Magnus E K
Aldrig haft större tjock-TV än 14 tum (slängdes 2013), aldrig haft satellit-TV.

Edit: Satt parabol på hustaket vid köp men togs ner 2016 och aldrig inkopplad (med mig som ägare).
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Innan vi köpte en Barco CRT så hade farsan en 42" CRT TV. Den var ett monster

Edit: pappsen fixade T2 på laserdisk innan premiären i Sverige. Polarna var imponerade
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Köpte platt-TV när CRT:n dog 2011. De tidigare platt-TV hade sämre bildkvalitet så jag var inte speciellt imponerad av de då.

Upplevde att de första köparna av platt-TV mest köpte de i image-syfte.

Har aldrig haft parabol, kör med vanlig takantenn då som nu.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Köpte platt-TV när CRT:n dog 2011. De tidigare platt-TV hade sämre bildkvalitet så jag var inte speciellt imponerad av de då.

Upplevde att de första köparna av platt-TV mest köpte de i image-syfte.

Har aldrig haft parabol, kör med vanlig takantenn då som nu.
Var likadant med monitor CTR monitor var bättre än TFT lääääänge
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Flyttade till lägenhet år 2006, då köptes plasma tvn in och hade även fiber in. Tvn har jag kvar än 16 år gammal
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Köpte platt-TV när CRT:n dog 2011. De tidigare platt-TV hade sämre bildkvalitet så jag var inte speciellt imponerad av de då.

Upplevde att de första köparna av platt-TV mest köpte de i image-syfte.

Har aldrig haft parabol, kör med vanlig takantenn då som nu.
Nja, för marknätet var det så utifrån att det var ansloga sändningar. Men IPTV med digital sändning och STB hade högre bildkvalité tidigare och då kunde du utnyttja t ex plasmaTVs bättre upplösning. Så med gamla analoga marknätet kunde du inte utnyttja den nya tekniken. Gällde även när HDTV kom.
Och plasma var då bättre än LCD
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, för marknätet var det så utifrån att det var ansloga sändningar. Men IPTV med digital sändning och STB hade högre bildkvalité tidigare och då kunde du utnyttja t ex plasmaTVs bättre upplösning. Så med gamla analoga marknätet kunde du inte utnyttja den nya tekniken. Gällde även när HDTV kom.
Och plasma var då bättre än LCD
Tänker inte på upplösningen.
Allt annat var ju sämre första åren, sämre kontrast, sämre färgåtergivning, sämre svärta etc.
Det såg man redan i affärerna.
 
  • Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tänker inte på upplösningen.
Allt annat var ju sämre första åren, sämre kontrast, sämre färgåtergivning, sämre svärta etc.
Det såg man redan i affärerna.
Och vilken TV-teknik avser du LCD, plasma, etc, men även fabrikat och modell var det stora skillnader på.
"affärsinställninge" som kom med platttv och fortfarande finns är bedrövlig och har lurat många:cool:.
Men också teknikskillnad där plasma var överlägsen de första LCD, speciellt när det gällde svärta och betraktningsvinkel.
Fanns sedan kabeltvnät som fortsatte med analogt långt in på 2000-talet och då blev det inte bättre.;)
 
  • Gilla
Macrodus och 1 till
  • Laddar…
harry73
2007 blev vi med platt tv och parabol (canal digital)
I år hamnade tv:n på tippen och ersättes av en ny oled. Även canal digital hamnade på tippen. Nu kör vi bara streaming.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
2000 köpte jag en 36"tjockt, satan viket as!
Bra bild som faen, köpte även en ny VHS och kollade Toystory2 och jävlarns vilken bildkvalité.
Köpte även en Harman Kardon DVD och surroundförstärkare samtidigt, lyckan var gjord!
Då jag byggde in den i min bar så såg den ut som en plattTV, men det tog 5 år innan folk imponerat frågade om jag köpt plattTV, vilket sätter en tid när folk började förstå och ha råd.
TVn finns kvar med ljudanläggning och ska väl uppdateras så man kan titta på just TV, nu kollas det aldrig där i vardagsrummet, utan det streamas på paddan på altanen, favoritfåtöjen osv...?
Det vände väl för 10 år sen när det kördes på adsl och sen fick jag fiber för 3 år sen och en padda.
Nu tex sitter jag på altanen i ett fårskinn och en varm filt med en kaffe och skulle aldrig sätta mig i vardagsrummet.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Runt 2006 köpte jag första "stora" platt-tvn.
En 37 tums Sharp som hängde med som sovrums-tv till förra året efter 10 år i tv-rummet. Innan den köpte jag en 17 tums Philips platt-tv till köket. Äckligt dyr när man tänker på det i efterhand.

Parabolen skaffade jag 1999 och den har suttit uppe sen dess. Bytt mikrohuvud någon gång.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Huddingebo Huddingebo skrev:
Köpte platt-TV när CRT:n dog 2011. De tidigare platt-TV hade sämre bildkvalitet så jag var inte speciellt imponerad av de då.

Upplevde att de första köparna av platt-TV mest köpte de i image-syfte.

Har aldrig haft parabol, kör med vanlig takantenn då som nu.
Så sant. Dom sagt själv aldrig orkat nörda mig så på tv storlek. Fått en massa gammalt. Den första platta jag haft hade sämre bild än min CRT så fortsatte mee CRT där och de andra var som extra tv :crysmile: Dock den fördelen att man hade HDMI där!

Nu har jag en SONY ickesmart platt tv men smart via en androidbox (y) Mycket bra bild fast även den gammal.
 
galento galento skrev:
Jaha första platta tv,v kanske drygt 15 år sen :thinking: parabolen är i drift än
(sen 20 år)
Nästan +1 på den. Platt TV 2007, Parabolen i drift sen1998
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nu har jag en SONY ickesmart platt tv men smart via en androidbox (y) Mycket bra bild fast även den gammal.
SONY har alltid legat på topp när det gäller bild.
 
  • Gilla
  • Haha
RalleB och 2 till
  • Laddar…
Tror jag betalade 16000kr för första 37" plasman, nästa var en 50" FullHd plasma och 15000kr. Båda Panasonic.
Och den senare hänger fortfarande på väggen.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.