Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
100%, inkomstskatten då eller? Då blir ju företagande verkligen gynnat relativt det. *LOL*
Att 100 procent av löneutaget blir utdelningarutrymme
 
makhno_ makhno_ skrev:
Att organisera sig fackligt är en del av föreningsfriheten. Ett fack är ju i grunden bara människor som går samman och agerar för att förbättra sin förhandlingsposition. Det sätt som fackföreningar utvecklats har ju varit att inlemma dessa i staten (a-kassa) och politiken. Att snärja dessa i olika regler som kringskär den faktiska föreningsfriheten och människors möjligheter till att styra sina liv.

När strejer är olagliga betyder det ju tvångsarbete för det man gör när man strejkar är ju att inte arbeta. Olovliga strejker är bara möjliga när facken snärjt sig genom att ingå kontrakt och överenskommelser de inte borde gett sig in på. Borde vara enkelt nog att grupp-inte-gå-till-jobbet ändå utanför "facket". Fredsplikt är ju en sån absurd idé att det är skrattretande.

En blockad är ju i grunden bara människor som är i vägen i grupp. För att förhindra detta måste den fria rörligheten begränsas och en våldsapparat vara tillgänglig.

Det som krävs för att stoppa facklig verksamhet är antingen som i Sverige att snärja dessa med löften om inflytande etc. eller att upprätta en extremt auktoritär stat som begränsar förenings och rörelsefriheten. Det senare är ju jätte"libertarianskt"
Bra skrivet:strong:
 
  • Gilla
Blodsoppen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns ingen vinst i det öht. Jag anställer bara seniora utvecklare av toppskiktet dessa är inte anslutna.
Det kan inte finnas en enda själ som vill arbeta för dig
 
M
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det kanske är dags att läsa på om bakgrunden till Lex Uggla?
Förtäckt lön med marginalskatt på 50% ersatt av aktieutdelning fåmansbolag med 25% skatt.
Du ser inga utmaningar för skattemoralen i landet med att göra fåmansbolagsägare till skattefrälse?
Nu handlade inte Lex Uggla om utdelning, utan om att skatteverket ansåg att sparat kapital i fåmansbolag skulle förmögenhetsbeskattas i ägarnas privata deklarationer. Dessutom så skulle skatteverkets tjänstemän som aldrig någonsin drivit företag eller hade någon som helst insikt i verksamheten avgöra hur mycket pengar som var "för mycket" och hur mycket som egentligen behövdes. Problematiken försvann när förmögenhetsskatten skrotades. Det hela var fullständigt bisarrt!

Med dagens regler går det fint att ta ut allt kapital ur bolaget till 25% skatt, bara det att du måste lägga ner eller sälja verksamheten och vänta i 5år på pengarna, jag anser att det är skadligt för landet att tvinga framgångsrika företagare att lägga ner sina verksamheter för att kunna få behålla något av vinsten.

Förtäckt lön och skattefrälse, nu kom du ut som sosse!
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att 100 procent av löneutaget blir utdelningarutrymme
Vad skulle det ge dig, du har ju inte tillräckligt med vinst för att kunna maxa nuvarande utrymme?
 
M mnils skrev:
Vad skulle det ge dig, du har ju inte tillräckligt med vinst för att kunna maxa nuvarande utrymme?
Det är ju för att jag tar ut över en miljon i lön
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
M
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju för att jag tar ut över en miljon i lön
Det var väldigt schangtilt gjort mot oss andra! Men varför? Som företagare brukar man inte gå högre än brytpunkten för statlig pensionsavsättning om man nu inte behöver höja den på grund av löneuttagskravet men det maxar på 9,6 IBB vilket är strax under 700'
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det var väldigt schangtilt gjort mot oss andra! Men varför? Som företagare brukar man inte gå högre än brytpunkten för statlig pensionsavsättning om man nu inte behöver höja den på grund av löneuttagskravet men det maxar på 9,6 IBB vilket är strax under 700'
Det är väl dags dra ner en vacker dag. Men så som 312 är konstruerad måste man ju ta ut ganska hög lön för att uppfylla huvudregeln.

Har ju sparat på mig en rejäl pott också. Det läskiga med det är ju att Maggan kan ju fimpa den när hon behagar.
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
Fast då måste jag gå ner i tjänstepension om den ska vara avdragsgill
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lär dig googla. men ett exempel kan du få. Bara googla själv så hittar du massor


[länk]
Du hänvisar alltså om jag förstår det rätt till en debattartikel skriven av SD som saknar både verifierade källor och data som skall styrka ditt påstående?

Men att "leta reda på fakta själv" är alltid ett bra argument när man själv inte kan presentera detta.
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
M
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast då måste jag gå ner i tjänstepension om den ska vara avdragsgill
Det är klart men är den vidare attraktiv, nu när man inte kan ta ut den i Portugal till 0% skatt?
Kostar ju en hel del först särskild löneskatt och sedan decennier av inlåsning, avgifter och avkastningsskatt för att sedan få betala statlig inkomstskatt på den om man satt av "för mycket". Och tiden när man får börja ta ut den kommer de troligen höja, är väl 55år idag.
 
M mnils skrev:
Det är klart men är den vidare attraktiv, nu när man inte kan ta ut den i Portugal till 0% skatt?
Kostar ju en hel del först särskild löneskatt och sedan decennier av inlåsning, avgifter och avkastningsskatt för att sedan få betala statlig inkomstskatt på den om man satt av "för mycket". Och tiden när man får börja ta ut den kommer de troligen höja, är väl 55år idag.
Tror det är bra ha en del pengar låsta. Jag har ungefär 50 50 mellan direktpension och vanlig tjänstepension.
 
ett annat problem med fackförbunden idag är ju att på mindre orter så är det inte lika stor motstånd mellan företagsledningen och fackförbunden som det var för idag är man kopisar med varandra privat mer en det var för som när jag prata med en bekant där ledningen och facket är med i samma jaktlag och så vidare
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Spelföretag agerar utanför resten av IT-sektorn. Pga eldsjälar som till varje pris ska jobba med spelutveckling. Det pressar lönerna. Alltid varit sämre löner inom spelutveckling än tradionell enterpriseutveckling.
Spel...:rofl::rofl: är det en seriös firma? Trodde av allt skrävel att det åtminstone utvecklades nån riktig produkt. Spel tillför väl inget..
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.