Tror du det tål att gå kontinuerligt? Eller åtminstånde 2 tankar per dygn de kommande 5 åren eller vad det kan ta att återstarta den stängda baskraften.
 
harry73
Marcus Koch Marcus Koch skrev:
Vad säger ni. Nu är ju strömmen ganska dyr. Lönar det sig att köpa ett sånt här? 1,4 liter i timmen för att få 4,8 kw kontunerligt. Jag har ju fortfarade dom fast agvgifterna. Jag förbrukar ca 65 kw per dygn idag.
[länk]
Om man då bara räknar dieselpriset, kostar din egentillverkade el ca 5,5 kr/kWh. Då tillkommer avskrivning och service, och har man en begränsning på 4,8kWh i vad man kan ta ut.
Så nej, jag ser inte hur det kan bli billigare
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nu är det 2022 och december bjöd på kWh på över 10kr. Kommer det bli värre i år kanske det lönar sig att istället mata ut el på nätet och använda spillvärme själv.
 
John Carlsberg John Carlsberg skrev:
Nu är det 2022 och december bjöd på kWh på över 10kr. Kommer det bli värre i år kanske det lönar sig att istället mata ut el på nätet och använda spillvärme själv.
Hur många timmar under december kostade elen 10 kr/kWh? För mig som har månadsrörligt elpris blev det 3 kr/kWh inklusive överföring. Det är anmärkningsvärt högt. Men fortfarande inte 10 kr.

Vad tänker du dig för anläggning? Kör du med diesel och kan utnyttja spillvärme går det säkert att komma under 10 kr/kWh. Men knappast under 3 kr.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Marcus Koch Marcus Koch skrev:
Vad säger ni. Nu är ju strömmen ganska dyr. Lönar det sig att köpa ett sånt här? 1,4 liter i timmen för att få 4,8 kw kontunerligt. Jag har ju fortfarade dom fast agvgifterna. Jag förbrukar ca 65 kw per dygn idag.
[länk]
Det bästa är nog ett elverk som kan gå på spillolja (gammal motorolja). Kan dessa dieselverk verkligen det?
 
A Avemo skrev:
Hur många timmar under december kostade elen 10 kr/kWh? För mig som har månadsrörligt elpris blev det 3 kr/kWh inklusive överföring. Det är anmärkningsvärt högt. Men fortfarande inte 10 kr.

Vad tänker du dig för anläggning? Kör du med diesel och kan utnyttja spillvärme går det säkert att komma under 10 kr/kWh. Men knappast under 3 kr.
SE4 har nu legst på 6-7 kr några timmar mitt under den heta sommaren.
 
A Anders_Nilsson skrev:
SE4 har nu legst på 6-7 kr några timmar mitt under den heta sommaren.
Ja det har det och det är anmärkningsvärt. Jag hoppas precis som du att ordningen återställs snarast så att vi får elpriser närmare de vi är vana vid. Men jag vidhåller att du aldrig hade kunnat slå det priset med en egen generator och diesel till mackpris. Inte ens om generatorn var gratis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.