Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det är som tidigare sagt extremt svårt att driva processer mot arbetsgivare som inte följer lagen om man inte är fackligt ansluten. Alldeles oavsett vilken yrkesroll man har, t.ex. de seniora utvecklare jag representerat vid neddragningsförhandlingar då alla utveckling plötsligt skulle ske off-shore. (Jo det gick åt pipsvängen med fortsatt mjukvaruutveckling på det bolaget som då omsatte några Mdr.).
 
M
N nybyggarn3 skrev:
Jag tycker det fungerar rätt bra med 50 %. Tillräckligt för att det ska löna sig att bli egen med bara ägarnas löner men inte mer än att en någorlunda lyckad företagare slår i taket och får ett extra incitament att anställa. Med 100% av löneutrymmet skulle man ju få ut en riktigt skaplig utdelning baserat på ägarnas löner, och kanske nöja sig där.
3:12 är rent trakasseri, varför skall man inte få ta ut överskottet som vilken aktieutdelning som helst. Pengarna är ju redan skattade med bolagsskatt en gång och sedan 30% kapitalskatt.

Istället håller man på med en massa trams som utdelningsutrymme, kvalificerade andelar och trädabolag. Bättre pengarna kommer ut i ekonomin och används.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Varför skulle M vara till höger om KD? Höger-vänsterskalan är ju i högsta grad baserad på att längre högerut innebär med värdekonservativ och där slår faktiskt KD Moderaterna även efter Reinfeldt-eran.
På högerskalan är M fortfarande mer höger. Men i gal tan är KD mer konservativ
Diagram som placerar politiska partiers logotyper på en tvådimensionell axel mellan vänster och höger samt liberal och auktoritär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det är som tidigare sagt extremt svårt att driva processer mot arbetsgivare som inte följer lagen om man inte är fackligt ansluten. Alldeles oavsett vilken yrkesroll man har, t.ex. de seniora utvecklare jag representerat vid neddragningsförhandlingar då alla utveckling plötsligt skulle ske off-shore. (Jo det gick åt pipsvängen med fortsatt mjukvaruutveckling på det bolaget som då omsatte några Mdr.).
Att företagen aldrig lär sig att off shore inte fungerar. Kan inte tro majoritet av de var anslutna. Men det är klart. Anställda är ju inte samma stjärnor som konsulter oftast.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På högerskalan är M fortfarande mer höger. Men i gal tan är KD mer konservativ
[bild]
Den där bilden köper jag och backar från mitt tidigare påstående. GAL-TAN is da sh*t.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att företagen aldrig lär sig att off shore inte fungerar. Kan inte tro majoritet av de var anslutna. Men det är klart. Anställda är ju inte samma stjärnor som konsulter oftast.
Då det var tredje neddragningen av utvecklare under en treårsperiod så kan du ge dig 17 på att alla var anslutna. Stjärnutvecklarna hade i de flesta fall sökt sig vidare efter andra rundan, men alla visste vilken nytta det gjorde att var med i facken med en så bra lokal representation som de fick av mig.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Då det var tredje neddragningen av utvecklare under en treårsperiod så kan du ge dig 17 på att alla var anslutna. Stjärnutvecklarna hade i de flesta fall sökt sig vidare efter andra rundan, men alla visste vilken nytta det gjorde att var med i facken med en så bra lokal representation som de fick av mig.
Jag mins en stor detaljhandelsskoncern där jag konsulta för, detta var runt 2009 eller 2010 eller liknande kan varit så sent som 2011. De skulle outsourca till Indien. Det var inte svårt övertala de duktiga börja på mitt bolag där jag då var anställd och jag fick 50k per senior och 30k för junior i rekretyingsbonus. Tror jag drog runt 300k extra det året :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
3:12 är rent trakasseri, varför skall man inte få ta ut överskottet som vilken aktieutdelning som helst. Pengarna är ju redan skattade med bolagsskatt en gång och sedan 30% kapitalskatt.

Istället håller man på med en massa trams som utdelningsutrymme, kvalificerade andelar och trädabolag. Bättre pengarna kommer ut i ekonomin och används.
Det kanske är dags att läsa på om bakgrunden till Lex Uggla?
Förtäckt lön med marginalskatt på 50% ersatt av aktieutdelning fåmansbolag med 25% skatt.
Du ser inga utmaningar för skattemoralen i landet med att göra fåmansbolagsägare till skattefrälse?
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
En värdegrund kan inte vara olaglig då det finns åsiktsfrihet. Att agera så att det drabbar någon annan kan dock vara olagligt, men i kapitalismens namn så kan man köpa sig fri från arbetsrättsbrott med ett antal extra månadslöner i avgångsvederlag.
Det är numer väldigt billigt för företag att köpa sig fria
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det kanske är dags att läsa på om bakgrunden till Lex Uggla?
Förtäckt lön med marginalskatt på 50% ersatt av aktieutdelning fåmansbolag med 25% skatt.
Du ser inga utmaningar för skattemoralen i landet med att göra fåmansbolagsägare till skattefrälse?
36 procent är det ca på utdelning. 20,6 procent bolagsskatt och 20 procent kapitalinkomstskatt
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Finns så många sett att vara korrupt på. Behöver inte ens vara korruption, räcker med inkompetens eller idiologiskt illvilja.
Då verkar du korrupt så det räcker
 
  • Gilla
LaoLars
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
36 procent är det ca på utdelning. 20,6 procent bolagsskatt och 20 procent kapitalinkomstskatt
Att jämföra med lön som över brytpunkt typ beskattas med 31,42% arbetsgivaravgift + 50% statlig och kommunal inkomstskatt.
Tror sjutton att det måste finnas begränsningsregler likt 3:12 som i sin nuvarande form borde ge tillräckliga incitament för företagande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Att jämföra med lön som över brytpunkt typ beskattas med 31,42% arbetsgivaravgift + 50% statlig och kommunal inkomstskatt.
Tror sjutton att det måste finnas begränsningsregler likt 3:12 som i sin nuvarande form borde ge tillräckliga incitament för företagande.
Fast det är ju mer risk med att driva bolag än att vara anställd. Tycker nog den kan vara 100 procent ändå.
 
Att organisera sig fackligt är en del av föreningsfriheten. Ett fack är ju i grunden bara människor som går samman och agerar för att förbättra sin förhandlingsposition. Det sätt som fackföreningar utvecklats har ju varit att inlemma dessa i staten (a-kassa) och politiken. Att snärja dessa i olika regler som kringskär den faktiska föreningsfriheten och människors möjligheter till att styra sina liv.

När strejer är olagliga betyder det ju tvångsarbete för det man gör när man strejkar är ju att inte arbeta. Olovliga strejker är bara möjliga när facken snärjt sig genom att ingå kontrakt och överenskommelser de inte borde gett sig in på. Borde vara enkelt nog att grupp-inte-gå-till-jobbet ändå utanför "facket". Fredsplikt är ju en sån absurd idé att det är skrattretande.

En blockad är ju i grunden bara människor som är i vägen i grupp. För att förhindra detta måste den fria rörligheten begränsas och en våldsapparat vara tillgänglig.

Det som krävs för att stoppa facklig verksamhet är antingen som i Sverige att snärja dessa med löften om inflytande etc. eller att upprätta en extremt auktoritär stat som begränsar förenings och rörelsefriheten. Det senare är ju jätte"libertarianskt"
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast det är ju mer risk med att driva bolag än att vara anställd. Tycker nog den kan vara 100 procent ändå.
100%, inkomstskatten då eller? Då blir ju företagande verkligen gynnat relativt det. *LOL*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.