Vilket bygge, jag är mäkta imponerad! Men jag fattar inte vart vattnet tar vägen vid dränering. Har du grävt ned en vägtrumma under själva "poolen"?

Visst du sedan innan hur du skulle göra elen? Jag är novis på elarbeten, men undrar om du "hade det i huvet" eller tittade i manualer?
 
M mhoglund skrev:
Vilket bygge, jag är mäkta imponerad! Men jag fattar inte vart vattnet tar vägen vid dränering. Har du grävt ned en vägtrumma under själva "poolen"?

Visst du sedan innan hur du skulle göra elen? Jag är novis på elarbeten, men undrar om du "hade det i huvet" eller tittade i manualer?
Hej, Vattnet samlas i det där svarta röret som är nedgrävd kanske 50cm under bottennivån på poolen. Under poolens betongplatta ligger det ju bärlager som vattnet rinner ned genom. under bärlagret är det bara blålera som jag har grävt med fall ned mot röret. Så allt vatten rinner ner mot rörer och i röret har jag sänkt ned en dränkpump som har en flottör. När det blir för mycket vatten i röret pumpas det iväg genom en slang långt ut på tomten.

Jag är ingen elektriker men har jobbat med maskinombyggnader, felsökning och underhåll på industrin så har väl hygglig koll på vad jag ville göra och vad som var möjligt. Programmeringen är något jag hållit på med på hobbynivå. Resten får man googla :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
K
Hur djupt grävde du? Det ser inte så värst djupt ut.
 
K Kallebo skrev:
Hur djupt grävde du? Det ser inte så värst djupt ut.
Jag vet inte riktigt. Säg att det är 50cm från marknivå till toppen på bärlagret och sen kanske 40cm bärlager.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Detta inlägget är precis vad jag sökte. Tusen tack för att du delar med dig! Ska skriva ut allt och planera projektet och sätta igång.
Programmeringsbiten blir nog största utmaningen.
 
  • Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
S sommarlängtan skrev:
Detta inlägget är precis vad jag sökte. Tusen tack för att du delar med dig! Ska skriva ut allt och planera projektet och sätta igång.
Programmeringsbiten blir nog största utmaningen.
Har också börjat göra lista på material och en ritning i sketchup.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Tog till slut tag i att bygga om styrningen till poolen. Den förra fungerade fint men hade sina begränsningar. Nu är det byggt med endast riktiga industrikomponenter och en riktigt (om än enkel) PLC.

Jag har även förberett den med frekvensomvandlare för den motoriserade öppningen av locket som är på g.

Åbäket i sin tidigare form.
Poolstyrningspanel med Siemens PLC, kontaktorer och Rexroth transformator på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så här ser den ut idag
Ett industriellt styrsystem för pool med Siemens frekvensomvandlare, Rexroth transformator, PLC och kontaktorer i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna programera PLCn (som har inbyggd webserver) och kontrollera styrningen från mobilen måste jag har internetuppkoppling. Jag ville slippa dra ut en kabel till elskåpet så jag satte in en wifi-extender som har nätverksuttag. Nu kan jag programmera och komma åt allt trådlöst. Mycket praktiskt.

Från vänster: Siemens Simatic V20 Frekvensomvandlare för motorn till locket, Rexroth transformator för 24vdc, Siemens Logo! Plc med expansion för 2 analoga ingångar, 3 kontaktorer för värmare, cirkulationspump och dräneringspumpen.

Så här ser webgränssnittet ut hittills. Deisgn får komma till när man är helt nöjd med funktionaliteten. Det kör man från telefonen oavsett om man är hemma eller borta. Bara man har uppkoppling fungerar det

Användargränssnitt för poolstyrning med temperaturvisning och pumpstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias.s1974 och 11 till
  • Laddar…
Håller den tätt fortfarande(y)
Tycker att det säger mer om Biltemas tätskikt än något annat jag sett
 
  • Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Totte lille Totte lille skrev:
Håller den tätt fortfarande(y)
Tycker att det säger mer om Biltemas tätskikt än något annat jag sett
Jadå, den är lika tät som alltid

Den nyttjas flitigt fortfarande.

