C
Här är en på tyska med hyfsad översättningsbar undertext:
G gluecifer skrev:
Smiter in en fråga ang svets. Om man som jag aldrig svetsat någonsin, men vill kunna svetsa ihop typ 2-3mm plåt eller plattjärn(?) för ”husbehov”, nåt avgassystem osv.
Är det där svetsen jag ska välja? Gissar att jag kommer svetsa max 1-2ggr per år. Säkert mindre.
Finns flera videos på youtube oftast på annat språk än engelska men ibland kan man översätta. Kommentarer kan man oxå översätta med ett musklick. Svetsbågen var mycket bra, maskinen kan gå varm. Läs på om intermittens så att du förstår. Tror den klarar 2 min på full styrka, därefter måste den vila i 8 min.

Ser ut att vara 2 mm stål runt 10 min in i videon.
 
C
Exostor Exostor skrev:
Jag har en sån. Bonnsvetsar ihop lite saker en eller ett par gånger om året. Funkar perfekt. Blir inte snyggt, men det håller.
Stor skillnad om man har bra stöd. Jag har en rulle erfarenhet av flusstråd och den drar man. Stöttar gör jag med andra handen och det kan vara lillfingret på bordet eller på det du svetsar och tummen mot handtaget. Då får jag bra stabilitet och svetsfogen blir fin. Så fort jag gör avbrott gör jag rent med stålborste innan jag fortsätter svetsa.
Är annars ute efter en smidig Tig men denna eller liknande skulle inte vara fel att ha.
 
Redigerat:
Har nu testat svetsen och måste erkänna att jag är imponerad. Går jämt och fint, skvätter oerhört lite. Testat 1.5mm och 3mm material.

2 meter slangpaket vilket är helt ok. Min gamla Stanley pinnsvets kom med 1m kabel, helt värdelöst. 1m till gör mycket för användbarheten.

Lidl bara fortsätter att imponera. Oftast slutar det med att jag köper riktiga grejer efter att ha chansat med något billigt. Stanley pinnen blev rätt omgående ersatt med en esab Rogue 180i tex.

Men denna känns som att den håller vad den lovar och bara funkar. Visserligen får tiden avgöra men första intrycket har aldrig varit bättre än med parkside.
 
  • Gilla
Chippe och 3 till
  • Laddar…
Alatan Alatan skrev:
Har nu testat svetsen och måste erkänna att jag är imponerad. Går jämt och fint, skvätter oerhört lite. Testat 1.5mm och 3mm material.

2 meter slangpaket vilket är helt ok. Min gamla Stanley pinnsvets kom med 1m kabel, helt värdelöst. 1m till gör mycket för användbarheten.

Lidl bara fortsätter att imponera. Oftast slutar det med att jag köper riktiga grejer efter att ha chansat med något billigt. Stanley pinnen blev rätt omgående ersatt med en esab Rogue 180i tex.

Men denna känns som att den håller vad den lovar och bara funkar. Visserligen får tiden avgöra men första intrycket har aldrig varit bättre än med parkside.
Kul att höra! Även jag är nöjd med en av deras andra svetsar, för flusstråd.

Vilken tråd använder du?

Och ja, 1 m kabel..? Hur tusan gick tankarna där..? Förutom besväret, så är det mer skit som stänker på maskinen när man kör. Heja tysken och heja längre kablar!
 
V Vardagsrum skrev:
Kul att höra! Även jag är nöjd med en av deras andra svetsar, för flusstråd.

Vilken tråd använder du?

Och ja, 1 m kabel..? Hur tusan gick tankarna där..? Förutom besväret, så är det mer skit som stänker på maskinen när man kör. Heja tysken och heja längre kablar!
Jag kör på tråden som följde med, 0.9mm.
 
ullberg
Alatan Alatan skrev:
Har nu testat svetsen och måste erkänna att jag är imponerad. Går jämt och fint, skvätter oerhört lite. Testat 1.5mm och 3mm material.

2 meter slangpaket vilket är helt ok. Min gamla Stanley pinnsvets kom med 1m kabel, helt värdelöst. 1m till gör mycket för användbarheten.

Lidl bara fortsätter att imponera. Oftast slutar det med att jag köper riktiga grejer efter att ha chansat med något billigt. Stanley pinnen blev rätt omgående ersatt med en esab Rogue 180i tex.

