Behöver tips. Jag har ett gammalt Ikea kök med luckor, stommen är Ikea Faktum med en springa längst bak för ventilation. Där Har jag inbyggd kyl och frys som är 175 cm lång (se bild som kommer separat, men där har jag tagit monterat ner luckorna på överskåpet, samt frysen är bort plockad). Den nya LG kylen och frysen är 186 cm vilket gör att den inte går in.

Vad rekomenderar ni att jag gör för att få in kyl och frys?

1. Ta ner och kapa befintlig Ikea faktum stomme så den inte går så långt ner? Går det? är det svårt om man är novis och blir det bra?
2. Försöka hitta en ny kortare stomme, men gissar det då inte funkar med de nya Ikea Metod stommarna som har annan dimension, som har ventilations spalt längst bak.
3. Kan man bygga en egen stomme för överslkåp som ska passa in bland de andra befintliga stommarna från Ikea Faktum? Gissar det är svårt? Behöver då en hantverkare är min gissning
4. Eventuella andra bättre lösningar?

Sista problemet är sedan de gamla överskåpsluckorna, gissar de är svåra att återanvända för de behöver då kapas? Gissar det är svårt att få till så de ser bra ut (se lucka till vänster om kylskåpet, det är samma till överskåpet men annan dimension).

Råd och tips tas tacksamt emot
 
  • Köksskåp och integrerad kyl i en hemmiljö med saknad främre panel och sängkläder på översta hyllan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om befintliga överskåp inte är limmade så borde det gå att skruva isär skåpen och såga av sidorna på höjden samt borra nya hål.
Det stora kruxet är hur du tänkt med luckorna.
De bör gå att såga bort en bit på tex på mitten å sedan sätta någon dekorlist på framsidan.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Om befintliga överskåp inte är limmade så borde det gå att skruva isär skåpen och såga av sidorna på höjden samt borra nya hål.
Det stora kruxet är hur du tänkt med luckorna.
De bör gå att såga bort en bit på tex på mitten å sedan sätta någon dekorlist på framsidan.
Skulle du gå på den lösningen? Jag tror det lätt kan bli fel för mig så i sådana fall behöver jag nog ta in en snickare, jag behöver då få till nya hål för handtag och spackla igen de gamla hålen om jag sågar på mitten av dörren,, gångjärn behöver flyttas med nya hål som behöver borras. Eller tror du det finns något bättre enklare alternativ jag har missat. Har också haft en tanke att flytta ut kyl och frys till hallen, eftersom de kommer sticka ut en bit. Men då kommer de står nära en trappa som går ner, men det blir då inte lika estetiskt, samt jag måste då hitta en lösning att bygga något skåp som passar in under befintliga överskåp, som går att stänga (låter också som ett större projekt?)
 
Dörrarna är inte lätta att få till.
En idé är att lämna in dörrarna till ett mindre lokalt snickeri.
Då kan du lämna in skåpen samtidigt till samma snickeri.
 
  • Gilla
micke_c2
  • Laddar…
A
Tråkigt att byta kvslitetsskåp mot LG
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Om kyl och frys är vita så kan det se vettigt ut med överskåp som har vita släta luckor för det ser då ut som en enhet ihop med kyl och frys i alla fall.
 
  • Gilla
Nillea och 1 till
  • Laddar…
M magnu skrev:
Dörrarna är inte lätta att få till.
En idé är att lämna in dörrarna till ett mindre lokalt snickeri.
Då kan du lämna in skåpen samtidigt till samma snickeri.
Det kanske slutar med det, om ingen bättre ide kommer upp.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om kyl och frys är vita så kan det se vettigt ut med överskåp som har vita släta luckor för det ser då ut som en enhet ihop med kyl och frys i alla fall.
Nej, det är ett svart kylskåp https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/kyl-frys/kylskap/lg-kylskap-glm71mccsf-mattsvart/299095 med samma stil på frysen. Att bryta med svarta överskåps luckor kan vara en bra ide, om jag hittar något som matchar den svarta nyansen på kylskåpet, men jag kan tänka det är svårt att kanske hitta samma nyans, men det är en bra poäng, ska undersöka det spåret vidare efter skåp stommen är anpassad till det nya kylskåpets höjd
 

Bästa svaret

BirgitS
M micke_c2 skrev:
Nej, det är ett svart kylskåp [länk] med samma stil på frysen. Att bryta med svarta överskåps luckor kan vara en bra ide, om jag hittar något som matchar den svarta nyansen på kylskåpet, men jag kan tänka det är svårt att kanske hitta samma nyans, men det är en bra poäng, ska undersöka det spåret vidare efter skåp stommen är anpassad till det nya kylskåpets höjd
T.ex. Ikea har svarta stommar vilket blir snyggast till svarta dörrar för att vara säker på att inget vitt tittar fram någonstans. Det är ju också betydligt enklare att köpa stommar och dörrar som passar ihop från början. Deras 40 cm höga överskåpsstommar kostar ju bara 549 kr/st.

Tillägg: De har två olika svarta luckor: https://www.ikea.com/se/sv/cat/luck...-measurement-buckets:WIDTH_60_80|HEIGHT_40_60
 
  • Gilla
micke_c2
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
T.ex. Ikea har svarta stommar vilket blir snyggast till svarta dörrar för att vara säker på att inget vitt tittar fram någonstans. Det är ju också betydligt enklare att köpa stommar och dörrar som passar ihop från början. Deras 40 cm höga överskåpsstommar kostar ju bara 549 kr/st.

