J jävla_hus skrev:
Kommer nog att bli en sådan liten pinnasvets för min del. Den jag har är lite väl stor när man bara vill göra något snabbt.
Fördelen med med ett sånt gammalt as är att de brukar ha rejält långa kablar så den inte behöver flyttas :D
 
  • Gilla
jävla_hus och 1 till
  • Laddar…
Är inte det bästa för amatören som sällan använder den och gillar låg vikt, en sk Inverter MultiSvets, som kan klara både Mig/Mag, MMA och mha tilläggspaket TIG? Känns som jag skulle vilja byta ut mina tre till en sådan och spara plats..
 
J jävla_hus skrev:
Kommer nog att bli en sådan liten pinnasvets för min del. Den jag har är lite väl stor när man bara vill göra något snabbt.
Å jösses vilken pjäs! Vågar man dra igång en sådan utan att riskera göra hela södra svergie strömlöst? :)
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
J jävla_hus skrev:
Kommer nog att bli en sådan liten pinnasvets för min del. Den jag har är lite väl stor när man bara vill göra något snabbt.
Hehe, påminner om youtubfilmer där de de svetsar MMA med 1000A...
 
  • Haha
jävla_hus
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Å jösses vilken pjäs! Vågar man dra igång en sådan utan att riskera göra hela södra svergie strömlöst? :)
Haha, klarar sig lätt på mina 16A säkringar men storleken är helt klart lite dryg.
Väldigt bra att använda dock och jag skulle önska att alla som testar pinne fick testa en dylik tingest innan man börjar försöka med nutida små invertersvetsar, tack vara hur överdimensionerad och kraftig den är så går det enklare att lära sig.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Ok, vilken är bäst för total nybörjare som bara ska dra ihop ett par armeringsjärn etc för trädgårdsploj. Dvs inte riktiga reperationer eller byggen?

Edit: fattar att man inte har Lidl svets på byggen men ja, ni greppar vad jag ska ha en svets till
Du kommer rätt långt med en invertersvets, dock kräver MMA/pinnsvets nog mer handlag och träning än MIG, men slutresultatet blir inte sämre med en billigare inverter jämfört med en dyrare, det beror mer på svetsaren.

Nackdelen med de små billiga är strömstyrkan och intermittensen. Det senare avgör hur länge man kan svetsa med 50% rsp 100% av maximal strömstyrka då maskinen vid drift "överbelastas" och behöver svalna emellanåt.

Men för hobbybruk spenderar man ofta mer tid med förberedelser och efterbearbetning än tid för att lägga svetsfogar.
 
  • Gilla
mackee
  • Laddar…
E ernelli skrev:
Du kommer rätt långt med en invertersvets, dock kräver MMA/pinnsvets nog mer handlag och träning än MIG, men slutresultatet blir inte sämre med en billigare inverter jämfört med en dyrare, det beror mer på svetsaren.

Nackdelen med de små billiga är strömstyrkan och intermittensen. Det senare avgör hur länge man kan svetsa med 50% rsp 100% av maximal strömstyrka då maskinen vid drift "överbelastas" och behöver svalna emellanåt.

Men för hobbybruk spenderar man ofta mer tid med förberedelser och efterbearbetning än tid för att lägga svetsfogar.
Nu är det riktigt OT och de sista 8 inläggen borde lyftas till separat tråd.

Håller med om det mesta du skriver. Men nog är det stor skillnad på en billig inverter och en märkesmaskin. Svetsarens handlag är viktigast för resultatet men de billigaste maskinerna har/kan ha dåliga startegenskaper och annat som för en hobbysvetsare är betydligt viktigare än intermittens och strömstyrka. Hur Parkside placerar sig här vet jag inte. Och för pinnsvetsning kommer du väldigt långt med 150 A strömstyrka.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Nu är det riktigt OT och de sista 8 inläggen borde lyftas till separat tråd.

Håller med om det mesta du skriver. Men nog är det stor skillnad på en billig inverter och en märkesmaskin. Svetsarens handlag är viktigast för resultatet men de billigaste maskinerna har/kan ha dåliga startegenskaper och annat som för en hobbysvetsare är betydligt viktigare än intermittens och strömstyrka. Och för pinnsvetsning kommer du väldigt långt med 150 A strömstyrka.
Jag svarade på frågan om det var Lidls MIG eller MMA svets som var det bästa alternativet för en nybörjare, även om diskussionen om intermittens var lite of topic.

