J jawen skrev:
Du är rätt patetisk....Förbjudit kärnkraften !!
Priset på el var länge stabilt på ca 15-30 öre/kWh, så när beräkningen gjordes av Vattenfalls ekonomer 2015 vad gäller Ringhals 1 & 2 kärnkraftsdrift så visade resultatet på minus 14,5 öre per producerad kilowatt timme ( för elpriset var så lågt & bekostades av oss skattebetalare)

Senare ville Annie Lööw att alla datahallar skulle beskattas som företag dvs 0,5 öre i skatt, så nu för tiden beskattas alla elslukade datahallar med "gratis-el-skatt".

Du kanske inte har "pejl"

/Jawen
vad hände med kärnkraften? Du som vet?
Varför har man inte alla kärnkraftverk öppna längre? Jag vet inte vilken värld du lever i Men man vill avveckla kärnkraften. De har inte varit några anledningar att satsa på kärnkraft när man vill lägga ner...
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M Magnushåkansson skrev:
Nu förstår jag inte… menar du att man borde förstått att elpriset skulle galoppera till dessa nivåer?
det handlar nog om en viss avundsjuka....
inget att bry sig.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
jag tror på att isolera poolen extra under den här säsongen. förskjuta skarva för locket.
 
M Magnushåkansson skrev:
Tror att jag kommer ställa mitt spabad på ”away” vilket ska hålla badet på ca 5-7 grader och bygga in det i cellplast (5 cm). Går åt 24 skivor (800kr).
Får tacka för all input!
Blev hett emallanåt, sakligt ibland, blandat med ironi och en del ”skyll dig själv”gensvar!
Ha det bäst alla!
Vet inte om du missade mitt inlägg #146 förut, då jag skrev:

Hej Magnus

Har haft samma problem som dig, & mitt bubbelkar var ett i "supersize-modell= 3000 liter" vilket blir katastrof-dyrt.

Töm hela skiten så mycket det bara går, och karet kanske har dränerings-plugg på lägsta punkt.
Försök blås ur det mesta av vattnet i slangarna/värmarna/pumparna.

Sätt sedan in en vanlig billig termostatstyrd byggvärmare på golvet inne i karet & lägg på pool-locket igen (typ vanlig 2 kW burk), och justera ned byggvärmarens styrning så att den bara går igång när tempen understiger 5-8 grader.

Då kommer värmaren enbart värma upp luften inuti karet (viket är en liten mängd), och det mesta av den värmen kommer stråla ut på sidorna där karet är sämst isolerat.
Och på så sätt fryser varken slangar/kopplingar eller pumpar sönder, & el-förbrukningen minimeras!

Kan ju lägga på extra 50mm frigolit-skivor ovanpå locket också med någon tyngd/sten/markplatta, för att på så sett få ännu bättre isolerat.

Med denna lösning blir förbrukningen troligtvis några ynka kW/h per dygn.

MvH Jawen
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
det handlar nog om en viss avundsjuka....
inget att bry sig.
Nej jag vill inte ha någon sån där apparat. Inte avundsjuk. Bara totalt oförstående.
För att det alltid har varit självklart för mig att allt som är utanför bostadshusets väggar måste gå att kallställa till vintern.
För att energi kan bli dyr eller för att man kan bli sjuk eller arbetslös. Det har alltid varit självklart.

Egendomligt att folk som skaffar dyra och onödiga och bekymmersamma saker alltid tror att andra är avundsjuka på dem. När vi helt enkelt inte förstår.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Baden är gjorda för att stå ute och vara igång, därför är det lite problematiskt att kallställa dom.
Vi köpte badet begagnat för ca 40' och vi, jag och frun, köpte det för att båda har lite krångel med ryggarna och har upplevt att vi båda blir bättre vid bad, så istället för att springa hos massören 1 till 2 gånger var i månaden så blev det ett bad istället.
 
  • Gilla
HMX och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Vet inte om du missade mitt inlägg #146 förut, då jag skrev:

Hej Magnus

Har haft samma problem som dig, & mitt bubbelkar var ett i "supersize-modell= 3000 liter" vilket blir katastrof-dyrt.

Töm hela skiten så mycket det bara går, och karet kanske har dränerings-plugg på lägsta punkt.
Försök blås ur det mesta av vattnet i slangarna/värmarna/pumparna.

Sätt sedan in en vanlig billig termostatstyrd byggvärmare på golvet inne i karet & lägg på pool-locket igen (typ vanlig 2 kW burk), och justera ned byggvärmarens styrning så att den bara går igång när tempen understiger 5-8 grader.

Då kommer värmaren enbart värma upp luften inuti karet (viket är en liten mängd), och det mesta av den värmen kommer stråla ut på sidorna där karet är sämst isolerat.
Och på så sätt fryser varken slangar/kopplingar eller pumpar sönder, & el-förbrukningen minimeras!

Kan ju lägga på extra 50mm frigolit-skivor ovanpå locket också med någon tyngd/sten/markplatta, för att på så sett få ännu bättre isolerat.

Med denna lösning blir förbrukningen troligtvis några ynka kW/h per dygn.

