Jag måste säga att jag är grymt imponerad av ditt ”simpla” sätt att mäta ut gånglinjen i trappans centrum med hjälp av snören.

Genialt. :D
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
H hackatall skrev:
Jag måste säga att jag är grymt imponerad av ditt ”simpla” sätt att mäta ut gånglinjen i trappans centrum med hjälp av snören.

Genialt. :D
Tackar! Är själv riktigt jäkla nöjd med den idén.
 
Tjena, har du några bilder på slutresultatet? Ska vara kul att se hur trappan ser ut helt klar
 
Heij83
H Hobbyjansson skrev:
Tjena, har du några bilder på slutresultatet? Ska vara kul att se hur trappan ser ut helt klar
Absolut, den är inte riktigt klar än men ska se vad jag kan fixa under dagen.
 
  • Gilla
Bbglind och 1 till
  • Laddar…
Heij83
H Hobbyjansson skrev:
Tjena, har du några bilder på slutresultatet? Ska vara kul att se hur trappan ser ut helt klar
Just nu så ser den ut såhär.
Några sättsteg, lite fog och spackel kvar.
 
  • Trappa under konstruktion med osatta sättsteg och verktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
raspen86 och 5 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Just nu så ser den ut såhär.
Några sättsteg, lite fog och spackel kvar.
Snyggt! Har du upplevt något knarr i trappen? Tänkte också använda plywood till vagnstyckena men blev lite orolig för oljud? Något annat du skulle säga att man skulle tänka på som du lärt dig i processen? :)
 
Heij83
H Hobbyjansson skrev:
Snyggt! Har du upplevt något knarr i trappen? Tänkte också använda plywood till vagnstyckena men blev lite orolig för oljud? Något annat du skulle säga att man skulle tänka på som du lärt dig i processen? :)
Lite knarr är det men jag tänkte avhjälpa det med en extra vagn i mitten.
När man slipar plywooden för att få en jämn yta så är det lätt att få ”vågmönster” istället då plywooden är olika hård pga årsringarna.

Än så länge inte gjort något annorlunda, är väldigt nöjd med resultatet hittills.
Jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna slippa knarr genom att fräsa in stegen i plywooden, men jag tycker verkligen inte att det är värt besväret.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Lite knarr är det men jag tänkte avhjälpa det med en extra vagn i mitten.
När man slipar plywooden för att få en jämn yta så är det lätt att få ”vågmönster” istället då plywooden är olika hård pga årsringarna.

Än så länge inte gjort något annorlunda, är väldigt nöjd med resultatet hittills.
Jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna slippa knarr genom att fräsa in stegen i plywooden, men jag tycker verkligen inte att det är värt besväret.
Härligt! Tack för svar och för tipsen

Posta gärna när allt är klart (ser dock riktigt bra ut redan nu)
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Heij83
H Hobbyjansson skrev:
Härligt! Tack för svar och för tipsen

Posta gärna när allt är klart (ser dock riktigt bra ut redan nu)
Ger du dig på det så får du gärna posta bilder här på resultatet (y)
 
  • Gilla
Hobbyjansson
  • Laddar…
hej,

tänkte jag skulle visa hur det blev hos oss. Från stege till en trappa =) med dagens virkespriser så gick den på ca 5000 kr. Nedervåningen är inte klar ännu så ser kanon ut där. Sättstegen inte heller satta på plats ännu då vi inte bestämt färg eller trä.
Nybyggd trätrappa med räcke i ett hem utan sättsteg, bredvid en stängd dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trappkonstruktion under arbete i ett hem med osatt sättsteg och oavslutade väggpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy uppifrån av en nybyggd trätrappa i pågående renoveringsprojekt, med vattenpass och osatta sättsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa under konstruktion i oavslutat utrymme med verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa inomhus under konstruktion med synliga byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa inifrån ett hem med träplankor och oavslutade sidor, sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obyggd trätrappa inomhus under konstruktion, saknar sättsteg, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa under konstruktion i ett hem, med ofärdiga väggar och osatta sättsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa sedd uppifrån utan sättsteg, i en ofärdig inomhusmiljö med träpanel och oavslutat nedre plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nybyggd obehandlad trätrappa inne i ett hus under renovering, utan skyddande sättsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa i ett hem under renovering, utan sättsteg och med oavslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd obehandlad trätrappa inomhus med en gula vattenpass vid sidan för att visa trappans räta linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trappa av trä under konstruktion i ett ofärdigt rum med bindingsverk och utsikt över natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt trätrappa projekt delvis klart, utan sättsteg, i ett renoveringshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa i ett rum med träpanelväggar och osatt sättsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nykonstruerad trätrappa inomhus utan sättsteg, vy uppifrån i ett orenoverat utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa inomhus med öppna steg och omålade träsättsteg och panelväggar samt oavslutad nedervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa i ett hem med råa träplank och svartmålade sidor, sättsteg saknas, omgiven av träpanelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Octavianus och 8 till
  • Laddar…
Heij83
Äntligen är den första trappan helt klar.