Men denna känns som att den håller vad den lovar och bara funkar. Visserligen får tiden avgöra men första intrycket har aldrig varit bättre än med parkside.
Ditt inlägg gjorde att jag packade upp gårdagens impulsköp och testade själv. Tycker det funkade väldigt bra, denna en-ratts-inställning verkar helt ok trots att jag var lite skeptisk, trodde mig vilja kunna styra spänning, ström och matning separat men funkar förvånande bra att låta parksides ingenjörer sköta det där - förmodligen mycket bättre än jag klarar själv…

hade egentligen inget bra objekt men hittade ett avkapat ändrör från förra avgasbytet (f.ö. kapat med parksides plasmaskärare) och en avkapad kedjelänk - blev ett ändrör med lite testsvetsar som går att hänga upp på väggen :)
Upphängt avgasändrör med svetstest, hängt på en verktygsvägg med diverse material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antar att flusstråden inte mår bra av att ligga ute i det fria och troligen ett tag tills jag svetsar igen. Så tog en hushållsapparat till hjälp och vipps så var rullen vacuumpackad och håller förhoppningsvis till nästa gång den ska användas…

Svetsrulle vakuumförpackad i köket för längre hållbarhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/U
 
  • Gilla
Ellagård och 3 till
  • Laddar…
Vad är skillnaden på svetsen de ska ha nu på torsdag för 899 kontra den som var för 2 veckor sen för typ 1199?
Parkside inverter-svets med etiketter om pris och funktioner, omgiven av reklamtexter och -erbjudanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
O olofh skrev:
Vad är skillnaden på svetsen de ska ha nu på torsdag för 899 kontra den som var för 2 veckor sen för typ 1199?
[bild]
Denna är för pinnar och förra för tråd.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
B breakman skrev:
Denna är för pinnar och förra för tråd.

Pinnfärsk svets!
 
  • Haha
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Denna är för pinnar och förra för tråd.
Ok, vilken är bäst för total nybörjare som bara ska dra ihop ett par armeringsjärn etc för trädgårdsploj. Dvs inte riktiga reperationer eller byggen?

Edit: fattar att man inte har Lidl svets på byggen men ja, ni greppar vad jag ska ha en svets till
 
O olofh skrev:
Ok, vilken är bäst för total nybörjare som bara ska dra ihop ett par armeringsjärn etc för trädgårdsploj. Dvs inte riktiga reperationer eller byggen?

Edit: fattar att man inte har Lidl svets på byggen men ja, ni greppar vad jag ska ha en svets till
Trådsvetsen. Den använder jag mest av de lidlsvetsarna jag har...
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Trådsvetsen. Den använder jag mest av de lidlsvetsarna jag har...
Ah! Att jag inte tänkte på att detta är ett utmärkt sätt att köpa två olika svets.. mjölkpaket menar jag :)
 
O olofh skrev:
Ah! Att jag inte tänkte på att detta är ett utmärkt sätt att köpa två olika svets.. mjölkpaket menar jag :)
Jo, det vart mycket pannkakor veckorna efter varje inköp..

Med trådsvetsen så nyper man snabbt ihop styckena och sedan kan man förfölja med någon typ av svetssömn medan med pinnsvetsen så är det svårare att göra punktsvetsningarna när man börjar. Det är i varje fall min upplevelse som glad amatör. Svetsar mest platt och vinkeljärn 3-5mm så ingen plåtsvetsning.
 
O olofh skrev:
Ok, vilken är bäst för total nybörjare som bara ska dra ihop ett par armeringsjärn etc för trädgårdsploj. Dvs inte riktiga reperationer eller byggen?

Edit: fattar att man inte har Lidl svets på byggen men ja, ni greppar vad jag ska ha en svets till
Jag har några olika svetsar och för trädgårdsarbete använder jag pinnsvets om det är på plats i trädgården, typ Corten, och MAG om det kan göras i verkstaden, typ blomstöd.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Kommer nog att bli en sådan liten pinnasvets för min del. Den jag har är lite väl stor när man bara vill göra något snabbt.
 
  • En stor svetsmaskin med svetssladdar, hjälm och verktyg på en rörig arbetsbänk, vilket antyder behovet av en mindre svets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.