elmätare. Stäng av allt utom det uttaget där du kopplar in din lösa mätare + valfri pryl. Blir det samma effekt? Husets mätare gör rätt och mäter aktiv effekt.
 
  • Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
I en annan tråd redovisade jag för mina upptäckter i helgen när jag sprang runt och mätte upp vad olika prylar drar. Precis som andra konstanterat här så är hemelektronik i standby inte så farligt. Däremot upptäckte jag några andra busar, siffrorna anger vad de drar när de är "avstängda":

Tvättmaskin, 13 år gammal Miele: 11W
Torktumlare, 1 år gammal Miele: 18W
Centraldammsugare, 8 år gammal Canvac: 16W
Digitalpiano, ca 5 år gammalt Yamaha Clavinova: 38W

Totalt blir detta 83W hela tiden, eller ca 20% av min totala grundlast på runt 400W. Det blir ca 720kWh på ett år, helt i onödan.

Så mitt tips är att kolla era vitvaror. Hos mig får diskmaskin (8 år gammal Miele), ugn (8 år gammal Husqvarna), och mikro (okänt märke och ålder) godkänt, medan resten får bakläxa. Jag ska åtgärda dessa med lite smarta pluggar.
Nu när du säger/skriver det har jag glömt tvätt, torktumlare och diskmaskin...

Edit: 1.5w för all, var inte så spännande. De drar 0.5w var (fast med opålitlig mätare, den avrundar till 0.5W)
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Den mekaniska ventilation har en fläktmotor på ca 50W, dvs 1,2 kWh/dygn.

Varmvattenförluster är det enskilt största om man har konventionell beredare.

En äldre frys likaså, kan dra 200-300W. Blir snabbt dyrare än innehållet.
En kyl frys bidrar till uppvärmningen. Bör outas.
 
R R Göran skrev:
En kyl frys bidrar till uppvärmningen. Bör outas.
Det stämmer naturligtvis men 5-6 månader om året är det inte ett ekonomiskt värde och ofta inte heller under vinterhalvåret.

En äldre frysbox t ex är oftast placerad i ett utrymme där spillvärmen saknar värde, det tillför inget att rumstemperaturen i förrådet i källaren ökar 2 grader.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Absolut det håller jag med om och så gör jag. Alltså stänger aldrig av varmvattenberedaren (utom i sommarstugan längre perioder). Jag tror min på 300 liter drar kanske 3 kWh per dygn för att hålla temperaturen. Jag ser tippar vissa timmar då jag inte är hemma på sommaren och tror det är när den slår på med några timmars mellanrum.

I början av tråden var det någon som skrev om att värma upp vatten från kallt till varmvatten, men det är ju en helt annan fråga och inte relevant för ”tomgångsförbrukningen” när man inte är hemma.
Fysikens lagar säger att man sparar på el om man stänger av VVB under frånvaron. Nu kommer dom som säger att då behöver man mer el för att värma upp VVB när man kommer hem. Men så är det inte, det går lätta att räkna ut, fråga närmste NO-lärare med utbildning.
Enda nackdelen är att man behöver vänta ett par timmar efter hemkomsten innan man kan duscha.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Fysikens lagar säger att man sparar på el om man stänger av VVB under frånvaron. Nu kommer dom som säger att då behöver man mer el för att värma upp VVB när man kommer hem. Men så är det inte, det går lätta att räkna ut, fråga närmste NO-lärare med utbildning.
Enda nackdelen är att man behöver vänta ett par timmar efter hemkomsten innan man kan duscha.
Naturligtvis är det så, även på samma sätt med värme i huset. Dock inte så stor mening om man bara är hemifrån kortare stunder. I sommarstugan är det kanske veckor och på vinterhalvåret månader mellan besöken så då stängs varmvattenberedaren av mellan besöken. Inget behov av varmvatten första timmen efter ankomst där.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Fysikens lagar säger att man sparar på el om man stänger av VVB under frånvaron. Nu kommer dom som säger att då behöver man mer el för att värma upp VVB när man kommer hem. Men så är det inte, det går lätta att räkna ut, fråga närmste NO-lärare med utbildning.
Enda nackdelen är att man behöver vänta ett par timmar efter hemkomsten innan man kan duscha.
Ja, om du pratar om en ren varmvattenberedare med "doppvärmare" så har du helt rätt.
Dock blir den reella besparingen under något/några dygn tämligen minimal i förhållande till nackdelen med att vänta ett par timmar innan man kan tvätta händerna i varmt vatten.

Om man har någon form av värmepump som värmer upp vattnet blir dock ekvationen betydligt knepigare.
Beroende på pump så kan den behöva arbeta med en högre effekt och ett lägre COP/COPV som i sig kan ge dyrare uppvärmning. Vissa andra kan koppla in elpatron för att snabbt få upp värmen i varmvattnet, vilket kan leda till flera gånger dyrare varmvatten under en del av uppvärmningscykeln.

Som bonus har många värmepumps-varmvattenberedare automatik som skyddar mot legionella genom att periodiskt höja temperaturen över 60grader i varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
errakareby och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja, om du pratar om en ren varmvattenberedare med "doppvärmare" så har du helt rätt.
Dock blir den reella besparingen under något/några dygn tämligen minimal i förhållande till nackdelen med att vänta ett par timmar innan man kan tvätta händerna i varmt vatten.

Om man har någon form av värmepump som värmer upp vattnet blir dock ekvationen betydligt knepigare.
Beroende på pump så kan den behöva arbeta med en högre effekt och ett lägre COP/COPV som i sig kan ge dyrare uppvärmning. Vissa andra kan koppla in elpatron för att snabbt få upp värmen i varmvattnet, vilket kan leda till flera gånger dyrare varmvatten under en del av uppvärmningscykeln.

Som bonus har många värmepumps-varmvattenberedare automatik som skyddar mot legionella genom att periodiskt höja temperaturen över 60grader i varmvattenberedaren.
Och då har jag kopplat bort min elpatron i VP från dag 1. Legionellaprogramm kör jag aldrig eftersom det finns inga vattenfickor. Alla tappställen för varmt vatten används dagligen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och då har jag kopplat bort min elpatron i VP från dag 1. Legionellaprogramm kör jag aldrig eftersom det finns inga vattenfickor. Alla tappställen för varmt vatten används dagligen.
Utmärkt. Då stämmer det för dig. Dock är det inte ett generellt svar, då rätt många inte går in och gör den typen av ändringar i sina värmepumpar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.