Vi har en automower 430x, laddsationen blinkar blå vilket betyder att det är ingen slingsignal. Det finns 2 guidekablar och genom att koppla ena giudekabeln som begränsningskabel och få grönt ljus kunde vi ringa in skadan som då borde finnas på ena begränsningskabeln mellan laddstationen och kopplingen till guidekabeln. Problemet är att kabeltrackern och även AM- radion visar att kabeln är intakt. Vi grävde nu upp den misstänkta kabeln och hittade 2 ställen där isoleringen var skadat, bytte ut bitarna utan att det hjälpte. Finns det någon som haft samma problem eller har en idé hur vi kan gå vidare? Vi vill helst undvika att byta hela kabeln. Kopplingen i laddstationen bytte vi också! Tacksam om någon kan hjälpa oss!
 
Ja
L Liniane skrev:
Vi har en automower 430x, laddsationen blinkar blå vilket betyder att det är ingen slingsignal. Det finns 2 guidekablar och genom att koppla ena giudekabeln som begränsningskabel och få grönt ljus kunde vi ringa in skadan som då borde finnas på ena begränsningskabeln mellan laddstationen och kopplingen till guidekabeln. Problemet är att kabeltrackern och även AM- radion visar att kabeln är intakt. Vi grävde nu upp den misstänkta kabeln och hittade 2 ställen där isoleringen var skadat, bytte ut bitarna utan att det hjälpte. Finns det någon som haft samma problem eller har en idé hur vi kan gå vidare? Vi vill helst undvika att byta hela kabeln. Kopplingen i laddstationen bytte vi också! Tacksam om någon kan hjälpa oss!
jag har haft ”ingen slingsignal” nu i sommar vid två tillfällen, jag har då gjort laddstationen strömlös en halv minut och det har då löst problemet, helkonstigt, har inte felsökt vidare efter det men ett tips bara.
Har också en 430x
 
Citerar lösningen från @Ejmelies tråd om samma sak nedan. Korta svaret: kabeln är förmodligen av men har lite kontakt ändå och du behöver en bättre signalmätare för att hitta felet.
T Ejmelie skrev:
Ok, nu är problemet löst. Men det var fasen inte lätt :confused:.
Till att börja med lämnade jag tillbaka den billiga kabeltestaren och köpte en riktig. Som känner av signalen även när den är nedgrävt. Köpte denna:

[bild]

Tyvärr var det inte bara att följa kabeln och vänta på att signalen skulle upphöra. Jag fick signal rakt igenom hela kabeln. Jag fick dock lite olika styrkor. Dels hade det att göra med avståndet från testutrustningens startposition på kabeln, sen hade det även med att göra hur djupt kabeln låg nedgrävd. Det varierade en hel del längst sträckan då vissa områden fyllts på med mer jord.

För att göra en lång historia kort så efter väldigt mycket mätande så hittade jag ett ställe där signalstyrkan gick ner lite mer än vanligt. Inte mycket, men lite.

Efter ha grävt upp kabeln där visade det sig att den var av där. Förmodligen hade den någon typ av kontakt eftersom den fortfarande gav signal. Men det var helt av.

Grymt skönt att äntligen hitta felet. Men det tog såklart inte slut där. Kopplar på kablarna på laddstationen och det blinkar fortfarande blått :dizzy:.

Tänker att helsike, måste vara ett brott till någonstans. Fortsätter att söka men söker nu från andra hållet på slingan. Hittar inget speciellt. Kommer fram till skarvningen. Ser att kabeln tappar lite i styrka efter skarven. Kontrollerar svarvningen och allt ser bra ut. Men den tappar ändå i styrka. Så jag klipper bort den och tvinnar tråden istället. Då tappar den inget alls i styrka. Perfekt tänker jag, måste ha varit fel på nya kopplingen.

Går tillbaks till laddstationen. Den blinkar fortfarande blått :seenoevil:. Det är fan inte sant.
Blått blinkande sken betyder antingen brott på kabeln eller att kabeln inte har ordentlig kontakt med laddstationen. Kontakterna har jag klippt bort och har satt kabeln skalad direkt på laddarens poler, för att utesluta fel där.

