Jag håller på att revovera hemma.
Jag undrar vad som är ett rimligt tim pris ink moms och person för.

Snickare
Elektriker
vvs

Tacksam för svar
OJ
 
Vad som är rimligt eller inte spelar inte så stor roll. Det är lagen om tillgång och efterfrågan som styr. Men det är få hantverkare som kan jobba vitt för under 300:-/timmen.
 
En bekant till mig sökte med ljus och lykta efter en snickare för ett jobb som beräknades ta 60-70 timmar. Han fick napp hos en enmansföretagare som ville ha 475 kr/tim plus restid 1,5 tim/dag.

Snickarna måste tälja guld nu...

Vad som var lite underligt (tycker jag) är att snickaren bor ca 15 minuters bilväg från min kompis men ändå vill han ha betalt för 1,5 tim/dag.

/V
 
Beror på var du bor, men räkna från 400:-/h inkl moms.
 
Tackar då ligger jag ganska rätt till....
 
vojma skrev:
Vad som var lite underligt (tycker jag) är att snickaren bor ca 15 minuters bilväg från min kompis men ändå vill han ha betalt för 1,5 tim/dag.

/V
Den snickaren skulle göra klokt i att investera i en GPS! :D
 
cameljointen skrev:
Den snickaren skulle göra klokt i att investera i en GPS! :D
Låter som en dålig investering, då blir det ju 1 timme mindre fakturerbar tid per dag.
 
Den timmen kan han väl arbeta istället och fakturera en arbetstimme extra, för den är väl dyrare än restid?
 
bonnier skrev:
Den timmen kan han väl arbeta istället och fakturera en arbetstimme extra, för den är väl dyrare än restid?
nja, tolkningsfråga, han tjänar mer på en timme om han jobbar, men på restiden (som han inte har) jobbar han ej
 
Jag tycker vi hantverkare ska ta tillfället i akt och gemensamt smälla upp timtaxan till minst 500kr. It,reklam, konsulter osv. tar det dubbla. Nu kommer många säga att de har en dyr utbildning i ryggen. Men vem snackar om att man som snickare är slut i kroppen vid 45-50. jag är trött på att hantverkare ska vara ett lägre stående yrke än de som sitter på kontor. Bär in ert gips själva och kom och snacka om utbränd. "Ja men då kommer folk från öst och tar våra jobb" säger många.
Det naturliga är att vi svenskar blir arbetsledare då. Det är inget fel i det, så är det inom många andra områden. Det är dags att släpper den där försiktiga gamla sosse-mentaliteten och visar vilka det det är som fixar tak över huvudet när vintern kommer. Vi är helt oumbärliga för ett fungerande samhälle till skillnad mot många andra överbetalda jobb. Vi och tyskarna är bäst och effektivast i världen på att bygga i trä och betong. Låt det kosta.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Jodde skrev:
Jag tycker vi hantverkare ska ta tillfället i akt och gemensamt smälla upp timtaxan till minst 500kr. It,reklam, konsulter osv. tar det dubbla. Nu kommer många säga att de har en dyr utbildning i ryggen. Men vem snackar om att man som snickare är slut i kroppen vid 45-50. jag är trött på att hantverkare ska vara ett lägre stående yrke än de som sitter på kontor. Bär in ert gips själva och kom och snacka om utbränd. "Ja men då kommer folk från öst och tar våra jobb" säger många.
Det naturliga är att vi svenskar blir arbetsledare då. Det är inget fel i det, så är det inom många andra områden. Det är dags att släpper den där försiktiga gamla sosse-mentaliteten och visar vilka det det är som fixar tak över huvudet när vintern kommer. Vi är helt oumbärliga för ett fungerande samhälle till skillnad mot många andra överbetalda jobb. Vi och tyskarna är bäst och effektivast i världen på att bygga i trä och betong. Låt det kosta.
Härligt uttalande! Håller med dig fullständigt.
 
Om efterfrågan och tillgången på hantverkare är sådan så kanske man kan klämma upp timpriserna i de nivåerna men jag tvivlar på att många privatpersoner som kunder skulle vara beredd att betala för detta, lika lite som att dom skulle hyra in en IT-konsult för dyra pengar för att installera eller fixa med deras dator. Kundkategorierna avseende hantverkare och t.ex. IT-konsult är oftast helt olika och det avspeglar sig i priserna, fast 1000:-/tim gäller nog bara möjligtvis stockholm- och ev. storstadsområdena.
 
Jodde skrev:
Jag tycker vi hantverkare ska ta tillfället i akt och gemensamt smälla upp timtaxan till minst 500kr. It,reklam, konsulter osv. tar det dubbla.
Du tycker ni ska bilda en kartell? Det är straffbart, bara som en upplysning.
Om du är avundsjuk på datakonsulternas löner är det bättre du gör som de - jobba åt industrin i stället för åt privatpersoner. Där finns det helt andra pengar. Om produktionen ligger ner för att det är fel någonstans kan det kosta miljontals kronor i timmen. Då betalar man glatt en konsult 1000 spänn i timmen för att det ska komma igång igen.
Men å andra sidan - när din kund säger "hoppa" så hoppar du. Det duger inte med "det kommer inte att synas när gipset kommit på" eller "jag tittar på det i slutet av nästa vecka"!
 
Tror tyvärr att vi går svårare tider tillmötes.
Tycker dock inte den fakturerade timman har blivit speciellt mkt högre nu när de finns hur mkt som helst att göra.
Det som märks tycker jag är svartpengen , har en del UE som berättar att dom kan ta upp till 300:- svart i timmen.

Ps. Själv jobbar jag naturligtvis inte svart. tror och tycker att politikerna snart skall omplacera skattepengarna så folk kan jobba ärligt och klara sig.

förövrigt håller jag med Jodde. Datakonsulter har på tok för hög debitering
 
andersmc skrev:
Du tycker ni ska bilda en kartell? Det är straffbart, bara som en upplysning.
Om du är avundsjuk på datakonsulternas löner är det bättre du gör som de - jobba åt industrin i stället för åt privatpersoner. Där finns det helt andra pengar. Om produktionen ligger ner för att det är fel någonstans kan det kosta miljontals kronor i timmen. Då betalar man glatt en konsult 1000 spänn i timmen för att det ska komma igång igen.
Men å andra sidan - när din kund säger "hoppa" så hoppar du. Det duger inte med "det kommer inte att synas när gipset kommit på" eller "jag tittar på det i slutet av nästa vecka"!
Jo visst är det så att det finns konsulter som jobbar åt industrin som kan ta duktigt betalt. Men de är få. Sådana konsulter kopplas oftast bara in när den egna underhållspersonalen inte räcker till. Kan ju säga som så att det är inga blåbär som kommer ut till fabriken i ett sånt krititisk skede. DE kan ta betalt för att de besitter en väldigt hög kunskap. Är det däremot nån som har spännt hål i dörren på toaletten och det behöver ringas efter en snickare så kan han inte ta mer betalt av ett företag än vad han gör av en privatperson... gör han det får han aldrig mer komma tillbaka. Jämnför inte äpple och päron ; )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.