Hej.
Har nyligen fått möjlighet att se timförbrukning av el i Eon’s app.
I juni o juli när värmen inte är på drar vi runt 20-22 kWh/ dygn, ibland 25-30. Det tvättas mycket och torktumlas en hel del. Samt diskmaskin.

Dagar vi inte varit hemma ligger vi på ca 10 kWh/dygn. Jag försöker komma fram till vad som konsumerar denna effekt.
Det jag kan komma på är.
- Router
- Kyl
- Frys
- Halvfrys
- 3 Intellivent iFresh fläktar kontinuerligt 24/7
- Fönsterlampor led, 5x2,1W. 6-7h tända
- pumpbrunn dränering
- värmepump varmvatten underhåll, ev. legionella
- 4 TV’s o köksradio i std-by samt 3 apple tv, bredbands tv box, 2 trådlösa tv-sändare/mottagare.
- utelampa lågenergi skymningsrelä
- växtlampor 2x6W, 16h tända

= ca 3kWh/dygn får jag ovan till exkl varmvatten och pumpbrunn. Kan det stämma?

Missar jag nåt eller kan varmvatten och pumpbrunn dra 7kWh/dygn när man inte är hemma?

2 bilder från när vi inte varit hemma:

: Graf som visar timvis elförbrukning i kWh för den 3 augusti 2022, med temperaturöversikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel diagram som visar elanvändning i kWh över tid med markering för den 22 juli 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh
Andreas
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Eftersom du får mätvärde per timme så borde du väl lätt kunna stänga av saker under ett par timmar och se hur mycket förbrukningen sjunker?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 35 till
  • Laddar…
Hur värmer du varmvattnet?

Ponera att källvattnet är 7 grader och det du använder är 40 grader. Då går det åt 11,48kwh för 300 liter.
 
  • Gilla
perror och 7 till
  • Laddar…
Den 22 juli gick det åt 7,3 kWh, så det borde vara det du räknar på.

Jag har haft samma funderingar runt mitt eget hem och så här har jag resonerar så här med grovt avrundade uppskattade siffror:
Kyl 1 kWh
Frys 2 kWh
Varmvattenberedare 300 liter 3 kWh
Övrigt (IT utrustning, några LED lampor mm) 1 kWh

Men jag kommer aldrig under 10 kWh, så det är något mer som drar hos mig. :thinking:
 
  • Gilla
TP3:7 och 2 till
  • Laddar…
Topparna är antingen kyl och frys eller vvb. Det här är inte orimliga siffror. Jag har 10kwh i ”alltid på” på sommaren. På vintern runt 13kwh för då är cirkpumparna på. Jag har gått ned från ca 20 till 10 genom lampbyten, automatisering, att dra ut kontakter och att ta bort relän som bara låg å smygstal el.

men det som drar ström är som du säger. Standby tv laddare dator ugn smarthögtalare m.m
Kyl frys
Lampor
Ventilation
Cirkpumpar
Vvb
Ev luftrenare och luftavfuktare
Kameror
Nätverk
Larm

Kyl och frys drar olika mycket. Kompressorn är inte på konstant. De kan dra mer än deras listvärde. Om du inte har aaaa+++++ kyl och frys så får du nog räkna med att se drar 3-4kwh bara de.
 
  • Gilla
Manges totalBygg och 1 till
  • Laddar…
Samma här, ligger på cirka 10 kWh när ”inget” är igång
 
  • Gilla
Andsoitgoes och 2 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Samma här, ligger på cirka 10 kWh när ”inget” är igång
Lite fel av mig, jag ligger tydligen på cirka 8-10 kWh per dygn när vi tex inte är hemma, men då går bergvärmepumpen några timmar på natten för att ge lite värme till källaren.
 
  • Gilla
DataJonny och 2 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Lite fel av mig, jag ligger tydligen på cirka 8-10 kWh per dygn när vi tex inte är hemma, men då går bergvärmepumpen några timmar på natten för att ge lite värme till källaren.
10kwh med bergvärme igång är väldigt lite för ett hus. Beroende på hur stort och nytt huset är.
 
  • Gilla
Daniel_k83 och 6 till
  • Laddar…
Jag ligger på 4.5-5 kwh när ingen är hemma i huset på sommaren.
Ingen 'extra' avstängt utan man bara går utanför dörren som vilken dag som helst.
FLVP som värmer upp vattnet ett par gånger per dygn.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Schablon är väl typ 25 kWh/dygn för varmvatten, hushålls- och fastighets el. Uppvärmning tillkommer?
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Schablon är väl typ 25 kWh/dygn för varmvatten, hushålls- och fastighets el. Uppvärmning tillkommer?
Men nu är frågan ett dygn när ingen är hemma, dvs inget varmvatten eller tvättmaskin eller diskmaskin och liknande.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Men nu är frågan ett dygn när ingen är hemma, dvs inget varmvatten eller tvättmaskin eller diskmaskin och liknande.
Exakt, men då hade du väl runt 10 kWh per dygn, det känns rimligt. Under 500W i ”grundlast”
 
  • Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
Börja med att försöka lista ut vad som gör att du får toppar med c:a 6 timmars mellanrum. Dessa toppar finns ju i båda diagrammen, men olika höga.
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
Exakt, men då hade du väl runt 10 kWh per dygn, det känns rimligt. Under 500W i ”grundlast”
Jo.

Jag tolkade ditt inlägg om 25 kWh som innehöll varmvatten mm som något annat än förbrukningen för ett dygn när ingen är hemma, men det kanske var som jämförelse mot ett sådant dygn?
 
V mutalisken skrev:
10kwh med bergvärme igång är väldigt lite för ett hus. Beroende på hur stort och nytt huset är.
Värmepumpen går några få timmar per dygn på växel 1, uppskattar det till kanske 5 kWh per dygn.
 
  • Gilla
Steadtler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.