E Elektra skrev:
Man får räkna med ca 10 år oavsett om det är nya, modula kärnkraftverk eller nya vindparker. 10 år att bygga nya kraftverk som ansluter i Oskarshamn eller Ringhals, och 10 år för att dra nya ledningar och bygga ställverk med överklaganden från markägare för anslutningar till vindkraftsparker som inte är byggda ännu. Finns inget här och nu när det gäller vindkraften, även om politikerna vill få oss att tro det.
Men varför skulle en kopia på O3 an ta dubbelt så lång tid att bygga nu som när det begav sig på 80talet? Det gäller ju att inte uppfinna hjulet på nytt varje gång utan välja och bygga en beprövad, väl fungerande kraftkälla oavsett om man ska bygga en vindkraftpark eller ett par nya reaktorer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det är nog bättre att kopiera en något nyare konstruktion än O3. Men visst är det lämpligt att bygga en redan byggd konstruktion.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är nog bättre att kopiera en något nyare konstruktion än O3. Men visst är det lämpligt att bygga en redan byggd konstruktion.
Vilken annan konstruktion har bevisats klara en byggtid på 5 år och vara på 1400MW eller större?
 
Ja, det är obegripligt det där med byggtiderna. Jag vet inte vilken årsmodell som är lämpligast men att man ska bygga de senaste (dvs de som aldrig byggts utan bara finns på pappret) modellerna verkar dumt. Det kan man möjligen göra i forskningssyfte, men inte för kommersiell elproduktion just nu.

Sedan måste det väl inte ta tio år? Kan inte "staten" bara säga att detta är viktiga grejer, så här kör vi över alla instanser med en tillfällig lag som gör att bygglov och godkännanden ges för bygge på platserna A, B och C? Själva byggandet kan väl inte ta så lång tid? Klart det tar tid om man bygger som de bygger vägar runt Stockholm, där man ser samma övergivna stackars grävmaskin stå vecka efter vecka bakom avspärrningarna medan det inte händer någonting. Hur stor del av byggkostnaden står löner osv för egentligen? Är ju bara betong och lite stål. Hur svårt kan det vara om man kunde göra det för femtio år sedan? :thinking:
 
  • Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Ja, det är obegripligt det där med byggtiderna. Jag vet inte vilken årsmodell som är lämpligast men att man ska bygga de senaste (dvs de som aldrig byggts utan bara finns på pappret) modellerna verkar dumt. Det kan man möjligen göra i forskningssyfte, men inte för kommersiell elproduktion just nu.

Sedan måste det väl inte ta tio år? Kan inte "staten" bara säga att detta är viktiga grejer, så här kör vi över alla instanser med en tillfällig lag som gör att bygglov och godkännanden ges för bygge på platserna A, B och C? Själva byggandet kan väl inte ta så lång tid? Klart det tar tid om man bygger som de bygger vägar runt Stockholm, där man ser samma övergivna stackars grävmaskin stå vecka efter vecka bakom avspärrningarna medan det inte händer någonting. Hur stor del av byggkostnaden står löner osv för egentligen? Är ju bara betong och lite stål. Hur svårt kan det vara om man kunde göra det för femtio år sedan? :thinking:
Finnarna har väl hållit på i >15 år med sin OL3, de borde väl kopierat OL2 istället?
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vilken annan konstruktion har bevisats klara en byggtid på 5 år och vara på 1400MW eller större?
Det går nog fortare om du tar en modell som tillverkats i lite mer närtid. Där det finns digitala underlag och tillverkningsprocesserna fortfarande existerar.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Finnarna har väl hållit på i >15 år med sin OL3, de borde väl kopierat OL2 istället?
Ingen aning om vad de har gjort för fel, men helt klart så framstår det för mig som vettigare att säga "bygg en till likadan" istället för att bedriva FoU varje gång.
 
F fribygg skrev:
Vilken annan konstruktion har bevisats klara en byggtid på 5 år och vara på 1400MW eller större?
OL3 påbörjades 2005, och skulle varit klar 2009... :crysmile:

Dessutom har ingen av de andra 3 EPR reaktorerna i världen byggts på under 9 år.. De två som är klara står i Kina, och den i Frankrike ligger efter OL3 i byggnationen. Planerad start 2023.

Verkar inte rimligt att vi kan bygga en på 5 år...

Edit: syftade du på Oskarshamn? :thinking: my bad.
 
D Daniel 109 skrev:
Det går nog fortare om du tar en modell som tillverkats i lite mer närtid. Där det finns digitala underlag och tillverkningsprocesserna fortfarande existerar.
Vilken konstruktion tänker du på? >1400MW och 5 års byggtid? (Gärna med lika hög tillgänglighet som Finnarna uppnår med ABBatoms konstruktioner)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
O3 påbörjades 2005, och skulle varit klar 2009... :crysmile:

Dessutom har ingen av de andra 3 EPR reaktorerna i världen byggts på under 9 år.. De två som är klara står i Kina, och den i Frankrike ligger efter O3 i byggnationen. Planerad start 2023.

Verkar inte rimligt att vi kan bygga en på 5 år...
Nä Svenska O3 var väl färdig 1985?, du tänker nog på det finska experimentet med OL3
 
Jag skulle tro att en kopia på OL3 skulle gå fortare att bygga än en kopia O3. Men jag ger mig inte in på att säga hur lång tid det tar.
 
F fribygg skrev:
Nä Svenska O3 var väl färdig 1985?, du tänker nog på det finska experimentet med OL3
Japp, jag läste för snabbt. Har inte druckit upp den andra koppen kaffe för dagen, jag skyller på det... :oops:
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle tro att en kopia på OL3 skulle gå fortare att bygga än en kopia O3. Men jag ger mig inte in på att säga hur lång tid det tar.
O3 byggdes på 5 år och är väl måttstocken på beprövad snabbt byggd atomkraft?
 
F fribygg skrev:
O3 byggdes på 5 år och är väl måttstocken på beprövad snabbt byggd atomkraft?
Precis som F3 och även finska OL1 och OL2. Dåvarande ASEA Atom med underleverantörer hade en vältrimmad tillverkningskedja med färdiga maskiner och verktyg. O3 är kronan på verket som den största reaktorn ASEA levererat. Att kopiera den ter sig attraktivt men då behöver hela denna tillverkningskedja sättas upp igen vilket kan ta flera år.

Bättre bygga en EPR i så fall. Lite lärdomar från OL3 borde finnas, likaså från Fukushima så man inte placerar reservgeneratorerna i källaren...

Hade inte ryska regimen varit som den är hade vi kunnat fundera på en rysk tryckvattenreaktor som visat sig vara tillförlitliga. Finska Loviisa 1 och 2 är ryska sådana och är fortfarande i drift och ansökan om drift till 2050 har lämnats in. Här i Sverige bör vi investera i och återstarta R1 och R2 som dödades politiskt i och med den så kallade effektskatten som sedan togs bort och i kombination med tillsatta miljömuppar i Vattenfalls styrelse. Sedan finns det plats för 2 stora reaktorer till i Ringhals. Vägen till SMR tar nog längre tid än bygge av en eller två EPR.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.