Hej, min dörr till en Miele kyl visar sig vara felmonterad. Skulle behöva ersätta med ”nya hål” då dessa gör att gångjärnen hamnar snett, således blir även kylens dörr sne. Går dessa hål att ersätta med ny gänga? Tar mer än gärna emot alla tips och idéer jag kan få.
 
  • Närbild av en vit dörr med två hål som ser ut som ögon och ett mindre hål som ser ut som en näsa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Hej.
Om det går att borra upp hålet rakt igen så skulle Helicoil insatsgänga fungera.
Finns säkert andra märken som skulle fungera med.
 
Det ser ut att sitta pressmuttrar så sätt in sådana, men det är svårt och kräver verktyg.
Går det att borra nya hål i gångjärnen?
 
Tack för tipset! Innanför gängan inuti dörren verkar det vara någon form av poröst isoleringsmaterial antar att nån fyllnadsmassa behövs för att nya insatsen/gängan ej ska åka runt och vara stadigt fäst? Tips på vad jag ska fylla med?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det ser ut att sitta pressmuttrar så sätt in sådana, men det är svårt och kräver verktyg.
Går det att borra nya hål i gångjärnen?
Osäker på hur jag skulle gå tillväga för att få det rakt om jag ska borra nya hål i gångjärnet…. Det handlar om kanske två millimeter som
håley avviker från centrumpunkten.
 
U
N Niklas777 skrev:
Osäker på hur jag skulle gå tillväga för att få det rakt om jag ska borra nya hål i gångjärnet…. Det handlar om kanske två millimeter som
håley avviker från centrumpunkten.
gör ett större hål och bricka på skruven
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
gör ett större hål och bricka på skruven
gillar idén men inser att det behöver vara ett gängat hål så går dessvärre inte bara att borra upp. måste få till en gänga också…
 
N Niklas777 skrev:
gillar idén men inser att det behöver vara ett gängat hål så går dessvärre inte bara att borra upp. måste få till en gänga också…
Han menar att du ska borra upp hålet i handtaget
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag med. Men kommer jag då kunna få till såpass hårt tryck bot brickan och skruv att dörren inte hasar ner?
 
N Niklas777 skrev:
Nu är jag med. Men kommer jag då kunna få till såpass hårt tryck bot brickan och skruv att dörren inte hasar ner?
Det vill jag påstå, gångjärnen sitter med friktionskraft och hänger inte på hållet.
 
Lite oklart. De där är original fästhål och fäster du i dessa så hänger dörren snett? Varför? De hålen du har där ser ju inte ut att vara felaktiga på nåt sätt?
Är det lika på bägge sidor? Om inte, Vad skiljer?
Tror inte det där är nå lösa insatser utan det är nog ett större fäste som ligger ingjutet i dörren. Nå lösa grejer monterade i det tomma skulle ju börja röra sig direkt och lossna.
 
S Stefan1972 skrev:
Lite oklart. De där är original fästhål och fäster du i dessa så hänger dörren snett? Varför? De hålen du har där ser ju inte ut att vara felaktiga på nåt sätt?
Är det lika på bägge sidor? Om inte, Vad skiljer?
Tror inte det där är nå lösa insatser utan det är nog ett större fäste som ligger ingjutet i dörren. Nå lösa grejer monterade i det tomma skulle ju börja röra sig direkt och lossna.
höger borrhål är inte centrerat vilket resulterar i att dörren ej blir helt rak då gångjärnen hamnar snett.
 
N Niklas777 skrev:
höger borrhål är inte centrerat vilket resulterar i att dörren ej blir helt rak då gångjärnen hamnar snett.
Fast är inte fästplattan lite rörlig då? Det ser ju som sagt ut som en gjuten historia i lättmetall som ligger där i dörren. Det kan ju rimligen inte handla om hundradelar för att det ska fungera?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det ser ut att sitta pressmuttrar så sätt in sådana, men det är svårt och kräver verktyg.
Går det att borra nya hål i gångjärnen?
S stansarn skrev:
Hej.
Om det går att borra upp hålet rakt igen så skulle Helicoil insatsgänga fungera.
Finns säkert andra märken som skulle fungera med.
S Stefan1972 skrev:
Lite oklart. De där är original fästhål och fäster du i dessa så hänger dörren snett? Varför? De hålen du har där ser ju inte ut att vara felaktiga på nåt sätt?
Är det lika på bägge sidor? Om inte, Vad skiljer?
Tror inte det där är nå lösa insatser utan det är nog ett större fäste som ligger ingjutet i dörren. Nå lösa grejer monterade i det tomma skulle ju börja röra sig direkt och lossna.
Är detta detsamma som blindmutter? Fungerar både
blindnittång och blindmuttertång, popnitstång för att montera tex denna: https://www.bauhaus.se/blindnitmutter-rapid-m4-20st-fp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.