Knarret tog jag bort genom att skruvlimma fast en tjock plywood på baksidan av varje trappsteg som går upp mot trappsteget ovanför, med den lösningen blev stegen helt stumma.

Jäkligt nöjd med resultatet :cool:
 
  • Nyrenoverad trappa med vitmålade sidor och bruna trappsteg utan knarr, vita väggar och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad trappa med vitmålade sidor och mörkbruna trappsteg i ett tomt rum under byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kartping och 17 till
  • Laddar…
Heij83
Trappan till nedre etage klar så som på en liten bit sättsteg.
 
  • Nyinstallerad trätrappa till nedre etage med vita väggar och skyddsplast på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad trätrappa med vita väggar och en osatt bit sättsteg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
F_man och 4 till
  • Laddar…
Heij83
Kostnad för bägge trappor ligger på ca 30 000:- totalt.
 
K
Heij83 Heij83 skrev:
Äntligen är den första trappan helt klar.

Knarret tog jag bort genom att skruvlimma fast en tjock plywood på baksidan av varje trappsteg som går upp mot trappsteget ovanför, med den lösningen blev stegen helt stumma.

Jäkligt nöjd med resultatet :cool:
Riktigt snyggt! Kanonbra jobbat. Har du någon bild på din lösning för att få bort knarret? Är inte helt med på hur du gjorde. Menar du att du fäste plywooden i ekstegen? Så det blir som ett L och ger steget över stöd i framkant. Och det är målat vitt på bilderna.
Hur mycket tid uppskattar du att det tagit per trappa?
 
Heij83
K kniv skrev:
Riktigt snyggt! Kanonbra jobbat. Har du någon bild på din lösning för att få bort knarret? Är inte helt med på hur du gjorde. Menar du att du fäste plywooden i ekstegen? Så det blir som ett L och ger steget över stöd i framkant. Och det är målat vitt på bilderna.
Hur mycket tid uppskattar du att det tagit per trappa?
Tackar.

Precis, men baksidan på steget passar inte riktigt för sättsteget därav har jag satt fast sättsteget på reglarna för trappsteget ovanför och så har jag spikat dit en lite tun list på rätt djup nedtill för att fästa sättsteget det nere, därav blir det en liten luftspalt mellan plywooden och sättsteget.
Svårt att förklara i text och jag har ingen klockren bild på det.
Men hade jag vetat att jag skulle göra på detta vis så hade jag sågat till varje trappsteg mer exakt i bakkant och gjort som du är inne på.

bifogar en bild på hur de ser ut på baksidan som inte alls är lika vacker :crysmile:. När och om man orkar i framtiden så kanske baksidan kläs in på ett snyggare sätt.
Hålen i den ena plywooden är för att det steget ligger i mitt i svängen och där behövde jag komma åt bakifrån för att trycka fram sättsteget.

Tiden oj, det har jag mycket dålig koll på, men det tar sin lilla tid.
Nu var jag helt ensam Ingela detta bygge.
Men skulle jag göra det igen så kanske det skulle kunna vara för en trappa upp tidsmässigt fördelat enligt:

Skruva limma och sätta skivorna (vagnstycken) på plats 8h
Räkna testa planera stegen 12h (mycket testande och funderade)
Såga och sätta tillbaka vagnstycken 6h
Regla för stegen 3h
Slipa putsa sickla vagnstycken 12h
Göra mallar i plywood för steg 16h
Såga steg i ek 5h
Fasa och slipa steg 8h
Lacka steg flera lager 10h
Montera trappsteg 8h
Såga och måla sättsteg 16h
Montera sättsteg 5h
Sätta extra plywood för knarr 12h
Måla trappa på plats inklusive maskering av steg 2ggr 12h

Så en uppskattning vad det tagit i tid så skulle jag nog tippa på ca 130h
Tre veckors arbetstid, är man två så kan du nog lätt ta bort 30% sen har jag kanske inte alltid varit jättesnabb och detta är en uppskattning.

Ett tipps som du tjänar otroligt mycket på är att på reglarna som håller stegen: borra hål för skruvarna till stegen och dra dit dessa skruvar så djup att de ligger precis med spetsen upp utan att gå igenom hela vägen. Du kommer annars upptäcka att det kan vara mycket jobbigt att göra dessa hål och få i skruven när alla reglar är på plats.

Hoppas det var till hjälp ;)
 
  • Obyggd trappkonstruktion med plywood, reglar och skruvhål under monteringsprocessen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.