MvH Jawen
Bra där! Tack för vettigt tips!
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Min tillverkare sa att man tömmer så gott det går å ställer en frostvakt i botten på spat dom drar ca 200W
 
Nissens
M Marake2 skrev:
För att orden ”enkelt” och ”kallställa” sällan går att kombinera när det kommer till spabad?
Är det inte bara att med pump/hävert tömma ut vattnet, sedan hälla i några hinkar med frysskyddsvätska, sedan trycka på startknappen och köra pumparna en liten stund för att få in frysskydsvätskan överallt?

Känns som en rätt enkel procedur, och inte en enda kWh går det åt under hela vintern.
 
Nissens Nissens skrev:
Sedan när är värmen gratis i huset?
Så var vi där igen....jag skriver inte att värmen i huset är gratis...men om du har en värmepump som värmekälla i huset så är merkostnaden minimal om du kopplar en vvx till poolen som tillskottsvärme. Alla husägare borde fatta lr veta i dagens läge att en berg/jord/sjö värmepump sänker uppvärmningskostnaden markant och kopplar man en konvektor på kylsidan får man istort sett gratis ac på sommarn samt att man utvinner mer energi genom att man så kallat laddar borrhålet på sommarn. Men inget är gratis men man kan sänka kostnader för olika så kallade lyx prylar. Och det är inget fel i det. Och dom som skriver en massa skit om energislukare och Putin svält på jorden å veganer osv. Det har väl inte ett djävla skit med om någon frågar om hur man ska hantera sitt spabad i vinterstid. Om han vill lr inte vill bada på vintern har vi inte med att göra då det är hans spabad. Råd kan man ge utifrån hans önskan utan att kritisera.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Danne-total skrev:
Så var vi där igen....jag skriver inte att värmen i huset är gratis...men om du har en värmepump som värmekälla i huset så är merkostnaden minimal om du kopplar en vvx till poolen som tillskottsvärme. Alla husägare borde fatta lr veta i dagens läge att en berg/jord/sjö värmepump sänker uppvärmningskostnaden markant och kopplar man en konvektor på kylsidan får man istort sett gratis ac på sommarn samt att man utvinner mer energi genom att man så kallat laddar borrhålet på sommarn. Men inget är gratis men man kan sänka kostnader för olika så kallade lyx prylar. Och det är inget fel i det. Och dom som skriver en massa skit om energislukare och Putin svält på jorden å veganer osv. Det har väl inte ett djävla skit med om någon frågar om hur man ska hantera sitt spabad i vinterstid. Om han vill lr inte vill bada på vintern har vi inte med att göra då det är hans spabad. Råd kan man ge utifrån hans önskan utan att kritisera.
Jo, men det blir rätt dyrt ändå jämfört med alternativen.
Jämfört med eluppvärmningen minska kostnaden kanske 20-25%.
 
Nissens Nissens skrev:
Jo, men det blir rätt dyrt ändå jämfört med alternativen.
Beror på om man tänker kort lr långsiktigt. En vp kan sänka uppvärmningen markant. Jag kan inte säga exakt hur mycket beroende på vart du bor och hur väl isolerat ditt hus är samt fönster osv allt spelar in i den totala beräkningen. Men det går att flytta till Tröndelag fylke i Norge där ligger priset på 1kwh på 2öre idag. Om nu elpriset är det viktigaste i livet.
 
Nissens
D Danne-total skrev:
Beror på om man tänker kort lr långsiktigt. En vp kan sänka uppvärmningen markant. Jag kan inte säga exakt hur mycket beroende på vart du bor och hur väl isolerat ditt hus är samt fönster osv allt spelar in i den totala beräkningen. Men det går att flytta till Tröndelag fylke i Norge där ligger priset på 1kwh på 2öre idag. Om nu elpriset är det viktigaste i livet.
Har inget med hur välisolerat mitt hus är att göra.
Om du har ett hus som drar x kWh i uppvärmning med direktverkande elvärme, så kommer effekten som går åt till uppvärmningen (x) att minska med 20-25% om du ersätter den direktverkande eluppvärmningen med en värmepump.

Sedan kan du ju tycka att det är ”markant” skillnad, men 75-80% av kostnaden är ju kvar…
 
D Danne-total skrev:
Beror på om man tänker kort lr långsiktigt. En vp kan sänka uppvärmningen markant. Jag kan inte säga exakt hur mycket beroende på vart du bor och hur väl isolerat ditt hus är samt fönster osv allt spelar in i den totala beräkningen. Men det går att flytta till Tröndelag fylke i Norge där ligger priset på 1kwh på 2öre idag. Om nu elpriset är det viktigaste i livet.
Helt klart att det är så
 
Nissens Nissens skrev:
Har inget med hur välisolerat mitt hus är att göra.
Om du har ett hus som drar x kWh i uppvärmning med direktverkande elvärme, så kommer effekten som går åt till uppvärmningen (x) att minska med 20-25% om du ersätter den direktverkande eluppvärmningen med en värmepump.

Sedan kan du ju tycka att det är ”markant” skillnad, men 75-80% av kostnaden är ju kvar…
Bergvärme kan sänka driftskostnaden med 75% jämfört med direkt-el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.