Hej,
Jag ska transportera cirka 100 markstenar på släpvagn. Markstenarna har måtten 200x100x50 mm och väger cirka 2,5 kg.

Min fundering är hur jag bäst lastar dessa på en släpvagn så transporten blir så säker som möjligt?
Tänkte först sortera ut dem jämnt över släpvagnen men då blir ju lasten för låg för att kunna säkras med spännband.

Tacksam för tips!
 
  • Bild på ett släp med tegelstenar framför en bil, säkerhetskedjor och öppet grindstaket i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en gammal lastpall att lägga ovanpå stenarna som du spänner fast mot stenarna?
 
  • Gilla
Bosse-Kaka
  • Laddar…
K
Körde 1,7 ton marksten i några vändor tidigare i somras. Var ca 2 mil motorväg så hyfsat rakt. La stenarna helt sonika på släpet och körde, dom hade inte rört på sig nämnvärt. Vanligt 750-släp med 80cm galler.
 
  • Gilla
  • Arg
Bosse-Kaka och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

wildeside
B Bosse-Kaka skrev:
Hej,
Jag ska transportera cirka 100 markstenar på släpvagn. Markstenarna har måtten 200x100x50 mm och väger cirka 2,5 kg.

Min fundering är hur jag bäst lastar dessa på en släpvagn så transporten blir så säker som möjligt?
Tänkte först sortera ut dem jämnt över släpvagnen men då blir ju lasten för låg för att kunna säkras med spännband.

Tacksam för tips!
Använd dej av lastsäkring (förstängning)
förstängning metod där lastenheter ligger an mot annan last, fasta strukturer eller fixturer på lastbäraren, till exempel framstam, sidolämmar, sidoväggar, stöttor, kilar, bommar, stödbalkar eller andra anordningar, benämns även som blockering.

Lasta över hela ytan med så lite luft som möjligt emellan (max 15cm) och inte över lämkant.
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2017_25.pdf
https://tetec.se/images/pdf/lastsakring_lathund.pdf
 
  • Gilla
Bosse-Kaka
  • Laddar…
Tack alla för bra svar!
 
K kniv skrev:
Körde 1,7 ton marksten i några vändor tidigare i somras. Var ca 2 mil motorväg så hyfsat rakt. La stenarna helt sonika på släpet och körde, dom hade inte rört på sig nämnvärt. Vanligt 750-släp med 80cm galler.
K kniv skrev:
Körde 1,7 ton marksten i några vändor tidigare i somras. Var ca 2 mil motorväg så hyfsat rakt. La stenarna helt sonika på släpet och körde, dom hade inte rört på sig nämnvärt. Vanligt 750-släp med 80cm galler.
Fungerar säker jättebra tills en olycka inträffar och markstenarna förvandlas till livsfarliga projektiler för alla i närheten. Fungerar säkert om man kör någon kilometer i 20 km/tim men att inte lastsäkra i motorvägsfart är livsfarligt.....

/Krille
 
  • Gilla
Modig och 5 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Fungerar säker jättebra tills en olycka inträffar och markstenarna förvandlas till livsfarliga projektiler för alla i närheten. Fungerar säkert om man kör någon kilometer i 20 km/tim men att inte lastsäkra i motorvägsfart är livsfarligt.....

/Krille
Ja i folk har dött av detta, se 1.38 in i detta klipp. Varning för obehagligt innehåll!!

 
  • Ledsen
hydrolift och 1 till
  • Laddar…
Förstängning som nämnts tidigare är en ok lastsäkringsmetod.

Fördela stenarna jämnt över flakytan, med så liten spring mellan varje sten som möjligt.
Fyller du inte hela flaket så ska lasten fördelas så att tyngdpunkten kommer något framför axeln på kärran, detta gäller även om du har lastvikt kvar när du fyllt flakytan och vill lägga ytterligare ett varv, dessa går då inte att bara lägga mot framstammen som många lockas att göra, de ska placeras så tyngdpunkten hamnar rätt.
Själv siktar jag på ett kultryck runt 50-100kg beroende på hur tung vagnen är och vilken bil jag har att dra med.

Vill du ha både hänglsen och livrem så kan du placera någon form av skiva uppepå stenarna, en skiva med standard mått funkar ofta bra till detta då de flesta flakvagnar har ett flakmått som är runt 5cm större åt båda håll. Sen tvärar du 2 pallar uppepå skivan och drar 2 spännband över, viktigt att banden sitter så att de har en chans att trycka pallarna neråt, det krävs alltså invändiga ögglor att fästa i, allt för många vagnar saknar dessa och det blir problem med att säkra last som inte når upp över lämmarna.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag har sett marksten på vägen några hundra meter från både Hornbach och Bauhaus. Troligen någon som tyckte att det inte behövde lastsäkras.

Jag skulle ta en pall och placera centrerat, sen marksten på denna och så ytterligare en pall ovanpå och spänna ordentligt. Beroende på hur det sitter så skulle jag eventuellt säkra lasten ytterligare genom att skruva fast en bräda mellan pallarna om jag bedömde att det behövdes. Jag har också tillgång till kapell till släpet så skulle jag köra motorväg så skulle det nog på. Skulle jag bara hem från Bauhaus, på småvägar så hade jag skippat kapellet.
 
  • Gilla
Bosse-Kaka och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle lägga stenarna i skuffen köra hem dom i motorvägsfart
 
  • Gilla
  • Haha
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
Börja lava ovan axeln.
Fixa en vettig regel, en pall och stäng fram. En pall ovanför och spänn åt.
Att fördela längs hela flaket blir det för lågt, körde hem 1000 stenar delat på 5 ggr 2018 och gjorde på det viset. Varken baktungt eller framtungt =)

Lastsäkrar du inte så bör du hitta någon annan som kör de =)
 
  • Gilla
Bosse-Kaka
  • Laddar…
Fairlane
L L-E skrev:
Jag skulle lägga stenarna i skuffen köra hem dom i motorvägsfart
Ja det fungerar också eftersom det bara rör sig om 250 kg.
 
  • Gilla
Bosse-Kaka
  • Laddar…
Kan ju lägga ngr på passagerarsidan oxå om du tänker dig köra slalom eller dra ett varv på knutstorp ring och vill ha bättre viktfördelning
 
Redigerat:
  • Gilla
Bosse-Kaka
  • Laddar…
Lavat fint på flaket eller på pall

Bjuder på två inspirationsbilder Släpvagn med staplade träpallar säkrade med spännband på en grusig mark med landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit skåpbil parkerad bredvid släpvagn lastad med träplank och pallar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bosse-Kaka
  • Laddar…
wildeside
P Prodigys skrev:
Lavat fint på flaket eller på pall

Bjuder på två inspirationsbilder[bild] [bild]
Hur har du lastsäkrat som två lösa stenarna på bild två?
Tveksam lastsäkring på raderna längst bak, tycker jag iaf
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.