Hej alla,

Vad vill just erat parti göra för att vi i Sverige ska få tillbaka ett stabilt elsystem med kapacitet att förse oss med rimligt prissatt elektricitet.

Lista 5 konkreta förslag som ni kan stå för.

Mvh Erik Wedlund
 
Jag kanske har varit lite otydlig. I det här forumet får ni diskutera bostadspolitik med varandra nu fram till valet. Jag har bjudit in politiker att debattera här med oss och svara på våra frågor söndagen den 28 augusti 2022 mellan kl. 20-22. Innan dess lär ingen svara här.

Men trådarna med debatt, frågor och diskussioner från valet 2018 ligger kvar här som ni ser.

Lite svar på din fråga hoppas jag ändå du kan få redan nu i den här artikeln som vi just publicerade: https://www.byggahus.se/sa-vill-par...risten-och-andra-heta-bostadspolitiska-fragor
 
Redigerat:
Det är ganska intressant att många tror att våra politiska partier/riksdag/regering har någon som helst påverkan på elpriset. El upphandlas på Nordpol beslutat av nån riksdag för många år sen då elmarknaden skulle avregleras/privatiseras.
I o m det och i samband med att man byggt kablar till utlandet har vi fått en europeisk marknad som sätter priset.
Det enda vi kan göra är att följa med på tyska, danska, polska och andra länder söder om oss hur de ska lösa sin energipolitik och sen påverka våra EU-politiker att se till att resp land måste klara större delen av sin egna elförbrukning själva.
Tanken med de kablar som går mellan Sverige/Norge och kontinenten/England är inte att t ex Tyskland ska kunna stoppa sin kärnkraft och vi förse dem med ersättningsel. De hade i o f s ett avtal med Ryssland om att täcka upp det med gas via Nordstream 1 & 2. Men innan "specialoperationen" i Ukraina startade så sköt elpriset i höjden ändå. Tyskarna hade bl a för lite kapacitet på att göra el av gas.

Vi är alltså i händerna på EU och våra grannar i söder.
Sen kan alltid riksdan besluta om div stödpaket, men hur gör man det så alla blir glada ?
 
Man kan ha statliga elbolag som säljer el till EU till ett pris, sen ett pris till svenskar.

Dvs ett exportpris och ett inhemskt pris. Win win.

Som du säger så sitter vi i EUs knä, det är helt och hållet våra politikers fel.
 
  • Gilla
sebbu och 1 till
  • Laddar…
J
E erikjakan skrev:
Hej alla,

Vad vill just erat parti göra för att vi i Sverige ska få tillbaka ett stabilt elsystem med kapacitet att förse oss med rimligt prissatt elektricitet.

Lista 5 konkreta förslag som ni kan stå för.

Mvh Erik Wedlund
Tycker du elsystemet är instabilt?

Jag tycker det fungerar som avsett men det är elpriserna som är orimligt volatila.

Det handlar mer om att elmarknad har blivit extremt fokuserad på vinst istället för att se till medborgarnas och landets intressen. Hade inte den omfattande exporten skett hade volatiliteten avtagit. Det är min egen syn på saken.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Tycker du elsystemet är instabilt?

Jag tycker det fungerar som avsett men det är elpriserna som är orimligt volatila.

Det handlar mer om att elmarknad har blivit extremt fokuserad på vinst istället för att se till medborgarnas och landets intressen. Hade inte den omfattande exporten skett hade volatiliteten avtagit. Det är min egen syn på saken.
Inte än men risken är stor i vinter.

Etableringsstopp för industrier och bostäder på flera orter är väl kanske inte vad jag skulle kalla för ett stabilt system.

Håller med dig om fokuset, det har flyttats och ändrats.
 
E erikjakan skrev:
Inte än men risken är stor i vinter.

Etableringsstopp för industrier och bostäder på flera orter är väl kanske inte vad jag skulle kalla för ett stabilt system.

Håller med dig om fokuset, det har flyttats och ändrats.
Det är just för att hålla systemet stabilt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är just för att hålla systemet stabilt.
LOL, ja, koppla från områden känns ju jäkligt I-Land
 
Det har aldrig hänt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det har aldrig hänt.
Än.
 
E erikjakan skrev:
Än.
Ganska många saker som inte hänt "än".

Jag tycker att politiker borde agera som filmen "Pacific rim" är ett rimligt scenario. ;)
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 1 till
  • Laddar…
M
J Jan_G skrev:
Det är ganska intressant att många tror att våra politiska partier/riksdag/regering har någon som helst påverkan på elpriset. El upphandlas på Nordpol beslutat av nån riksdag för många år sen då elmarknaden skulle avregleras/privatiseras.
I o m det och i samband med att man byggt kablar till utlandet har vi fått en europeisk marknad som sätter priset.
Naturligtvis så har politiken enorm påverkan på elpriserna, de beslutar om subventioner av vissa kraftslag och straffskatter på andra, förbud mot att bygga vissa och miljölagstiftning som gör det omöjligt för andra. Dessutom så är hela transmissionsnätet statligt och det bestämmer hur mycket effekt som finns att tillgå på olika ställen och vilka anslutningar det finns till andra länder.

Nordpool är bara marknadsplatsen för vad priset blir imorgon, utbudet och efterfrågan är ingångsvärden, inte något som bestäms där.
 
  • Gilla
KKJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.