Men eftersom jag inte hittar något mer fel på slingan så testar jag en sista sak. Jag klipper bort en cm på varje kabel och skalar den på nytt och sätter dem på laddaren.
Grönt sken!!! Så jäkla skönt! :D(y)

Så, summan av kardemumman. Kabeln var av, men hade fortfarande kontakt på något sätt. Och som inte det räckte så någon gång under testprocessen har det blivit något glapp på de skalade ändarna på kabeln. Tacka fasen för att det inte var lätt att hitta problemet :)
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Citerar lösningen från @Ejmelies tråd om samma sak nedan. Korta svaret: kabeln är förmodligen av men har lite kontakt ändå och du behöver en bättre signalmätare för att hitta felet.
Tack för ditt svar! Fick genast lite hopp att det löser sig för oss med! Ska prova med en bättre kabeltestare!
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Ja


jag har haft ”ingen slingsignal” nu i sommar vid två tillfällen, jag har då gjort laddstationen strömlös en halv minut och det har då löst problemet, helkonstigt, har inte felsökt vidare efter det men ett tips bara.
Har också en 430x
Tack för ditt svar! Vi hade laddstationen strömlös när vi körde med kabeltrackern, det hjälpte tyvärr inte...
 
Det här kunde ha varit jag som skrev!

Vi har exakt likadant problem. Första gången skedde det förra sommaren. Ringde återförsäljaren som kom och gjorde felsökning men hittade inget. Roboten kickade igång och körde helt plötsligt felfritt i en månad. Samma problem igen, hyrde "kabelbrottssökare" från återförsäljaren, hittade inget fel men roboten kickade igång igen. Denna sommar har samma fel skett igen, felsökning kickar igång, regnar, slutar funka.

Vår robot är inlämnad nu iaf. Får se vad återförsäljaren hittar. Blir spännande att höra hur det går för dig!
 
P Paulina123 skrev:
Det här kunde ha varit jag som skrev!

Vi har exakt likadant problem. Första gången skedde det förra sommaren. Ringde återförsäljaren som kom och gjorde felsökning men hittade inget. Roboten kickade igång och körde helt plötsligt felfritt i en månad. Samma problem igen, hyrde "kabelbrottssökare" från återförsäljaren, hittade inget fel men roboten kickade igång igen. Denna sommar har samma fel skett igen, felsökning kickar igång, regnar, slutar funka.

Vår robot är inlämnad nu iaf. Får se vad återförsäljaren hittar. Blir spännande att höra hur det går för dig!

Om laddstationen indikerar fel på slingan så lär det inte hjälpa att lämna in klipparen på service.
Skaffa dig en enkel multimeter och ohmmät slingan, då får du ett värde som du kan lita på och som du sedan får agerar utifrån.
Ledningssökarna som krängs i massor går ej att lita på. Deras "CONT-funktion" kan visa förbindelse då den ej har samma resistanskrav (R<20 ohm) som laddstation och klippare har.

Kolla skarvar som är gjorda på kabel/guide, sök efter synliga markskador som ev. kan påverka kabeln.
 
Det var återförsäljaren som ville att vi skulle lämna in den. Själva kabelbrottssökaren fick vi hyra från återförsäljaren. Det är samma apparat som de själva använder när de åker ut till kunder så den borde vara okej.

Vi har sökt efter kabelbrott två gånger och återförsäljaren har också sökt en gång - ingen av oss har hittat något kabelbrott:sweat:

Om de inte hittar något på själva roboten eller laddstationen så kommer jag gräva upp alla kablar och lägga om. Det här är tredje sommaren som den kör och den har inte fungerat sedan slutet på juni. Trodde att en apparat som är så dyr borde ha fungerat längre innan den började krångla.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
P Paulina123 skrev:
Det var återförsäljaren som ville att vi skulle lämna in den. Själva kabelbrottssökaren fick vi hyra från återförsäljaren. Det är samma apparat som de själva använder när de åker ut till kunder så den borde vara okej.

