S sinuslinus skrev:
Är det där ens ett badrum? Ser mer ut som en grovkällare.

Du ansvarar för tätskiktet i badrummet så om det blir vattenskada på grund av ditt badrum så blir du ansvarig.
har självklart en våtrumsmatta. Bilderna är tagna från internet men min golvbrunn det ut så
 
BirgitS BirgitS skrev:
Oj, en mycket gammal gjutjärnsbrunn. Gissningsvis är den runda plattan med fyrkantigt hål ett lock till röret som går under golvet där man kan komma åt att rensa mer med ett rensband.

Har du planerat in en totalrenovering av badrummet?

Nja tänkte inte alls renovera. Blir så dyrt och jobbigt
 
BirgitS
M Mackan Mack skrev:
Eller vad menar du med horisontell och vertikal? Det är väl mitt ansvar att håll brunnen ren. Sen om problemet kvarstår är det väl föreningen som får träda in?
Som jag skrev förut så anser Bostadsrätterna att det är ditt ansvar ända fram till stället där det horisontella röret går in i den lodräta stammen mellan lägenheterna.
 
Ta en bild på din golvbrunn så blir det lättare att säga något. Om det verkligen är en gjutjärnsbrunn så är det nog hög tid att renovera. Surt men inte så surt som en vattenskada om du väntar för länge.
 
S
M Mackan Mack skrev:
har självklart en våtrumsmatta. Bilderna är tagna från internet men min golvbrunn det ut så
Om du googlar bilder kan du ju också googla hur man rensar en gjutjärnsbrunm. ;)
 
  • Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mackan Mack skrev:
har självklart en våtrumsmatta. Bilderna är tagna från internet men min golvbrunn det ut så
Och hur gammal är den?
Man brukar räkna med en teknisk livslängd på våtrumsmattor på 20 år för sen är risken stor att de spricker någonstans. Det är också tveksamt om det är en bra tätning mellan våtrumsmattan och golvbrunnen numera.
 
S sinuslinus skrev:
Om du googlar bilder kan du ju också googla hur man rensar en gjutjärnsbrunm. ;)
[media]

Så det det ut. Och om man lyfter på locket är det bara ett svart hål med vatten i
 
  • Vattenläckage under diskhon med synliga rör och droppar på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Och hur gammal är den?
Man brukar räkna med en teknisk livslängd på våtrumsmattor på 20 år för sen är risken stor att de spricker någonstans. Det är också tveksamt om det är en bra tätning mellan våtrumsmattan och golvbrunnen numera.
Har för mig att mattan byttes för flera år sedan. Den bör nog hålla tror jag :)
 
BirgitS
M Mackan Mack skrev:
Så det det ut. Och om man lyfter på locket är det bara ett svart hål med vatten i
Men ser golvbrunnen exakt ut som på den bild du laddade upp, t.ex. med den utökningen åt sidan med den runda plattan?
Hur ser anslutningen mellan våtrumsmattan och brunnen ut?
 
M Mackan Mack skrev:
Så det det ut. Och om man lyfter på locket är det bara ett svart hål med vatten i
Det ser inte ut som en gjutjärnsbrunn. Om du lyfter på silen och fotar ner i den så kanske det går att se något mer.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men ser golvbrunnen exakt ut som på den bild du laddade upp, t.ex. med den utökningen åt sidan med den runda plattan?
Hur ser anslutningen mellan våtrumsmattan och brunnen ut?
ingen utökning åt sidan. Våtrumsmattan slutar där hålet börjar. Den går runt cirkeln. förstår du vad jag menar ?
 
M Mackan Mack skrev:
ingen utökning åt sidan. Våtrumsmattan slutar där hålet börjar. Den går runt cirkeln. förstår du vad jag menar ?

Denna lossnade också för ett tag sedan. Har inte suttit tillbaka den så det inte går. Fastighetsskötaren visste inte heller hur man gjorde, han ringde en rörmokare som då var för dyr.
 
  • Hand håller en lossnad röranslutning med tätningsmaterial mot en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Avemo skrev:
Det ser inte ut som en gjutjärnsbrunn. Om du lyfter på silen och fotar ner i den så kanske det går att se något mer.
Ska försöka
 
BirgitS
Utan en bild på hur det ser ut i just din golvbrunn så går det inte att berätta hur du ska komma åt att rensa mer. Vi kan inte gissa oss till om/var det finns en plugg som ska bort för att du ska kunna rensa mer.
 
Fråga någon som bor där, alla har väl (haft) samma så nån borde veta...
 
  • Gilla
Mackan Mack och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.