TRJBerg
S Simonstahl skrev:
Alla inom energiområde 3 bör kolla upp Karlskoga Energi och deras elavtal Karlskoga klok.

Inget bolag jag haft eller tänkt skaffa , men deras upplägg verkar vettigt. Min lillebror bor i Karlskoga och berättade idag att priserna såg bra ut.
Var inne på deras hemsida. Prövade deras elavtalsväljare. Tyvärr talar de inte om avtalet är rörligt, fast eller - osannolikt men - timpris. Inget nämnande om bindningstid.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Var inne på deras hemsida. Prövade deras elavtalsväljare. Tyvärr talar de inte om avtalet är rörligt, fast eller - osannolikt men - timpris. Inget nämnande om bindningstid.
Dom kallar det trögrörligt enligt deras hemsida , där dom dyraste topparna kapas. Man kan även se skillnaden mellan Karlskoga klok och rörligt elpris från 2020-2022. Det verkar ju lovande , och betydligt bättre än vad många inom elområde 3 har idag.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Att man lyckas få något halvrörligt att bli billigare än rörligt under en period när alla avtal blir dyrare är inte så svårt. Det betyder inte att det är bättre framöver.
 
  • Gilla
nissenilson och 1 till
  • Laddar…
IdaBo
S Simonstahl skrev:
Dom kallar det trögrörligt enligt deras hemsida , där dom dyraste topparna kapas. Man kan även se skillnaden mellan Karlskoga klok och rörligt elpris från 2020-2022. Det verkar ju lovande , och betydligt bättre än vad många inom elområde 3 har idag.
Det är ett förvaltat avtal. Finns flera leverantörer som erbjuder det (Jämtkraft, Mälarenergi m.fl.
 
M
B bakterie skrev:
I helgen hittade jag min gamla elmätare, typ en kill-a-watt, som enkelt kan mäta momentanförbrukningen på grejer som ansluts med shuko.
... den siffran är mer osäker då jag tror elmätaren är väldigt oprecis vid låga effekter. Den registrerade bara 0W eller 4W, aldrig något däremellan.
Billiga mätare brukar vara dåliga vid låg effekt eller då lasten inte är resistiv, för att få bättre värden brukar jag ta fram en gammal glödlampa på 60 -75W och koppla in först, sedan så ser jag hur mycket förbrukningen ökar när jag kopplar in prylen jag vill mäta på också. Ger ofta helt andra värden på min gamla Clas Olle mätare.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Billiga mätare brukar vara dåliga vid låg effekt eller då lasten inte är resistiv, för att få bättre värden brukar jag ta fram en gammal glödlampa på 60 -75W och koppla in först, sedan så ser jag hur mycket förbrukningen ökar när jag kopplar in prylen jag vill mäta på också. Ger ofta helt andra värden på min gamla Clas Olle mätare.
Jag letar efter lämplig elmätare att kunna sätta på bergvärmepumpen 3 fas för att kunna ha koll på den förbrukningen. Smidigast vore ju om den är smart för historik osv. Någon som har förslag?
 
M
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Jag letar efter lämplig elmätare att kunna sätta på bergvärmepumpen 3 fas för att kunna ha koll på den förbrukningen. Smidigast vore ju om den är smart för historik osv. Någon som har förslag?
Det beror på hur du vill kunna läsa av den, Shelly har att stort utbud och funkar på vanlig WiFi så du behöver ingen speciell gateway. https://www.styrahem.se/c/157/elcentral
För 3-fas last använder man ofta klämmor runt kablarna så man inte behöver bryta dessa. Dock så kostar det en hel del, frågan är om man kommer kunna "tjäna in" den investeringen.
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Jag letar efter lämplig elmätare att kunna sätta på bergvärmepumpen 3 fas för att kunna ha koll på den förbrukningen. Smidigast vore ju om den är smart för historik osv. Någon som har förslag?
Jag tänker skaffa en el två sånna här
https://www.kjell.com/se/produkter/...c-home-energy-meter-gen-5-energimatare-p51330
( du behöver en smart hub med zwave för att få ut nått av länkad produkt )
Då jag slipper stoppa in produkten i elskåpet som är fullt.

har man plats över i elskåpet finns massor av både zigbee o zwave produkter för att mäta 3 fas

( VARNING Hemma automatisering och smarta produkter är EXTREMT beroendeframkallande!!! )
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Jag letar efter lämplig elmätare att kunna sätta på bergvärmepumpen 3 fas för att kunna ha koll på den förbrukningen. Smidigast vore ju om den är smart för historik osv. Någon som har förslag?
Jag lutar åt en sådan här för precis samma syfte som du:
https://www.m.nu/sensorer/elmatare-3-fas-smart-meter-din-rail-3-phase

Då jag har plats i skåpet blir detta snyggare än varianterna med klämmor. Helst skulle jag vilja haft med Zigbee istf Zwave, men jag har inte lyckats hitta någon sådan.
 
Själv ser jag nog ingen annan utväg än att knyta på 3 år för 250 öre, typ nu i dagarna.
Förbrukar ca 25 000 kWh och har elpanna och vvb.
Eller är det någon som kan va snäll att övertyga mig om något bättre alternativ?

Börjar kännas hopplöst det här...
 
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Jag letar efter lämplig elmätare att kunna sätta på bergvärmepumpen 3 fas för att kunna ha koll på den förbrukningen. Smidigast vore ju om den är smart för historik osv. Någon som har förslag?
Jag använder en Shelly EM3 i min (3-fas) VP. Jättenöjd - kopplar mot wifi så du behöver ingen extra pryl (zwave hub eller liknande). Har egen app med historik, men kan även kopplas mot Home Assistant.
 
B bakterie skrev:
Jag lutar åt en sådan här för precis samma syfte som du:
[länk]

Då jag har plats i skåpet blir detta snyggare än varianterna med klämmor. Helst skulle jag vilja haft med Zigbee istf Zwave, men jag har inte lyckats hitta någon sådan.
Det verkar bara Qubino (zwave) som du tittat på
Aeotec:en ja länkande till
samt Shelly-3em som kör wifi
som är lätta att hitta iaf
 
JesperKn JesperKn skrev:
Jag använder en Shelly EM3 i min (3-fas) VP. Jättenöjd - kopplar mot wifi så du behöver ingen extra pryl (zwave hub eller liknande). Har egen app med historik, men kan även kopplas mot Home Assistant.
Perfekt! Den där verkar kanon. Kan du följa lasten i realtid också med den där? Installerar man själv?
 
Vanheden123 Vanheden123 skrev:
Själv ser jag nog ingen annan utväg än att knyta på 3 år för 250 öre, typ nu i dagarna.
Förbrukar ca 25 000 kWh och har elpanna och vvb.
Eller är det någon som kan va snäll att övertyga mig om något bättre alternativ?

Börjar kännas hopplöst det här...
Kolla om elpannan går att styra! I så fall har du ju ännu större incitament att försöka flytta förbrukningen från dyrtimmarna och köra timavtal.

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Kolla om elpannan går att styra! I så fall har du ju ännu större incitament att försöka flytta förbrukningen från dyrtimmarna och köra timavtal.

/Fumble
Elpannan är bara 1 år gammal, vet dock inte fabrikat eller så på den just nu. Men vad ska man leta efter för att kunna styra den? Typ dataingångar?
Vad för slags kringutrustning behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.