Trädgård med välskött uteplats, träpool och soffa under pergola med klätterväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Masoyama och 1 till
  • Laddar…
Det är fantastiskt ger alla dom som säger att Biltemas grejor är skit en smäll på nosen
Lite inne på att göra något liknande(y):cool:
 
Totte lille Totte lille skrev:
Det är fantastiskt ger alla dom som säger att Biltemas grejor är skit en smäll på nosen
Lite inne på att göra något liknande(y):cool:
Ja, alltså det var ju en chansning. Kunde ju gått åt pipan med så man fått riva allt.

Nu är det ju i alla fall +7 år som det fungerat. Så skulle det börja läcka nu så känns det ändå som att det var lyckat och jag skulle vara okej med att få lägga ett nytt tätskikt.

Sen i frågan Biltema eller något annat så funkar säkert alla system av samma typ (gummiduk, rollbart gummi, manchetter och hörnremsor) lika bra som det här har gjort.

Allt en kostnadsfråga. Nu när man vet hur mycket vi använder en sån här pool och att det skulle vara tråkigt utan så hade jag kanske valt ett pooltätskikt ändå om jag byggde en helt ny pool om vi t.ex. flyttade. Bara för att vara safe över tid

Men jag är nöjd hur det blev i alla fall.
 
Redigerat:
  • Gilla
zep
  • Laddar…
Hur är PEM-slangarna kopplade till ut till pumpen och värmaren? Imponerande bygge. Är sugen på något liknande själv men elektronik och programmering är kunskaper jag får tilläga mig först.
 
Ursviken Ursviken skrev:
Hur är PEM-slangarna kopplade till ut till pumpen och värmaren? Imponerande bygge. Är sugen på något liknande själv men elektronik och programmering är kunskaper jag får tilläga mig först.
Tack!

Det sitter en kylvattenslang som blev över på jobbet. Passade nog hade den exakt innerdiameter så den gick att pressa på PEM-slangen. Så sitter det en rostfri slangklämma bara. På pumpsidan passade samma slang på de nipplar som levererades med pump/filter.

Det är alltså den svart-röda slangen som syns på bilderna. I varje PEM-koppling sitter det en stump PEM-slang och sen är kylvattenslangen påträdd och klämd med slangklämma.
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Hur är PEM-slangarna kopplade till ut till pumpen och värmaren? Imponerande bygge. Är sugen på något liknande själv men elektronik och programmering är kunskaper jag får tilläga mig först.
För att lägga till ytterligare en sak. Man behöber inte en extern styrning och massa "onödig" el. Det sitter termostat i värmaren, timer i pumpen och flottör på dräneringspumpen. Så man kan köra med standardsakerna Att jag gjort som jag gjort är mest för jag tycker det är kul. Sen blir det lite mer exakt och går att styra lite mera om man har en styrning. Men inget krav så låt inte det sätta stopp
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
L LeffeMejsel skrev:
För att lägga till ytterligare en sak. Man behöber inte en extern styrning och massa "onödig" el. Det sitter termostat i värmaren, timer i pumpen och flottör på dräneringspumpen. Så man kan köra med standardsakerna Att jag gjort som jag gjort är mest för jag tycker det är kul. Sen blir det lite mer exakt och går att styra lite mera om man har en styrning. Men inget krav så låt inte det sätta stopp
Det är ju vägen dit som är roligast så det lär vidareutvecklas. Det är till fritidshuset jag tänkt mig ett hemmabyggt spabad men det är några år dit. Kommunalt VA och och annat tråk kommer före och så funderar vi starkt på att bygga ut och flytta dit.
 
Redigerat:
  • Gilla
LeffeMejsel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.