Hej, jag har ett timmerhus från ca 1850 som har en otroligt ful, antagligen hemmabyggd kakelugn som jag gissar har varit en öppen spis som någon byggt på eftersom den inte ger värme i kaklet. Jag tänker nu, ska jag ta ner den och se hur den ser ut under och isf putsa upp den fint eller ska jag kakla på med nytt kakel för att göra den lite finare än vad den är just nu.
Oavsett kommer den bara ge vanlig värme såvida jag inte får hit någon som kallar upp en ny fungerande kakelugn.
Vad säger ni?

Hälsningar Thilde
 
  • Renoveringsprojekt med gammal kakelugn bredvid exponerade träväggar och jordgolv, elektrisk kabel på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sotluckan på sidan tyder på att det är en rökgång som vänder där, alltså är det en kakelugn. Den ser onekligen lustig ut, kan den vara uppmurad med kakel från 2 olika ugnar?

Den är godkänd för eldning? Du har eldat i den enligt konstens alla regler och den blir ändå inte varm?
 
Jag tycker det ser ut som om det varit en nisch för en kamin där "någon", möjligen amatörmurare, murat upp en kakelugn-rörspis av lite plockihop-delar? Ser lite knepigt ut.
Så mycket jobb du lägger på resten hade jag nog knackat ner den och sett till att mura upp något riktigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Japp, den är godkänd för eldning av sotare. Och ja jag ekar i den nu för att försäkra mig om att den faktiskt inte blir varm på kaklet, vilket det inte blir. Den har hållit på i några timmar och värme blir dem i rummet men inte på som dem ska bli.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker det ser ut som om det varit en nisch för en kamin där "någon", möjligen amatörmurare, murat upp en kakelugn-rörspis av lite plockihop-delar? Ser lite knepigt ut.
Så mycket jobb du lägger på resten hade jag nog knackat ner den och sett till att mura upp något riktigt.
Fotografen Fotografen skrev:
Jag tycker det ser ut som om det varit en nisch för en kamin där "någon", möjligen amatörmurare, murat upp en kakelugn-rörspis av lite plockihop-delar? Ser lite knepigt ut.
Så mycket jobb du lägger på resten hade jag nog knackat ner den och sett till att mura upp något riktigt.
Jag är bara lite orolig att jag förstör något om jag börjar ta ner den?
 
Knackar du ner den är den ju borta? I övrigt får man se hur det ser ut?
 
Blir ytan inte varm alls, eller blir den lite varm?
En kakelugn ska inte bli så het att den inte går att ta på, mera en behaglig värme om du känner med handen.
Är det drag i sotluckan på sidan?
 
Sorluckan är utdragen och kaklet är kallt, eller svalt iaf.
 
Inte så jag menade, om du öppnar sotluckan, alltså det runda metallocket på kakelugnens sida, kan du känna vinddrag där? Om du öppnar luckan när du eldar kan det komma rök.
Är spjället (pinnen uppe till höger) fullt utdraget ska det kännas vinddrag både i rökgångarna på sidorna och inne i själva eldstaden.

Är det ingen skillnad i hur varmt kaklet blir efter att du eldat några timmar?

När det bara är lite glöd kvar skjuter du in spjället nästan helt, och när även glöden är utbrunnen kan du skjuta in spjället helt. Då stannar värmen kvar bättre.
 
Nej det är ingen skillnad på värmen, provade att ta bort en av övre kalendrarna och dem är fyllda med cement, vilket jag då antar är orsaken till noll värma. Meningen med dem djupa kekeldelarna är väl att varmluften är där? Ja det finns drag i sotluckan när man öppnar den.
 
Blev lite mycket autokorrigerade ord där ;). Vad är det du har tagit bort som var fyllt med cement?
Det är bra att det är drag i rökgångarna på sidorna, då är de inte igenmurade.
Tillägg: röken ska alltså gå i rökgångarna för att värma upp kakelugnen, det är det som är vitsen. Om den varma röken bara går rätt upp i skorstenen blir bara skorstenen varm, så småningom iaf.
 
Haha oj då. Jag tog bort några kakel, dem är fyllda med cement…
 
  • Kakelplatta med baksidan fylld av cement på ett stökigt golv med byggavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De ska väl vara fyllda med bruk sådär? Kaklet är ett yttre skal, medan resten av kakelugnen muras upp med bruk+tegelsten.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Är det verkligen cement? Kakelugnar muras med lera och tegel. Och ja: kaklen ska vara fulla med lera och helst även tegel.
 
Ja men då är ju allt som den ska vara, varför blir den inte varm då?
Om jag tar ner den och murar upp den med puts utvändigt istället (så den ser finare ut) kommer den fungera som en kakelugn då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.