Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mätte vår "tv-uppsättning" idag, det såg ut såhär i standby-läge;
[bild]

Då är det en 65" nästan ny OLED, boxer tv-box och en 10 år gammal hemmabioförstärkare...
Jag hade tidigare en TV-box som drog *mer* i standby än när den var "på".
Det visade sig att den del som drog mest var displayen och den visade en klocka med rätt stark belysning i standby, men den stängdes av och kanal-info visades betydligt svagare för att inte störa när den användes. :D
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
stugan_i_skogen och 15 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag tror det är rätt få som stänger av varmvattenberedaren när man är borta över en kortare period, så det värms upp oavsett.
Visst drar den mer och längre perioder när man använder varmvatten, men de är ju inte extremt välisolerade utan läcker en hel del värme, vilket gör att de brukar aktiveras några gånger per dygn även utan förbrukning.
Absolut det håller jag med om och så gör jag. Alltså stänger aldrig av varmvattenberedaren (utom i sommarstugan längre perioder). Jag tror min på 300 liter drar kanske 3 kWh per dygn för att hålla temperaturen. Jag ser tippar vissa timmar då jag inte är hemma på sommaren och tror det är när den slår på med några timmars mellanrum.

I början av tråden var det någon som skrev om att värma upp vatten från kallt till varmvatten, men det är ju en helt annan fråga och inte relevant för ”tomgångsförbrukningen” när man inte är hemma.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mätte vår "tv-uppsättning" idag, det såg ut såhär i standby-läge;
[bild]

Då är det en 65" nästan ny OLED, boxer tv-box och en 10 år gammal hemmabioförstärkare...
Det är ju väldigt mycket för att vara standby för tre prylar. Den nya OLED TVn borde ha låg stand-by.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mätte vår "tv-uppsättning" idag, det såg ut såhär i standby-läge;
[bild]

Då är det en 65" nästan ny OLED, boxer tv-box och en 10 år gammal hemmabioförstärkare...
Det där är ju ca 64 W (228*0,28=63,84)! Något är knas, antingen i mätningen eller i någon av förbrukarna. Jag skulle dra ur prylarna en och en för att se vilken som är boven i dramat...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mätte vår "tv-uppsättning" idag, det såg ut såhär i standby-läge;
[bild]

Då är det en 65" nästan ny OLED, boxer tv-box och en 10 år gammal hemmabioförstärkare...
64 Watt i standby är rätt mycket!
Edit: 3:a på den bollen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Mätte vår "tv-uppsättning" idag, det såg ut såhär i standby-läge;
[bild]

Då är det en 65" nästan ny OLED, boxer tv-box och en 10 år gammal hemmabioförstärkare...
Effektfaktor?
Känns ju bitigt...
 
  • Gilla
SkaneErik och 1 till
  • Laddar…
Det är väl maximalt 1 W i standby sedan tio år tillbaka enligt EU direktiv. Kanske tex TVn inte är i äkta standby, min går att ställa i något läge då att den vaknar snabbare men då förbrukar mer.

Så här ser förbrukning på min 55 OLED ut.
Appskärm med energiförbrukningsgraf för en 55-tums OLED-TV, med låg standby-förbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan ingenting i standby. Naturligtvis en Shelly som mäter effekten och baserat på det styr belysning och annat när TV slås av eller på :cool:.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Effektfaktor?
Känns ju bitigt...
Vad behöver man för att räkna ut det?
 
P Pin skrev:
Det är ju väldigt mycket för att vara standby för tre prylar. Den nya OLED TVn borde ha låg stand-by.
Jag får dra ur dem en och en och kolla..

Om man spelade upp 4k/HDR från Netflix låg förbrukningen på ca 1,1 A i ljusa scener, ner mot 0,7 i mörka....
 
  • Gilla
akvariekillen och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag får dra ur dem en och en och kolla..

Om man spelade upp 4k/HDR från Netflix låg förbrukningen på ca 1,1 A i ljusa scener, ner mot 0,7 i mörka....
Stämmer ju rätt väl med hur en OLED fungerar jämfört med många LED-skärmar (utan local dimming) som drar konstant effekt oavsett vad de visar.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag får dra ur dem en och en och kolla..

Om man spelade upp 4k/HDR från Netflix låg förbrukningen på ca 1,1 A i ljusa scener, ner mot 0,7 i mörka....
Ja det skiljer mycket mellan ljust och mörkt på min också, så jag fick trimma in hysteresen på min styrning annars blev det ljusorgel :rofl:
 
P Pin skrev:
Det är ju väldigt mycket för att vara standby för tre prylar. Den nya OLED TVn borde ha låg stand-by.
Nej, det beror på att det mäts fel. Lasten är till stor del reaktiv så att mäta strömmen bara blir fel!
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Nej, det beror på att det mäts fel. Lasten är till stor del reaktiv så att mäta strömmen bara blir fel!
Hur ska man mäta? Med ovanstående utrustning.. :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Hur ska man mäta? Med ovanstående utrustning.. :)
Problem: Du mäter spänning (U) och ström (I).
I likströmsfallet/100% resistiv last på växelström (e.g. ett värmelement) beräknas den aktiva effekten som P=U*I.

I fallet med reaktiv last (t.ex. nätdelar till tv) så kommer en sådan mätning bara ge den skenbara effekten, som består av både den reaktiva och aktiva effekten. Privathushåll debiteras enbart den aktiva effekten (well, den reaktiva schablonmässigt inbakat, men det är en separat diskussion).

Per definition kan du inte mäta den aktiva effekten med utrustningen i bilden, om inte effektfaktorn är angiven på apparaten. Isåfall är det bara att beräkna den aktiva effekten som P = U*I*effektfaktorn. I teorin. Sen kan effektfaktorn variera.

Mätte på mina nätverksprylar, och om jag minns rätt så var den skenbara effekten typ 3 gånger större än den aktiva.
 
  • Gilla
SkaneErik och 9 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Problem: Du mäter spänning (U) och ström (I).
I likströmsfallet/100% resistiv last på växelström (e.g. ett värmelement) beräknas den aktiva effekten som P=U*I.

I fallet med reaktiv last (t.ex. nätdelar till tv) så kommer en sådan mätning bara ge den skenbara effekten, som består av både den reaktiva och aktiva effekten. Privathushåll debiteras enbart den aktiva effekten (well, den reaktiva schablonmässigt inbakat, men det är en separat diskussion).

Per definition kan du inte mäta den aktiva effekten med utrustningen i bilden, om inte effektfaktorn är angiven på apparaten. Isåfall är det bara att beräkna den aktiva effekten som P = U*I*effektfaktorn. I teorin. Sen kan effektfaktorn variera.

Mätte på mina nätverksprylar, och om jag minns rätt så var den skenbara effekten typ 3 gånger större än den aktiva.
Jag håller med om detta.
Men även om det är 20W och inte 60W så är det ju alldeles för mycket jämfört med 1W per enhet i standby.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.