Jag skulle rekommendera MMA då man har fler alternativ med olika elektroder än med MIG utan gas, och bortsett från intermittens och att enklare inverter svetsar är svårare att tända så blir ändå slutresultatet inte sämre med billig inverter vs dyr inverter om man kan svetsa. Ska man svetsa tunna material är det nog svårt utan MIG.

Jag brukar värma upp elektroden på en skrotbit om det är en knepig svetsfog där det är svårt att komma åt och elektroden riskerar att fastna vid start, sånt joxande kan man ju hålla på med som glad amatör men duger nog inte yrkesmässigt.
 
E ernelli skrev:
Jag svarade på frågan om det var Lidls MIG eller MMA svets som var det bästa alternativet för en nybörjare, även om diskussionen om intermittens var lite of topic.

Jag skulle rekommendera MMA då man har fler alternativ med olika elektroder än med MIG utan gas, och bortsett från intermittens och att enklare inverter svetsar är svårare att tända så blir ändå slutresultatet inte sämre med billig inverter vs dyr inverter om man kan svetsa. Ska man svetsa tunna material är det nog svårt utan MIG.

Jag brukar värma upp elektroden på en skrotbit om det är en knepig svetsfog där det är svårt att komma åt och elektroden riskerar att fastna vid start, sånt joxande kan man ju hålla på med som glad amatör men duger nog inte yrkesmässigt.
Jag har båda Lidlsvetsarna och är själv en riktig amatör... Om jag måste välja bort en så skulle det bli pinnsvetsen då jag mycket sparsamt använt den. Med Flustrådssvetsen så får jag ihop det mesta och den använder även tonåringen när jag kräver att han ska göra nått praktiskt. Stå och lära honom pinnsvetsen känns väldigt avlägset. Jo, det ryker bra om flusset men vi svetsar bara utomhus.
 
A anis16 skrev:
Jag har båda Lidlsvetsarna och är själv en riktig amatör... Om jag måste välja bort en så skulle det bli pinnsvetsen då jag mycket sparsamt använt den. Med Flustrådssvetsen så får jag ihop det mesta och den använder även tonåringen när jag kräver att han ska göra nått praktiskt. Stå och lära honom pinnsvetsen känns väldigt avlägset. Jo, det ryker bra om flusset men vi svetsar bara utomhus.
Nu har jag inte testat MIG'en men jag är otroligt imponerad över vad MMA svetsen klarar av!
Jag hade en gammal Kempi som lade av och den var oerhört kinkig med ström (10 meter skarvsladd gick) medan Lidls svetsar hur bra som helst även med 20 meter skarvsladd.
 
j.erkers
j.erkers j.erkers skrev:
Jag ser att från den 11/8 har Lidl denna svets: [länk] .
Duger den till att svetsa ihop lite armeringsjärn till en vacker (?) spaljé? Har lagt några meter svets till husbehov men är långt ifrån duktig...
Det är den jag har, fast äldre modellen, och den svetsar som bara den...
 
  • Gilla
j.erkers
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Jag ser att från den 11/8 har Lidl denna svets: [länk] .
Duger den till att svetsa ihop lite armeringsjärn till en vacker (?) spaljé? Har lagt några meter svets till husbehov men är långt ifrån duktig...
Om Du har lite is i magen kanske Du skall vänta på denna variant som släppts i Tyskland nu som förutom pinsvets också har en vettig TIG om du har råd med en gasflaska

https://www.lidl.de/p/parkside-perf...-ptmi-180-a1-wig-mma-mit-tragegurt/p100347873
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
P poba53 skrev:
Om Du har lite is i magen kanske Du skall vänta på denna variant som släppts i Tyskland nu som förutom pinsvets också har en vettig TIG om du har råd med en gasflaska

[länk]
Den har varit i Tyskland ett par gånger förut under många år men verkar inte ha hittat hit till Sverige. Har den själv på min önskelista över villhöversaker...
Är det jag som blandar ihop det eller var det så att man kunde fulköra TIG:en med CO2 om man inte hade gasflaskan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.