Hej!
Jag har vedbod med tak som just nu mest agerar durkslag. Bilder på hur det ser ut bifogas;
Vedskjul fyllt med staplad ved, trädgårdsredskap och verktyg under ett träkonstruktionstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt under en trävedbod med staplad ved och takets träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med horisontella räcken och gröna lövverk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lutande trall av trä på en altan med löv och barr mellan brädorna i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle kunna tänka mig plåttak, men vet inte hur det fungerar med den ojämna lockpanelen som ligger där nu?

Tar tacksamt emot tips!
 
För en enkel vedbod är det bara att lägga på plåt. Vill du lyxa till det så lägg tunn längsgående läkt, men jag hade inte gjort det om den varit min.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Takplåt är enklast.
Imiterart takpannor ger nog lite extra styrka mellan brädorna. Rller lägg bärläkt som Anders sa.
Annars är valfri tätmassa ett alternativ, men de kommer inte hålla så länge.
Vill du ha en ljusare bod så ta bort översta brädorna och lägg plast tak.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag skulle slitit bort "locken", lagt läkt och sedan ett billigt plåttak. Du kommer nog behöva komplettera med någon vindskiveplåt osv för att få det att de vettigt ut.
Du kan såklart lägga läkten rakt ovanpå nuvarande konstruktion, men jag tror det är snyggast att hålla nere tjockleken på taket.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Tackar för tipsen. Jag ska undersöka de olika möjligheterna.
 
Är täthet, utseende, tidsåtgång eller kanske kostnaden viktigast?

Jag skulle läktat på det befintliga och lagt billig svart TRP, förmodligen någon av byggladornas tunna lågprisprodukter som det går att åka och hämta nu på söndagförmiddagen och lägga efter lunch.
Snyggare är förstås att välja samma mtrl på vedbodens tak som på fastighetens övriga byggnader, billigare och miljövänligare att återvinna ett begagnat tak i grannskapet och lägga det på vedboden, ofta finns det begagnade pannor på backen bakom nått uthus som nån granne vill bli av med, stundtals hela tak gratis om man inte är rädd för arbete.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är täthet, utseende, tidsåtgång eller kanske kostnaden viktigast?

Jag skulle läktat på det befintliga och lagt billig svart TRP, förmodligen någon av byggladornas tunna lågprisprodukter som det går att åka och hämta nu på söndagförmiddagen och lägga efter lunch.
Snyggare är förstås att välja samma mtrl på vedbodens tak som på fastighetens övriga byggnader, billigare och miljövänligare att återvinna ett begagnat tak i grannskapet och lägga det på vedboden, ofta finns det begagnade pannor på backen bakom nått uthus som nån granne vill bli av med, stundtals hela tak gratis om man inte är rädd för arbete.
Jag har faktiskt takpannor som blev över när tidigare ägare la om taket på huset. Det låter som en bra idé även om det förstås blir mer avancerat. Vilken typ av grundarbete är det som behöver göras innan pannorna läggs på?
 
AJ82 AJ82 skrev:
Jag har faktiskt takpannor som blev över när tidigare ägare la om taket på huset. Det låter som en bra idé även om det förstås blir mer avancerat. Vilken typ av grundarbete är det som behöver göras innan pannorna läggs på?
Att lägga pannor är enkelt och billigt, du har ju ett lågt tak och kan lätt göra det själv.
Spika (eller skruva) bärläkt, om du är oroligt lagd och har överdrivet med pengar kan du lägga en underlagsduk först.
 
B
Takpannor på låglutande tak är ju lite tveksamt. Monteringanvisbingar bruksr väl ange 14% (?) som min om inte jag minns fel. Jag vet inte om reglarna håller för det heller, blir en hel del extravikt med takpannor

Jag hade nog lagt en läkt, och sedan trp20 tak (eller varianten som ser ut som takpannor) och skruvat upp på bef tak. Då får man en luftig konstruktion under plåten, tror det räcker för att torka ur ev kondens som bildas under plåten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N
Jag hade tagit ner taket, använt samma brädor(ser ut att vara tryckt) och lagt dem i kloss. På med underlagspapp och takpapp samt kompletterat med lite plåtdetaljer.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Många alternativ finns det.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Om du vill ha ännu fler kan du kolla på onduline, det är lätt jobbat och billigt (under 110kr/m2)och ryms till skillnad från de flesta takplåtar på bredden i en vanlig kombi om du inte har släp.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
N newbee skrev:
Jag hade tagit ner taket, använt samma brädor(ser ut att vara tryckt) och lagt dem i kloss. På med underlagspapp och takpapp samt kompletterat med lite plåtdetaljer.
Jag har bestämt mig för alternativet med papp. Brädorna ligger nu i kloss och pappen är redo att läggas på. Frågan nu är om jag verkligen behöver underlagspapp för detta? Det rör sig ju bara om ett vedskjul, så kraven är kanske lite mindre än för ett bostadshus?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lägg underlagspapp, inte många kronor du sparar. Och sedan kan du glömma taket i 40 år.
Min filosofi är att göra det ordentligt och undvika snabblösninga så jag inte behöver åtgärda något tidigare än normal livslängd på material.
 
  • Gilla
AJ82
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Lägg underlagspapp, inte många kronor du sparar. Och sedan kan du glömma taket i 40 år.
Min filosofi är att göra det ordentligt och undvika snabblösninga så jag inte behöver åtgärda något tidigare än normal livslängd på material.
Ändplåt också då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.