Vi har sökt efter kabelbrott två gånger och återförsäljaren har också sökt en gång - ingen av oss har hittat något kabelbrott:sweat:

Om de inte hittar något på själva roboten eller laddstationen så kommer jag gräva upp alla kablar och lägga om. Det här är tredje sommaren som den kör och den har inte fungerat sedan slutet på juni. Trodde att en apparat som är så dyr borde ha fungerat längre innan den började krångla.

Med en multimeter hade du på 5 minuter fått ett besked om där finns ngt fel på slingan.
Nu tycks ni famla efter felet.

Är det en "besvärligt" och stor tomt/gräsmatta där kabeln riskera utsättas för mekanisk påverkan?
Är kabeln nergrävd eller spikad mot marken?
Har ni kollat status på snabbkopplingarna som ansluter kabel till laddstation?
 
Det kan ev vara kontaktstyckena slinga till laddstation som spökar, de som medföljer som standard till Husqvarna är som gjorda för att ge kontaktproblem förr eller senare. Byt till riktiga flatstiftskontakter som kontakteras ordentligt inkl skyddande krympslang.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Det kan ev vara kontaktstyckena slinga till laddstation som spökar, de som medföljer som standard till Husqvarna är som gjorda för att ge kontaktproblem förr eller senare. Byt till riktiga flatstiftskontakter som kontakteras ordentligt inkl skyddande krympslang.
Hur ser en flatstiftskontakt ur? Kan du skicka en bild eller länk?
 
E etompau skrev:
Om laddstationen indikerar fel på slingan så lär det inte hjälpa att lämna in klipparen på service.
Skaffa dig en enkel multimeter och ohmmät slingan, då får du ett värde som du kan lita på och som du sedan får agerar utifrån.
Ledningssökarna som krängs i massor går ej att lita på. Deras "CONT-funktion" kan visa förbindelse då den ej har samma resistanskrav (R<20 ohm) som laddstation och klippare har.

Kolla skarvar som är gjorda på kabel/guide, sök efter synliga markskador som ev. kan påverka kabeln.
Intressant svar! Men hur går vi vidare om multimetaren till skillnad från kabeltrackern visar att det är fel på slingan? Det misstänker vi ju redan, men vi kan inte hitta den trasiga biten.
 
L Liniane skrev:
Intressant svar! Men hur går vi vidare om multimetaren till skillnad från kabeltrackern visar att det är fel på slingan? Det misstänker vi ju redan, men vi kan inte hitta den trasiga biten.

1. Gör en okulär kontroll av slingan, kolla för synliga skador etc längs kabeln.
2. Kontrollera skarvdon vid anslutning av guidekabel.
3. Kontrollera ev. tidigare gjorda skarvar.
4. Använd "radio-metoden. " En batteridriven radio inställd på ca 530 kHz, gå med den nära marknivån, lyssna efter signalförändringar i det knattrande ljudet som laddstationen sänder ut.
5. Kontrollera att anslutningskontakterna för beg.kablen vid laddstationen är friska och ser korrekta ut.
6. Gör en resistansmätning med en multimeter, värdet på slingresistansen ger en fingervisning om felets art; helt avbrott eller dåligt kontakt. Agera utifrån detta.

 
Jag hade samma problem. Ingen slingsignal men ändå visade sökaren att den var hel.

jag bytte hela slingan på ca 600m tråd. Visade sig att göra ägaren hade va 30st skarvningar på slingan. Nu finns det var 3st
 
L Liniane skrev:
Hur ser en flatstiftskontakt ur? Kan du skicka en bild eller länk?

https://www.jula.se/catalog/bil-och...elektronik/kabelskor/flatstiftshylsor-604209/

En sådan kontakt hade, om den hade levererats med klipparen, i slutändan skapat mer användarfel än vad den löser. Kontakten kräver att användaren kan skala kabel på korrekt sätt utan att skada ledare samt placera kabeln på rätt plats i kontakten och klämma ihop den med avsett verktyg.
 
  • Gilla
Mackh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.