Tillägg: De har två olika svarta luckor: [länk]
Det är ett gammalt Ikea kök med stommen kvantum jag har, den har andra dimensioner vad jag minns var djupet och nog bredden inte det samma som de nya Ikea Metod stommarna som säljs nu, jag minns jag kollade det för ett par dagar sedan och såg det inte skulle passa som det var. Men ska kolla det igen, om bredden är annorlunda blir det ett problem, om det sticker ut lite mer kanske det funkar ändå för den nya kylen och frysen är djupare och kommer sticka ut några centimeter innan kyl och frys dörren börjar. Du har en poäng med att det är finare med svart rakt igenom.
 
BirgitS
Breddmåtten bör vara samma för överskåp till kyl och frys eftersom de alltid har varit 60 cm breda. Djupet är också 60 cm vilket bör vara samma som tidigare med hänsyn till att de har löst ventilationen på olika sätt.
 
  • Gilla
micke_c2
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Breddmåtten bör vara samma för överskåp till kyl och frys eftersom de alltid har varit 60 cm breda. Djupet är också 60 cm vilket bör vara samma som tidigare med hänsyn till att de har löst ventilationen på olika sätt.
Angående stommarna så skiljer de sig faktiskt, hittade måttet på den nya ikea stommen här:
https://www.ikea.com/se/sv/p/metod-...-svart-kungsbacka-antracit-s99464270/#content

Här är måtten på min gamla stomme som jag har nu:
https://sv.ikea-club.org/item/34278610.html

Mitt nuvarande överskåp har djup: 58 cm, men sedan har de vid montering fått till lite utrymme mot väggen så från framkant av överskåp till vägg är det cirka 59 cm. Djupet på den nya metod stommen är 61,6cm.
Jag tror det kan bli bra ändå eftersom kylen och frysen är djupare än den gamla då linjerar det bättre att överskåpen också sticker ut lite mer.

Det som skapar lite problem är att min nuvarande stomme är cirka 59,8cm bred mot den nya ikea stommen stommen som är 60 cm. Men jag får då antagligen kapa den vertikala högra sidolisten, som är till höger om det högra överskåpet ett par millimeter i värsta fall.

Jag kommer gå vidare med ditt tips BirgitS, det blir billigast och lättast tror jag, samt jag får ett svart överskåp, och det är bra den sticker ut ett par centimeter mer. Tack alla andra också för bra tips, det uppskattar jag.
 
BirgitS
Vad kul!

När det gäller Metod kan stommarna antingen monteras på skena eller skruvas direkt in i väggen. Med skena så kommer skåpen ut lite från väggen och jag vet inte om Ikea räknar djupet med eller utan detta lilla extra avstånd.

Om du behöver kapa i täcklisten till höger så kan du ju också fundera på om du vill byta ut den till svart liksom takanslutningen ovanför kyl och frys. Extra kostnad dock.
 
  • Gilla
micke_c2
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad kul!

När det gäller Metod kan stommarna antingen monteras på skena eller skruvas direkt in i väggen. Med skena så kommer skåpen ut lite från väggen och jag vet inte om Ikea räknar djupet med eller utan detta lilla extra avstånd.

Om du behöver kapa i täcklisten till höger så kan du ju också fundera på om du vill byta ut den till svart liksom takanslutningen ovanför kyl och frys. Extra kostnad dock.
Bra poäng, det kanske löser ett eventuellt annat problem. Jag ska in med ett ventilationsfilter upptill också då får jag mer plats för den om den övre listen försvinner annars har jag bara 6 cm höjd kvar för en sådan och då blir det konstigt att behålla den högra täcklisten jag har nu om det inte är samma färg längst upp som den, utan då får jag hitta en svart sådan också.
 
Kolla på Elgigantens stommar (epoq). De har mått som passar med Faktum.

https://www.elgiganten.se/epoq/epoq-produkter/skap-inredning/koksskap/epoq-overskap

De är dyrare än Ikea, men antagligen billigare än att anlita en snickare om du inte vågar kapa dina stommar själv.

Det borde vara rätt enkelt att kapa de befintliga stommarna om du har ett sågbord. Det är lite klurigare utan, men egentligen inte jättesvårt. Du kan faktiskt lösa det med en handsåg, en stabil arbetsbänk och bra tvingar, och något rakt att såga efter:

Mät upp hur hög in stomme ska bli, markera var skivan ska kapas. Spänn fast din stödlinjal (till exempel ett vattenpass i aluminium eller en stålregel) så att din fogsvans eller ryggsåg kan följa den och ge dig ett rakt snitt. Såga försiktigt med låg lutning på sågen. Upprepa på samtliga vertikala sidor. Se till att kapa samtliga på samma sida (antingen botten eller toppen)

Spara den avsågade delen för att enkelt kunna kopiera hålbilden till de kvarvarande stommen:

Borra upp hålen i den avsågade biten av stommen så att de blir genomgående. Anpassa sedan hålen så att de stämmer med den befintliga stommen. Skruva ihop dem, eller använd hyllbärare för att säkerställa hålmallens position. Borra nya hål med din avsågade del som mall.

Dörrarna är svårast. Det är svårt att se på bilden om de är snickrade dörrar eller dörrar i MDF. I det senare fallet är det svårt att göra något som blir snyggt. Speciellt om luckorna är filmade och inte målade.

Är luckorna i trä är det lättare att kapa även dem. Då måste du lyckas slå isär luckan så att den blir 5 delar (två vertikala och 2 horisontella brädor samt en skiva som gör dörrspegeln) Kapa sedan de vertikala delarna och skivan så att de får rätt längd och sätt ihop dörrarna igen.
 
  • Gilla
micke_c2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.