Nissens
S sjoelund skrev:
[länk]

Den gröna kurvan är den inflationsjusterade utvecklingen på börsen i Sverige. Gick den upp under 60- och 70-talet? Nej. Men 80-talet gick bra (så Anders kanske var 10 år fel)

[bild]
Vad menar du?
Att det var sämre tider ett tag betyder att ”Sverige gick åt helvete”??

Då har vi helt olika definitioner för när något ”går åt helvete”…

Om jag minns rätt så sammanföll väl de kurvorna med oljekrisen. Den var knappast ett lokalt problem i Sverige…
 
Nissens
F fribygg skrev:
Javisst, som investering, men mitt boende ska inte avkasta maximalt ekonomiskt utan vara ett tryggt hem.
Hmm, man investerar i något som ger bättre avkastning än boräntan, sedan amorterar man av huset med det förstås… det gör att du blir av med bolånen snabbare…
 
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om? Att två stenrika kändisar var missnöjda betyder inte att ”Sverige gått åt helvete”

Jösses…
Lär dig lite historia pöjk. Tillväxten var åt helvete pga för höga skatter. Hade man inte gjort reformer på 90 talet så hade vi aldrig återhämtas oss

edit: Det var såklart massor med företagare som led lika illa eller värre. Men dessa skrevs det inget om.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmm, man investerar i något som ger bättre avkastning än boräntan, sedan amorterar man av huset med det förstås… det gör att du blir av med bolånen snabbare…
Det är helt ok för mej om du vill bo i ett belånat hem, du behöver inte ursäkta dej för att du inte hade möjlighet att bygga i rätt tid.
 
Nissens
F fribygg skrev:
Det är helt ok för mej om du vill bo i ett belånat hem, du behöver inte ursäkta dej för att du inte hade möjlighet att bygga i rätt tid.
Jag bor inte i något belånat hem. Jag byggde i rätt tid OCH betalade av huset hyfsat snabbt pga investeringarna. :)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om? Att två stenrika kändisar var missnöjda betyder inte att ”Sverige gått åt helvete”

Jösses…
Så du tycker att >100% marginalskatt bara är missnöje? Du får komma ihåg att t.ex. många läkare bara jobbade halva året för efter det fick de ändå inte mer pengar efter skatt (för marginalskatten var så hög). Tror du att landet fungerar bra om sjukhusen måste stänga för personalbrist i Augusti för deras personal inte kan få lön?

Inte kommer folk fortsätta jobba om du sätter ett tak på hur mycket man kan tjäna...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lär dig lite historia pöjk. Tillväxten var åt helvete pga för höga skatter. Hade man inte gjort reformer på 90 talet så hade vi aldrig återhämtas oss

edit: Det var såklart massor med företagare som led lika illa eller värre. Men dessa skrevs det inget om.
Kolla Sjoelunds kurvor han postade ovan, så ser du hur fel du har… :crysmile:
 
Nissens
S sjoelund skrev:
Så du tycker att >100% marginalskatt bara är missnöje? Du får komma ihåg att t.ex. många läkare bara jobbade halva året för efter det fick de ändå inte mer pengar efter skatt (för marginalskatten var så hög). Tror du att landet fungerar bra om sjukhusen måste stänga för personalbrist i Augusti för deras personal inte kan få lön?

Inte kommer folk fortsätta jobba om du sätter ett tak på hur mycket man kan tjäna...
Jag säger inte att det var bra, men det är stor skillnad på det och att ”Sverige går åt helvete”.

Sverige gick inte ”åt helvete”, och man fixade problemen som fanns helt enkelt.
 
Och så var vi OT igen..... Man börjar ju tröttna.
 
  • Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag bor inte i något belånat hem. Jag byggde i rätt tid OCH betalade av huset hyfsat snabbt pga investeringarna. :)
Även om bygga är billigare än köpa gammalt så är det inte alla som vill bo i nybyggen. Jag kan tex inte tänka mig köpa ett hus yngre än 1930
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Även om bygga är billigare än köpa gammalt så är det inte alla som vill bo i nybyggen. Jag kan tex inte tänka mig köpa ett hus yngre än 1930
Hur kom du fram till att det är billigare att bygga nytt än att köpa gammalt?
På landsbygden är det kanske så, men i storstadsområdena har markpriserna rusat iväg.
Att bo i gamla hus med renoveringar och höga driftskostnader passar kanske vissa, men många lägger hellre sin tid o pengar på annat. :)
 
Nissens Nissens skrev:
Hur kom du fram till att det är billigare att bygga nytt än att köpa gammalt?
På landsbygden är det kanske så, men i storstadsområdena har markpriserna rusat iväg.
Att bo i gamla hus med renoveringar och höga driftskostnader passar kanske vissa, men många lägger hellre sin tid o pengar på annat. :)
Det var ditt spartips inte mitt
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det var ditt spartips inte mitt
Vad snackar du om?
Jag har inte lämnat något spartips som rör att bygga hus…
 
C Crank skrev:
Att ta in en miljon nya människor i landet och samtidigt stänga ner kärnkraften är idiotiskt, vem som helst kan räkna ut vad som händer med elpriserna då
Hur hänger invandring och elpriser ihop?
 
M
HJS HJS skrev:
Hur hänger invandring och elpriser ihop?
Förbrukningen ökar med större befolkning eller tror du att invandrarna bor i lerhyddor utan ström?

Det samma gäller VA nät, bostäder, skolor och sjukvård, allt behöver skalas upp om befolkningen blir större. Detta tar naturligtvis tid och ger flaskhalsproblem under uppbyggnaden.
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.