Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Perfekt! Den där verkar kanon. Kan du följa lasten i realtid också med den där? Installerar man själv?
Båda realtid og historik. Installation klarar nog dom flesta tänker jag; Trafos klickar du bara runt om L1, L2 och L3. Sen behöver den slavkoppling från alla 3 faser för spänningsavläsning och egenförbrukning. Jag installerade på 5 minuter och skickade bilder på det till en bekannt som är elektriker. Här är en länk till installationsguiden, då kan du själv bedömma om det är inom komfortzon: https://shelly.cloud/knowledge-base/devices/shelly-3em/#tab_62f23a857278c :)
 
  • Mobilappskärmar som visar energiförbrukning för en värmepump och elförbrukning per fas med diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Elpannan är bara 1 år gammal, vet dock inte fabrikat eller så på den just nu. Men vad ska man leta efter för att kunna styra den? Typ dataingångar?
Vad för slags kringutrustning behövs?
Jag kör Husdata h60 och HomeAssistant. Om din elpanna är så färsk, har säkert tillverkaren en app till telefonen, men den kan gå att integrera med annat också om du har tur och vill.

/Fumble
 
I
Hörde nyss på radio att man kommer kompensera igen för högt elpris i vinter.
 
  • Ledsen
Klaugust
  • Laddar…
G
I Ironside skrev:
Hörde nyss på radio att man kommer kompensera igen för högt elpris i vinter.
Av vem? Det är väl vi som betalar till staten så "kompensation" är att man köper röster och får eventuellt tillbaka lite enligt något vansinnigt regelverk.
 
  • Gilla
matso100 och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hörde nyss på radio att man kommer kompensera igen för högt elpris i vinter.
Snälla, hoppas att de då sänker elskatten, momsen eller liknande så att alla blir lika hjälpta av det oavsett var man bor eller hur mycket eller lite man förbrukar.

EDIT: för det förra stödet träffade verkligen fel. Det gynnade främst de som bor i äldre villor, uppmuntrade till en hög förbrukning och överkompenserade storförbrukare i SE1 och SE2 som lätt kunde tjäna mer på bidraget än de gjorde av med på elen. Men det är väl inga nyheter för läsare på detta forum.
 
  • Gilla
Zlatje och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
I Ironside skrev:
Hörde nyss på radio att man kommer kompensera igen för högt elpris i vinter.
Det kan man ju omöjligt säga. Vi har ett val i september och sen är det en fråga som den nya riksdagen får hantera. Däremot har M nu lagt ett förslag på ett maxpris på elen så att man ska behöva betala mer än 1 kr/kWh eller så. Det är ett förslag, som måste utredas, så vad som händer i vinter gällande kompensationer kan vi helt enkelt inte säga idag.
 
Min granne har bundit elavtal. Jag har tyvärr rörligt. Funderar på om man kan dra en kabel dom 10m, låna lite ström till min bergvärmepump. Vad tror ni?
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Snälla, hoppas att de då sänker elskatten, momsen eller liknande så att alla blir lika hjälpta av det oavsett var man bor eller hur mycket eller lite man förbrukar.

EDIT: för det förra stödet träffade verkligen fel. Det gynnade främst de som bor i äldre villor, uppmuntrade till en hög förbrukning och överkompenserade storförbrukare i SE1 och SE2 som lätt kunde tjäna mer på bidraget än de gjorde av med på elen. Men det är väl inga nyheter för läsare på detta forum.
Det som diskuteras är elpris över 1kr betalar staten 75% av, ungefär som Norge gör fast de har nu 80% betalas sedan 2021. M föreslog det och S ska kolla på det enligt Magdalena.


L Lustig skrev:
Min granne har bundit elavtal. Jag har tyvärr rörligt. Funderar på om man kan dra en kabel dom 10m, låna lite ström till min bergvärmepump. Vad tror ni?
Läst tråden om hönshuset? :rofl:
 
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Det som diskuteras är elpris över 1kr betalar staten 75% av, ungefär som Norge gör fast de har nu 80% betalas sedan 2021. M föreslog det och S ska kolla på det enligt Magdalena.

Nej, men ska nu göra :)


Läst tråden om hönshuset? :rofl:
 
Verkar bli samma stödsystem som förra vintern
Men att de verkligen skulle hamna på rätt ställe och inte bli jättegulligt ändå:thinking:
 
I
Allt jag hörde på radio var att Magdalena sagt att man skulle åter kompensera de mest utsatta, ex barnfamiljer. Vi får se vad som händer men övertygad att man kommer göra något för att lätta trycket i SE3 och SE4.
 
JesperKn JesperKn skrev:
Båda realtid og historik. Installation klarar nog dom flesta tänker jag; Trafos klickar du bara runt om L1, L2 och L3. Sen behöver den slavkoppling från alla 3 faser för spänningsavläsning och egenförbrukning. Jag installerade på 5 minuter och skickade bilder på det till en bekannt som är elektriker. Här är en länk till installationsguiden, då kan du själv bedömma om det är inom komfortzon: [länk] :)
Har du kopplat den mot nån smarthubb el liknande?
 
Klaugust Klaugust skrev:
Snälla, hoppas att de då sänker elskatten, momsen eller liknande så att alla blir lika hjälpta av det oavsett var man bor eller hur mycket eller lite man förbrukar.

EDIT: för det förra stödet träffade verkligen fel. Det gynnade främst de som bor i äldre villor, uppmuntrade till en hög förbrukning och överkompenserade storförbrukare i SE1 och SE2 som lätt kunde tjäna mer på bidraget än de gjorde av med på elen. Men det är väl inga nyheter för läsare på detta forum.
Visslar oskyldigt och försöker avlägsna mig då jag "looooovar" (har fingrarna korsade bakom ryggen) att jag inte var en av dem som tjänade på det stättet :devilish: :crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Klaugust
  • Laddar…
L Lustig skrev:
Min granne har bundit elavtal. Jag har tyvärr rörligt. Funderar på om man kan dra en kabel dom 10m, låna lite ström till min bergvärmepump. Vad tror ni?
Nästan alla sätt är bra, utom de dåliga:crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.